Puma Mk V oftewel Next Generation

Paul,

De retracts, de hoek van de struts aanpassen leek mij de elegantste oplossing. Ik heb ook gespeeld met het gedacht om ze te kantelen in de vleugel maar dan zat ik weer met wielen die niet zo mooi in één vlak met de vleugel zitten (ik weet soms ben ik een beetje een mierenneuker ;-) ). Omdat alle beetjes helpen zou je de retracts een paar graden naar binnen kunnen draaien, dan krijgen de wielen een beetje toespoor (dat rijdt het wat makkelijker rechtdoor) en komen ze als ze ingetrokken zijn iets naar achteren in de vleugel te zitten daar is namelijk wat meer plaats dan vooraan in tegen de neuslijst. Samen met het aanpassen van de hoek van de struts ga ik dit eens proberen bij de vleugel die ik klaarliggen heb om retracts in te bouwen.

Mijn favoriete gereedschap voor het bewerken van de foam zijn enkele schuurblokken, schuurlinnen, een vlijmscherp keukenmesje (niet roestvrij) en een aanzetstaal om dit scherp te houden.
20150126_200031 by vonw004, on Flickr
Ik schuur de romp met een schuurblok en veel gevoel glad totdat je de naden net niet meer voelt, als ik dit doe blijf ik wel uit de buurt van de knik, die schuur ik voorzichtig met een schuurlinnen glad. Als je met de blok schuurt moet je er ook op letten dat je geen vlakke plekken schuurt in de romp aangezien die ook lichtjes rond staat. Wat je ook kan doen om de knik te beschermen terwijl je de flanken schuurt is die knik afplakken met wat tape. Wat ik ook altijd bij de hand heb is een pot met lightfiller want ik stoot ook al eens een putje in de foam.

Dirk

@Dirk,
Betreffende de retracts. Dirk heeft de hoek aangepast van de struts. Maar zou het niets zijn als ik gewoon de retracts onder een andere hoek monteer in het model? Waarbij de wielen dan wel naar voren wijzen. Maar dat er geen hoek verandert hoeft te worden aan de struts.

En het 2e. Waarmee heb jij de beste ervaring om het model mooi glad te schuren. Doe je dit met een schuurblok. Of met een stukje schuurpapier in de hand. Ben bang als ik de schuurblok neem, dat ik de plooiing in de zijkant van de romp er per ongeluk uit schuur.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag eindelijk weer iets kunnen bouwen. De klemmen los gehaald van de vleugelblokken die aan de romp waren verlijmd. Daarna het overtollige al deels eraf gesneden. Het fijne schuurwerk moet nog gedaan worden, dat neem ik mee als ik de hele romp schuur.

Vandaag de vleugels maar eens gepakt en bekeken hoe ik de retracts erin moet gaan maken. Hoe ze erin moeten komen, daar heb ik wel een idee van. Maar nu de uitvoering nog. En daar loop ik nu even vast. Want ik heb niets om de foam netjes te verwijderen. En om de goede soldeerbout ervoor te gebruiken, zie ik niet zitten. Iemand een idee tip hoe de foam te verwijderen als je geen soldeerbout ervoor hebt?

Had al bedacht om het in te snijden, maar dan heb ik het er nog niet uit. Zeker de opening voor het wiel wordt niet mooi, als je moet gaan snijden. Dus tips zijn welkom.

Dit is wat ik moet gaan uitvoeren, maar hoe?
16069977165_7a86a751a0_c.jpg

Wel Paul, dat is tot nu toe nog steeds het werk waar ik het meest tegen op zie. De rest van model heb ik vrij goed uitgewerkt maar het inbouwen van de retracts is nog een beetje passen en meten. Nu wil het toeval dat ik eergisteren ook begonnen ben aan het inbouwen van retracts in een Puma en hier een deel foto's van gemaakt heb.
X-25B 00003 by vonw004, on Flickr
Eerst teken ik de houten plaat af voor de opname van de retracts, ik heb ze elk twee graden naar binnen gedraaid uitleg daarover .
X-25B 00002 by vonw004, on Flickr
Eén kant is al uitgefreest, dat doe ik met een slijpsteen of freesje op mijn Dremel die voorzien is van een snijgeleider, hiermee kan ik de juiste diepte instellen
multifunctionelefreesset-2542 by vonw004, on Flickr
Dan snij ik de foam weg waar de retract komt, eerst snijd ik de zijkanten ongeveer in tot de gewenste diepte en dan snijd ik beetje bij beetje de rest van het materiaal weg. op tijd en stond de plaat en retract er in en eens checken dat je nog niet te diep zit.
X-25B 00006 by vonw004, on Flickr
X-25B 00004 by vonw004, on Flickr
X-25B 00005 by vonw004, on Flickr
eens alles past kan de boel vastgelijmd worden.
X-25B 00007 by vonw004, on Flickr
De vier gaten die je ziet op de hoeken van de houten plaat worden schuin naar buiten geboord tot in de vleugel, daar lijm ik dan vier cfk stangetjes in zodat alles goed verankerd zit in de vleugel. Van zodra dat gedaan is komen ook de foto's.

Dirk

Vandaag dan maar de moed genomen, om de vleugel te bewerken.
Na de foto van Dirk, dat hij de snijgeleider van dremel gebruikt. Was me direct duidelijk, dat is de gouden tip.

Gisterenavond op de computer enkele malletjes getekend en vanochtend gefreesd. Deze malletjes heb ik gebruikt, om de vorm goed te volgen met de dremel en de snijgeleider. Het is niet super strak, maar ben er zeer tevreden mee hoe het gelukt is. Nog een beetje schuren en wat light filler en het ziet er zeer goed uit. Dat vind ik tenminste.

full

full

dat ziet er zéér netjes uit, wat voor een freesje heb je gebruikt?

Ik ga nu eerst sjezen met de Puma zolang het zonnetje schijnt.

Dirk

Ik heb de frees gebruikt die bij de geleider zat.
Dat is de:

Multifunctioneel spiraalfreesmes Dremel 561 Dremel 26150561JA

Het heeft een behoorlijke lengte. Maar ideaal om de diepe gaten te maken voor de retracts

Gisteren de ligger 5x5 en 5x2 aan één zijde erin gelijmd en hebben overnacht kunnen drogen. Vandaag deze zijde even opgeschoond. Op enkele plekken was er iets bruislijm uitgekomen.

Daarna omgedraaid en de andere 5x5 gelijmd. Dit ligt nu te drogen.
Volgende stap, is opschonen van de vandaag gelijmde zijde. En kijken of de 2 helften aan elkaar gelijmd kunnen worden.

Ik wil nog kleine opvul stukjes maken voor onder de retracts, die schuin verlopen. Het idee is erachter, dat de retracts recht naar onderen staan als ze uitgeklapt zijn. De vleugel heeft namelijk een beetje V-stelling. Anders wijzen de poten naar buiten, dat ziet ook zo raar uit.

Helaas geen foto's vandaag. Misschien van het weekend weer

Om de poten rechter te krijgen heb ik aan de buitenkant onder de retracts een rondelle gestoken, daardoor zitten de wielen zelf ook iets dieper in de vleugel.
Ik ben eens benieuwd hoe ver jouw wielen naar voren komen tov de neuslijst. Bij mij staan ze ongeveer gelijk met de neuslijst en ik heb geen problemen bij het vertrekken, bij mijn Blue Puma moet ik zeer voorzichtig gas geven om een neusstand te vermijden maar die heeft dan ook minuscule wieltjes.

Als ik liggers lijm plak ik over de hele lengte net naast de uitsparing voor de ligger een stuk afplaktape dan kan je die eenvoudig aftrekken met de lijm die er uitgekomen is.

Mijn idee om te poten rechter te krijgen, is hetzelfde idee als wat jij gebruikt hebt. Daardoor komen de wielen inderdaad dieper in de vleugel, wat ideaal is.

Voorkant neuslijst en begin van het wiel zijn ongeveer gelijk. Het is een beetje moeilijk te zien, maar heb er een foto van gemaakt. Nu ligt de vleugel te drogen, heb net beide helften aan elkaar gelijmd.

Hoe komt jouw hoofdligger uit, Dirk? Ik had hem gemaakt zoals op tekening. Maar dan is hij 1,5mm te hoog. Heb hem dus minder hoog moeten maken, anders steekt hij buiten het profiel.

full

Hoe komt jouw hoofdligger uit, Dirk? Ik had hem gemaakt zoals op tekening. Maar dan is hij 1,5mm te hoog. Heb hem dus minder hoog moeten maken, anders steekt hij buiten het profiel.

Dat moet ik dan eens nakijken in de tekening, soms sluipen er van die foutjes in die je over het hoofd blijft zien. Misschien viel het bij mij minder op omdat ik alles nog met de hand zaag wat minder nauwkeurig is en als ik dan nog eens met de schuurblok achterna ga is er al weer wat materiaal weg.

Dirk

Eindelijk foto's van de Puma in vlucht tegen een stralend blauwe hemel, dat het turbulent was zie je gelukkig niet op de foto's.

Dakota IMG_7410 by Von Bibberstick, on Flickr
Dakota IMG_7412 by Von Bibberstick, on Flickr
Dakota IMG_7436 by Von Bibberstick, on Flickr
Dakota IMG_7491 by Von Bibberstick, on Flickr
Dakota IMG_7537 by Von Bibberstick, on Flickr
Dakota IMG_7574 by Von Bibberstick, on Flickr
Dakota IMG_7606 by Von Bibberstick, on Flickr
Dakota IMG_7811 by Von Bibberstick, on Flickr
Dakota IMG_7777 by Von Bibberstick, on FlickrDakota IMG_7738 by Von Bibberstick, on Flickr

Dirk

zeer mooie foto's.

Ik zag ook direct dat je achter de vleugel nog een lucht uitgang hebt gemaakt.

Zijn er nog meerder mensen die een puma van Dirk hebben. Of ben ik momenteel de enige hier op het forum, die er één aan het bouwen is?

Inderdaad, daar heb ik nog een luchtuitlaat voorzien. Die is vrij simpel te maken, ik heb achter de vleugel de uitlaat simpelweg met een schuurblok geschuurd tot hij me aanstond.
Hieronder een foto die ik nog snel gemaakt heb dan is het veel duidelijker.
X-25B 10001 by vonw004, on Flickr
Tot nu toe ben je de enige die aan een Puma bezig is, er is er nog eentje verstuurd naar Nederland maar die is nog niet aan het bouwen bij mijn weten, een andere is er nog bij ons op de club maar die ligt ook nog stil. Dus de enige die er nog aan eentje bezig is ben ikzelf maar die ligt al meer dan een week stil en dat zal nog zo zijn tot den 23ste dan ben ik terug thuis van een weekje skiën.

Dirk

Hallo Dirk,

Kan je misschien nog een kleine uitleg geven hier op het forum. Want de laatste keer dat ik keek, was de bouwbeschrijving niet meer uitgebreid.

In de gleuven in het stabilo, heb je daar balsa laten als ligger gebruikt. Of ook vuren?
Je geeft ook aan dat er 6mm balsa nodig is om het kielvlak en stabilo te verstevigen. Dit heb je gebruikt in de scharnier lijn, of waar heb je het voor gebruikt?

Zou je de afmetingen van je rolroeren (en overige) roeren kunnen vermelden. Ik zie dat het design van de rolroeren afwijkt ten opzichte van een originele puma. Tenminste mijn oude puma had rolroeren over de gehele vleugel lengte.

Ik heb de vleugel zo ver in elkaar geplakt. Moet hem alleen nog inkorten aan de tippen. Dit had ik nog niet gedaan, mocht ik ergens tegen aan stoten, dan is dit niet erg, want het wordt er toch nog af gesneden. Nu even wachten op je reactie, dan kan ik daarna rustig verder bouwen. Het gaat niet snel, maar iedere keer een stukje verder.

full

Hoeby,

Ik heb net een update gedaan van de bouwbeschrijving, het was inderdaad al effe geleden dat ik hier nog iets aan gedaan had.
De inkepingen in de stabilo dienen om zonder afmeten de hoogteroeren te kunnen afsnijden, dat staat uitgebreider in de bouwbeschrijving.
De afmetingen van de rolroeren kan je ook vinden in mijn dropbox,
https://www.dropbox.com/sh/t7gk888u9emypw5/AACdQh9psKZShDRX-FvTFb_ja?dl=0
Over de rolroeren kan ik nog snel zeggen dat ik de rolroeren pas uitsnijd als de vleugel bespannen is met papier of glasmat, zo voorkomje dat ze scheeftrekken en hebben ze meteen wat meer stevigheid. Als ze dan aangepast zijn werk ik de kanten terug af met papier of glasmat. De scharnieren komen direct in de styro zonder dat ik balsa lijstjes voorzie, het is al bij meerdere modellen malen bewezen dat dat voldoende is.

Op mijn flicker-account in de Puma mkV album staan nog een pak meer foto's van de bouw dan hier misschien vindt je daar nog wel iets dat je kan gebruiken.
https://www.flickr.com/photos/113486539@N03/sets

Ik hoop dat je hiermee weer wat verder kan, morgen ben ik nog effe online maar daarna ben ik een weekje het land uit.

Dirk

De foto's maken gelijk een hele hoop duidelijk.
Weer een bewijs dat een foto meer kan zeggen dan 1000 woorden. Dank je wel.
Veel plezier op vakantie, dan bouw ik rustig verder.

Ps de X-10 Voyager ziet er goed uit. Lijkt veel op een twinstar achtig iets. Maar vind de X-10 een beter uiterlijk hebben.

Nog veel plezier bij het bouwen, ben benieuwd hoever je staat tegen dat ik terug ben.

De Voyager is een model dat ik een tiental jaar geleden ontworpen heb voor Protech. Spijtig genoeg niet meer te koop maar ik heb er nog eentje en vlieg er nog geregeld mee. Onderaan de pagina vind je wat meer uitleg
protech-voyager-3

Dirk

En toen waren het er twee,
Sinds vorig weekend kunnen we met z'n tweeën scheuren met de Puma, de ene nog maagdelijk wit maar dat zal snel veranderen.
Hier dan enkele fotootjes

IMG_1925.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
ready for take off
IMG_1994.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
and take off
IMG_2012.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
IMG_2025.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
IMG_2038.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
IMG_2132.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
IMG_2143.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
Samen in de aanval
IMG_2171.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
IMG_2227.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
in Close Formation
IMG_2240.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
En zeer laag
IMG_2316.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
in formatie met z'n schaduw
IMG_2318.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
en dan weer in race modus
IMG_2073.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
IMG_2389.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
en ten slotte Touch Down in de avondzon
IMG_2427.jpg by Von Bibberstick, on Flickr
IMG_2450.jpg by Von Bibberstick, on Flickr

Op de Flickr album vind je nog veel meer foto's van afgelopen zondag waaronder nog meerdere van de Puma

Dirk

Back