Om weer eens wat te bouwen te hebben en om een eenvoudig model te gebruiken om op de F3A-C clinnics het programma voor te vliegen heb ik een 'gouwe-oude' van stal gehaald. De wel bekende robbe Puma (laagdekker). In eerste instantie wilde ik de kit van Hobby-In gaan gebruiken, maar die was niet meer leverbaar. Wel had Dennis nog de freesdelen van een complete romp, stabilo en richtingroer liggen, maar de vleugel delen waren incompleet.
Via een ander forum lid kon ik echter aan de originele tekeningen en beschrijving komen en zo ook achter het originele profiel. De Hobby-In Puma had een vleugel die over de gehele spanwijdte een half symetrisch profiel heeft. De originele puma had echter in de midden sectie een half symetrisch profiel wat verliep naar een symetrisch profiel aan de tip.
Via Profili de vleugel gemaakt met dat verlopende profiel en mooie bouwtabjes aan de ribben, en via de CNC machine in de ribben gefreesd. Daarna was het bouwen van de vleugel en romp een eitje en was het eigenlijk wel weer eens heel leuk om vanaf een tekening te bouwen.
Het helpt natuurlijk als al het tijdrovende zaagwerk van de ribben en ronpdelen machinaal gedaan is, zodat het bouwen lekker op schiet.
Om gewicht te besparen heb ik deze Puma niet uitgerust met de neuspoot en vleugel landings stel. Ik heb gekozen voor een staartwiel en een landingstel net voor de vleugel in de romp (4mm verenstaal). Achterliggende reden is ook dat ivm de electro aandrijving het dan makkelijk is om de puma hoger op zijn wielen te zetten als dat nodig is.
Als aandrijving heb ik een low-budget oplossing van HK gekozen, Turnigy 80plus regelaar en NTM 42-48 op een 12x8 prop en 5S/4000 lipo. Met deze setup weegt de Puma net 2Kg en is dus behoorlijk fors gepowered.
Over de vliegeigenschappen is weinig nieuws te vertellen, Puma vliegt gewoon prima, mooi soepel op al zijn roeren, langzaam te landen en voorspelbaar gedrag.
Met dat koude weer nog weinig aan (kunstvlucht) trimmen gedaan, de uitslagen zijn nog wat lomp, rollen nog niet helemaal axiaal, maar dat gaat goed komen.
Nu dan toch ook maar de romp en kielvlakken in autocad zetten zodat we die delen ook makkelijk kunnen maken en nu de prop keuze bekend is toch ook maar nieuwe puma met een drie-poot landingstel maken. Dan is het helemaal een klassiek model wat weer door het luchtruim klieft..
Via een ander forum lid kon ik echter aan de originele tekeningen en beschrijving komen en zo ook achter het originele profiel. De Hobby-In Puma had een vleugel die over de gehele spanwijdte een half symetrisch profiel heeft. De originele puma had echter in de midden sectie een half symetrisch profiel wat verliep naar een symetrisch profiel aan de tip.
Via Profili de vleugel gemaakt met dat verlopende profiel en mooie bouwtabjes aan de ribben, en via de CNC machine in de ribben gefreesd. Daarna was het bouwen van de vleugel en romp een eitje en was het eigenlijk wel weer eens heel leuk om vanaf een tekening te bouwen.
Het helpt natuurlijk als al het tijdrovende zaagwerk van de ribben en ronpdelen machinaal gedaan is, zodat het bouwen lekker op schiet.
Om gewicht te besparen heb ik deze Puma niet uitgerust met de neuspoot en vleugel landings stel. Ik heb gekozen voor een staartwiel en een landingstel net voor de vleugel in de romp (4mm verenstaal). Achterliggende reden is ook dat ivm de electro aandrijving het dan makkelijk is om de puma hoger op zijn wielen te zetten als dat nodig is.
Als aandrijving heb ik een low-budget oplossing van HK gekozen, Turnigy 80plus regelaar en NTM 42-48 op een 12x8 prop en 5S/4000 lipo. Met deze setup weegt de Puma net 2Kg en is dus behoorlijk fors gepowered.
Over de vliegeigenschappen is weinig nieuws te vertellen, Puma vliegt gewoon prima, mooi soepel op al zijn roeren, langzaam te landen en voorspelbaar gedrag.
Met dat koude weer nog weinig aan (kunstvlucht) trimmen gedaan, de uitslagen zijn nog wat lomp, rollen nog niet helemaal axiaal, maar dat gaat goed komen.
Nu dan toch ook maar de romp en kielvlakken in autocad zetten zodat we die delen ook makkelijk kunnen maken en nu de prop keuze bekend is toch ook maar nieuwe puma met een drie-poot landingstel maken. Dan is het helemaal een klassiek model wat weer door het luchtruim klieft..