Putzmeister model

Heeft iemand hier al eens een betonpomp met knikarm gemaakt ala putzmeister merk op een vrachtauto chassis?

Misschien volgend project op een 5 assig frame
670c46883172d9691a99479b22d827a7.jpg
1f22fab971fcd3b7685c61f1037b3086.jpg

8105756acaf89f17f133895cc90b4d57.jpg

Laatst bewerkt:
Dat wordt zeker een uitdaging, als je dat werkend wilt maken. De truck is voor jou geen probleem, dat snap ik, maar:
Als je al zoiets gecompliceerd wilt maken, dan zou ik eerder denken aan een kraan, want die kan je helemaal zichtbaar werk laten doen, en bij een betonpomp wordt dat toch iets lastiger, zelfs als je de beton vervangt door havermoutpap.....
En mijn avatar model heeft nog een asje meer, dus die maar doen dan? :yes:

Cor

Mag het ook griesmeel pap zijn:), knappe jongen die dit van de grond krijgt.
Prachtig model, dat wel, maar zal het nodige kosten.
Ben benieuwd of er vakmensen voor te porren zijn,ik mis helaas nog de kennis(en euro's)

Prettig weekend:bier:

dorota hier op het forum heeft me ooit een YouTube filmpje gestuurd van een betonpomp in schaal 1:16:

Dus het kan wel.

Groeten.

Peter van Dalum is dan ook niet de eerste de beste modelbouwer, die heeft heel wat meer moois gemaakt, kijk maar op zijn youtube kanaal .
Heb hem leren "kennen" , toen ik dacht, als eerste, een sideloader te bouwen, bleek dat hij er ook mee bezig was, hij op een trailer, ik op een truck
Maar eerlijk gezegd kon ik me deze pomp niet herinneren, nu wel weer..deze was een jaar of 7-8 geleden?

Cor

Laatst bewerkt:
Hallo Tug,

Peter is een echte modelbouwkunstenaar, Peter heeft al heel veel mooie modellen gebouwd, echt een kunstenaar ! :yes: :yes: :worship: :thumbsup:
Hij werkt bij Madurodam, waar hij verantwoordelijk is voor al het rollend materiaal in de schaal 1:25 :thumbsup:
Hij bouwt daar met zijn team regelmatig nieuwe modellen, die te zien zijn Madurodam. :yes: :yes:

Hier nog een model, van Swing, heeft €10.000 aan onderdelen gekost, maar de fabrikant betaalde dussss......

Er staan nog meer filmpjes op YT, zoek op gebruiker vg1engineering

Cor

Hallo Tug,

Kijk maar eens op de website van de Minitruckers, dan kan je zien wat Peter in de loop der jaren allemaal heef gebouwd, echt indrukwekkend op te zien hoeveel mooie modellen hij gebouwd heeft.
Peter is een hele leuke aardige man en heel benaderbaar.

Is dat een lmt1750? Ah nee die is nog een stuk groter...moet er nog een trailer bij voor de giek alleen

Had je het tegen mij, Roald?
Nee dan, het is een Grove GMK7450
dus 7 assig, 450 metric tons, heeft alles aan boord, behalve de contragewichten.
Cor

7450_4088.JPG

Had je het tegen mij, Roald?
Nee dan, het is een Grove GMK7450
dus 7 assig, 450 metric tons, heeft alles aan boord, behalve de contragewichten.
Cor

7450_4088.JPG
Inderdaad Cor.
Dacht dat mijn comment als reply op jouw bericht zou komen...niet dus
Dat is ook een mooie zon Grove

Mvg
Roald

Maar als aslasten dan toch nog een probleem zijn (nu 12T/as) dan hangen we er gewoon een 4 assige sturende trailer achter, zo doen we dat in de USA
Cor

De voorste 2 assen zijn star en de volgende 2 zijn zelfsturend, de trailer wordt getrokken door de giek;
de trailer kan niet verdraaien tov de giek, maar wel 'schommelen', van voor naar achter.
Kan geen plaatje vinden van de 4 asser, maar dit is het idee

Belger-8723-HTC86100.jpg

Dit is niet de meest elegante oplossing, maar voldoet aan de wetgeving van de staat (Californie), en is goedkoop voor de klant.
Je hebt helemaal gelijk dat sturen met een telescopische "trekstang' (die dus niet trekkend is, dat doe je met de giek koppeling) veel mooier is, maar ook duurder; met dat soort oplossingen kan je ook mooi achteruit de bocht om! In dat geval rust de giek op een kogel verbinding, en de trailer verdraait tov de giek.
Cor

Laatst bewerkt:
Dit is niet de meest elegante oplossing

@Cor dank voor de uitleg

Idee maar het werkt wel. Nu wordt de trailer eigenlijk een dolly die door de giek getrokken wordt . De giek freewheeled dus ..

Klopt, de lift cilinder wordt hydraulisch losgekoppeld, zodat de giek op en neer kan, en de zwenkrem is ook los gekoppeld.
Cor

@Cor nu jij over een kraan begon...torenkraan zou ook een project zijn om te maken..altijd een mooi gezicht om te zien hoe dat in elkaar vouwt. En een moderne versie met een telescoop mast inplaats van een vakwerk uitvoering

Back