Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
PVA staat voor polyvinylacetaat. PVAc lijm is de witte houtlijm, dit wordt ook wel schoollijm genoemdHoe zie je of je pva lijm hebt. Ik zie het niet op de flesjes staan. Er word gezegd schoollijm maar dat is vaak doorzichtig en volgens mij moet het wit zijn.
Wat Jan laat zien is polyurethane, oftewel constructie (bruis)lijm
Ja, nu wel...Gibson gebruikt het voor gitaren...
Celluloselijm ( bijv. UHU Hart) is veel llchter, maar voor balsa sterk genoeg.
Probleem was wel dat PVA niet methanol- of nitromethaanbestendig is.Bij triplex en vuren geeft witte (en de gele) houtlijm een sterkere verbinding dan UHU Hart of secondenijm.
Maar het blijven wél Fenders (of klonen)....Off topic, maar gewoon even leuk
Zie hier mijn bouwsel, de linkse telecaster nu 35 jaar oud, gebouwd met gele houtlijm afgewerkt met 25 laagjes nitrocellulose, daarna gepolitoerd, nu vol met craquelé, oud en klinkt als een oude Gibson Les Paul.
https://photos.google.com/share/AF1...?key=OE0wdk9QRWU0R1RjZUlKZ20zTTc4dXpZcUdKekRB
Ik zie mijn vader vroeger nog zitten, eindeloos aan z'n vingers peuteren om het er weer af te krijgen.
Dan is witte houtlijm toch weer een stuk prettiger.
jan.
Ik lees de namen, klinkt bekent. Heb er ook een paar staan. Mijn man heeft iets met gitaren. Helaas voor hem geen mooie zelf gebouwde. Was hij ooit wel van plan.Off topic, maar gewoon even leuk
Zie hier mijn bouwsel, de linkse telecaster nu 35 jaar oud, gebouwd met gele houtlijm afgewerkt met 25 laagjes nitrocellulose, daarna gepolitoerd, nu vol met craquelé, oud en klinkt als een oude Gibson Les Paul.
https://photos.google.com/share/AF1...?key=OE0wdk9QRWU0R1RjZUlKZ20zTTc4dXpZcUdKekRB
Elmer's glue Het leuke is, dat ik die dan weer die alleen maar ken uit Amerikaanse beschrijvingen en hier nog nooit heb gezien.Voor nu heb ik Elmers glue gekocht. Ik gebruik de lijm (Dit had ik ook moeten zeggen) voor diorama.