PWS vliegtuig bouwen

Hallo,

Jorn en ik gaan met ons PWS een vliegtuig bouwen. We hebben alleen verschillende problemen waar wij tegenaan lopen. We wilden vragen of jullie ons daarmee zouden kunnen helpen. Wij zijn erg gemotiveerde leerlingen van HAVO 5. We hebben allebei redelijk veel verstand van de theorie. Denk aan natuurkunde en wiskunde. Wij lopen alleen vast op sommige punten.
- Welk materiaal is het beste.
Wij lezen op het moment veel van EPO schuimstof, maar we kunnen er weinig tot niks over vinden.
- De besturing van links naar rechts.
Moet je denken aan het radiosignaal. Hoe gaan wij ervoor zorgen dat de vleugels vervormen naar onze wensen.
- Het besturen vanaf de grond.
Wij hebben weinig verstand van het besturen op afstand. Vroeger hebben we wel een bestuurbare auto gehad. Maar dan houdt het ook wel op.

Heb jij veel verstand van deze zaken en wil je ons helpen, zou je mij dan hieronder wat willen posten, of via een pm mij op de hoogte brengen van je e-mail adres. Alle beetjes helpen!

Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet,

Jorn en Tom

PS: Voor de echte experts. Zouden wij toevallig een aspraak kunnen maken, zodat we onze vragen precies aan je voor kunnen leggen.

Je vergeet een paar elementaire zaken. Leg bv eens uit wat je precies wilt maken. Wil je het vliegtuig laten sturen door de vleugels te vervormen, of op een normale manier en leg je het ongelukkig uit.
Wat is precies de opdracht, wat is je budget ? Wat is je doel, ik neem niet aan dat je moet bewijzen dat een vliegtuig vliegt.

Als je een afspraak wilt maken is het altijd handig om te zeggen waar je woont !

Zoek eens een modelvlieg club in je omgeving op, daar leer je in een uur meer dan dan in drie dagen vragen stellen!

Je woonplaats vermelden in je profiel is ook altijd handig...
Kan iemand die wel een afspraak wil maken zien waar je woont en of de afstand een probleem is of niet...

Waar wonen jullie? Ik wil best een keer een afspraak maken, maar dan moet de afstand wel te doen zijn.

Ten eerste hartstikke bedankt voor jullie reacties!

Wij wonen in Nijkerk, maar wij willen best wel een stukje reizen voor een afspraak. Het budget is op dit moment ongeveer 100 euro. We zijn bereid meer in te leggen als ons vliegtuig er echt beter om gaat vliegen.

Verder hebben wij een paar eisen gesteld aan ons vliegtuig:
- Het vliegtuig moet minimaal 5 minuten kunnen vliegen. (Dat doel hadden de gebroeders Wright ook)
- Het vliegtuig moet kunnen opstijgen en landen zonder kapot te gaan.
- Het vliegtuig moet bestuurbaar zijn.
- Naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden
- De maximale radius is ... meter. (wij hebben geen idee wat we ons hierbij moeten voorstellen).
- In het vliegtuig moet een oplaadbare accu zitten.

Wij hebben echter nog redelijk wat vragen hoe we het beste ons vliegtuig kunnen besturen. Naar ons idee wordt de snelheid opgebouwd door een propeller. Ons project is nog niet zover gevorderd dat wij veel meer informatie kunnen geven. Wij willen daarom juist een gesprek met iemand aangaan.

Als jullie nog meer vragen hebben zeggen jullie het maar!

Zoek eens een modelvlieg club in je omgeving op, daar leer je in een uur meer dan dan in drie dagen vragen stellen!
Op zondagmiddagen is het daar doorgaans het drukst.

Ik denk dat jullie je eisenpakket moeten aanpassen, niet haalbaar met 100Euro. Waarschijnlijk zal de besturing moeten vervallen.

Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B:
Modelvliegen op Airtoi -> clubs (NL & B)
KNVvL Modelvliegsport -> algemeen -> clubs (NL)
Frans Hoppenbrouwer -> clubs (NL)
www.flytovml.com -> clubs (B)

Wat wij al zeiden. Is het budget variabel. Wij willen eigenlijk ons vliegtuig wel kunnen besturen. Wat voor budget heb je daar ongeveer voor nodig dan?

Verder hebben wij een paar eisen gesteld aan ons vliegtuig:
- Het vliegtuig moet minimaal 5 minuten kunnen vliegen. (Dat doel hadden de gebroeders Wright ook)
- Het vliegtuig moet kunnen opstijgen en landen zonder kapot te gaan.
- Het vliegtuig moet bestuurbaar zijn.
- Naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden
- De maximale radius is ... meter. (wij hebben geen idee wat we ons hierbij moeten voorstellen).
- In het vliegtuig moet een oplaadbare accu zitten..

Voor 100 Eurie, kan je "een" vliegtuig bouwen, dat aan al je specificatie voldoet ... Bestaande uit:
"een" vliegtuig, zender + ontvanger, motor + regelaar, servo's en een Accu met eenvoudige lader.
(voor nog geen € 80,-- koop je een kant en klaar en vliegklaar vliegtuig compleet met zender bij de locale modelbouwinkel)

Echter jullie hebben één groot probleem, je kan (nog) niet vliegen ... zonder enige ervaring gaan vliegen, met "iets" wat je zelf ontworpen en/of gebouwd hebt, geeft alleen maar teleurstellingen (nog af gezien van de financiële schade) ... uit ervaring weet ik dat de "gemiddelde" vliegtijd, als je het zo doet, minder dan 10 seconden is en het vliegtuig "total loss" ... en houd er rekening mee dat een modelvliegtuig niet ongevaarlijk is als je er geen controle over kunt houden (en dat heb je niet als je nog nooit gevlogen hebt) en daarmee mensen (incluis jezelf) ernstig kunt verwonden en/of aanzienlijke schade aan derde kunt veroorzaken ....

Ik zou eenn 2 kanaalstoestelletje met richtingsroer en motortje bouwen. Dat voldoet aan al jullie gestelde eisen, en als je met een autootje kan rijden, kan je daar ook mee vliegen. Het risico dat je dat na 10 sec stuk vliegt is in ieder geval veel kleiner dan 3 of 4 kanaals.

edit: die dingen worden trouwens zo als speelgoed verkocht... kijk bijv. maar naar de Silverlit toestelletjes.

Concreet: sloop een goedkoop RC speelgoedautootje dat je ergens op de kop kan tikken. Gebruik de de zender en haal er de ontvanger en de besturing van de voorwielen uit. Bouw dat in een schuim toestelletje dat je eventueel zelf snijdt uit een plaat depron.

Er zal vooraf wat rekenwerk en meetwerk moeten gebeuren ivm de juiste prop (zo'n 2 kanaalstoestelletje mag in handen van een onervaren vlieger in geen geval overpowered zijn...) Eigenlijk is het een motor zwevertje wat je door wat extra vermogen kan leten klimmen.

Gewicht en grootte van het toestel kunnen daaraan aangepast worden.

En belangrijk: Laat het invliegen door iemand met ervaring en laat jullie ook door hem assisteren tijdens de vluchten om problemen te voorkomen.

ik heb mijn vriend ook leren vliegen. met zijn uitgave zit hij volgens mij op 110 euro. met een orginele Imax B6 lader 4ch 35mhz zender en een zelf gebouwde delta (met mijn hulp).
ik heb het vliegtuig even voor gevlogen om te kijken of alles goed was. daarna hij zelf.
hier zijn eerste vlucht
CRi4tb7s68s[/media] eerste keer - YouTube

en hier zijn tweede vlucht zelf met zijn broer.
AmgEwq5obAg[/media] Delta- sunset, with my brother - YouTube

als jullie niet iemand hebben om het vliegtuig voor te vliegen moet je met zijn tweeën gaan gooien (zonder motor). 1 iemand met de afstandsbedienig, 1 iemand die gooit. zo kan je een beetje voelen hoe hij reageert, of hij zweeft en of het zwaartepunt goed is.
probeer ook te oefen op simulators.
weten jullie al wat nodig is voor een vliegtuig?

ik zou jullie graag helpen, maar is denk ik een beetje ver weg

mvg david

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi zulks een eerste vluchtje met een delta.

Lijkt mij beter te vliegen dan sommige toestellen voor beginners en word mooi bestuurd ook.
Wat ik prettig vind en is ook op het filmpje te zien, dat hij van spanning knikkende knieen heeft, of was het de wind?.
Een teken dat hij er wel ernstig mee bezig is, heb dat ook nog steeds bij elk nieuw model dat ik invlieg.

Johan.

Ah, niekarkers... :) (oke ik spreek het vast verkeerd uit, maar woon dan ook pas 2,5 jaar in de gemeente Nijkerk) ;-)

Kom zondag middag even langs Amersfoort Vathorst rijden. Wij vliegen dan (veelal met helicopters, dat dan weer wel) op het industrie terein naast de IKEA.

Rond de middag zullen we er vast wel al zijn denk ik. Dat praat een heel stuk makkelijker dan via het Webzz...

Hoi,

Jullie hebben nog niet verteld wat het doel van jullie PWS is. Ik heb toentertijd mijn zoon ook geholpen met een HAVO-PWS. Hij heeft met een maatje een windtunneltje gebouwd om vervolgens metingen te verrichten aan een stukje vleugel.

Voor een HAVO-PWS is het denk ik niet voldoende om alleen een vliegend vliegtuig te bouwen (dat kun je immers zo van een tekening kopiëren). Je zult ook moeten aantonen (kunnen beredeneren) waarom dat ding vliegt, en hoe je dat voor elkaar krijgt (hoe moet je onderdelen tov. van elkaar positioneren, positie vh zwaartepunt, stabiliteit). Je zult moeten laten zien dat je de theorie erachter (een beetje) begrijpt. Uiteindelijk is de HAVO bedoeld als voorbereiding op een HBO-vervolgopleiding. Toch?! ;-)

Succes,
Dirk.

Back