Pylon racer in depron???

• Topicstarter Topicstarter elektroflyer
  • Startdatum Startdatum
E

elektroflyer

Guest
Eventjes een raar vraagje misschien. Weet iemand of het mogelijk is een pylon racertje te bouwen in depron?
Caliber sp400. Ik heb er namelijk nog een hoop liggen.

Ik weet vrij zeker dat het niet zo hard gaat omdat depron gewoon niet sterk genoeg is. En als je het gaat verstevigen kan je net zo goed meteen een goede houten/composiet racer maken.

Tuurlijk kan dat, beetje koolstof in de vleugel en dan kun je best een sp400 pylon racer lookalike maken, en zelfs een die binnen de regels valt.
Maar je vleugel KAN NOOIT zo dun worden(dus je gaat langzamer) en het word ook lastig om hem stevig genoeg te krijg voor die strakke korte bochten(veel koolstof).

Ik zou een paar plankjes balsa kopen voor <25 euro heb je zeker een pylon racertje die zelfs niet zelfs niet zal mistaan op een wedstrijd (jammer dat er niet genoeg animo is voor een wedstrijd).

ik heb deze nog liggen van causemann zie deze pagina mag je van mij hebben voor 20euro excl. verzend kosten (moet nog wel gebouwd worden)
weet alleen niet hoe hart ie gaat maar volgens mij ook niet langzaam kijk maar wat je ervan vind en weet dat het geen pylonracer is maar wel een leuk modelletje

groetjes Johan

Als je ooit een pylon racer hebt gevlogen weet je dat een delta iets HEEL ERG anders is (hoe snel het ook gaat).

Een pylon racer zoals mijn rapster bestaat uit 1 plank van 6 mm balsa, 1 plankje 1,5 of 2 mm balsa en een plankje van 3 mm balsa en ongeveer 1 meter folie. De prijs van het model blijft dus heel beperkt.

ik heb de speedster 400 meerdere keren gemaakt van depron. met een flinke koolstof stok erin is hij heel erg stijf, maar om nou te zeggen dat het super snel gaat. is vliegt lekker rap met een goede inrunner, maar verwacht geen pylon racer eigenschappen, depron heeft ook vrij veel luchtweerstand volgens mij.

Depron zal inderdaad wel meer weerstand hebben,je kan het ook nooit zo "glad" krijgen dan bespannen balsa. Het zal dan ook een rompje worden in depron al dan niet vezelversterkt en vleugels in balsa. Zou het niet mogelijk zijn depron te bespannen? Ik zeg zomaar iets, ik heb nog nooit met folie gewerkt.
Iemand suggesties welk modelletje te nemen,als er iemand bouwplannen heeft in dwg,altijd welkom!

Op zich is bespannen niet onmogelijk, als ik jou was zou ik dan een rapster of pr400 bouwen.

Ga in ieder geval mijn best doen om toch te proberen om de perfecte combinatie te zoeken tss balsa en depron. Dit alles met het oog op zo hoog mogelijke snelheid. Misschien toch nog een belachelijke vraag, ik ben in een aantal draadjes tegengekomen dat jullie het steeds hebben over Paul zijn website. Maar waar vindt ik toch die website?

laurens zei:

Klopt, al heb ik er al een hele tijd niks meer aan gedaan. :oops:
De tekening van de PR-400 die ik ooit ontworpen heb staat er nog gewoon op. Mocht je aan houtbouw gaan beginnen zou ik als eerste keus de rapster/speedster bouwen. Deze zijn wat minder fragiel dan mijn ontwerpen. Verder denk ik dat een massieve balsa vleugel met depron romp heel goed moet kunnen.

Succes!

Paul

Bedankt allemaal voor de reacties en Paul toffe site!!!
De bouwplannen van de SP400 en SP400 second edition heb ik al op de schijf gebrand.Maar de plannen van de rapster/speedster heb ik nog niet, waar kan ik die dan vinden?

Ha,ja zie,

hartelijk bedankt. Ga rustig eens bestuderen en dan kan de bouw beginnen

Tja, en de plannen van mijn rapster zijn nog niet digitaal en bestaan alleen maar op papier. De romp is vrijwel gelijkwaardig aan de speedster. De vleugel wijkt echter behoorlijk af in uiterlijk. Ook is de vleugel aan de achterzijde 1 mm lager geplaatst in de romp.

Theo Coenen zei:
. Ook is de vleugel aan de achterzijde 1 mm lager geplaatst in de romp.

En welk nut heeft dit ten aanzien van vliegeigenschappen ... enzomeer ... ik kan niet geloven dat Theo Coenen dit doet omdat dit even beter uitkwam. Of zie ik dit verkeerd.
Als het niet zo is wil je ons dan van deze voor mij nog steeds wazige materie (wat betreft vleugel instel hoek en dies meer) op de hoogte brengen. :worship:

Vele groeten en alvast bedankt.

Tim

door deze kleine maatregel hangt de staart niet meer zo omlaag. dat was namelijk een klein probleempje van mijn model. Op volle snelheid leek het alsof de staart iets omlaag hing. Na deze aanpassing van de instelhoek bleef de staart netjes recht achter de vleugel aan gaan. Of dit zorgt voor een hogere snelheid weet ik niet aangezien ik het model nooit heb kunnen vergelijken met gelijkwaardige racers.

Dit soort kleine dingetjes zul je met dit soort modellen gewoon moeten uitproberen, een vaste maat is daar niet altijd voor te geven, er zit soms teveel verschil in het geschuurde plankprofiel. Elke vleugel die ik zo maak is weer anders van profiel als de voorgaande.

Back