Q: Racingpack lithium-ion 6,6V en hoe opladen TAMIYA

• Topicstarter Topicstarter RC-droid
  • Startdatum Startdatum
R

RC-droid

Guest
Beste mensen, ik ben hier nieuw en mijn excuses indien mijn vragen voor de hand liggende antwoorden hebben. :pEerst de situatie. Vroeger (begin jaren 80) had ik enkele RC auto's en sinds kort is er plots weer die microbe. Vol nostalgie heb ik de heruitgave van de HOTSHOT (2007 Tamiya) gekocht. In de deal kon ik goedkoper een LF-1100 6.6V Tamiya racingpack aanschaffen. Nu zit ik met het probleem dat dit voor mij allemaal zeer nieuw is :confused:

DUS: Klopt het dat deze ultralichte batt beter zijn dan oude 7,4V NI-MH ?
Er was geen oplader bij :sad: dus wat koop ik best ? Tamiya heeft zelf de LF-6,6 oplader maar die werkt enkel op 12V of 110 netstroom. Gezien dat laatste echt wel een sleur lijkt: Hoe kom ik aan 12V ? Ik heb nooit met auto batterijen gewerkt dus hoe gaat dat in zijn werk om je spul op te laden van een auto batterij ? En hoe laat je op zijn beurt zo'n auto batterij weer op :confused:

Vragen, vragen, ....

Om een Tamiya LiFe accu op te laden heb je inderdaad een speciale lader nodig.
Nu is het wel zo dat de meeste Lipo laders ook een LiFe stand hebben.

(LIPO is 3.7V nominaal per cell)
(LiFe is 3.3 V nominaal per cell)

Laders die geschikt zijn voor 12V kunnen laden vanaf elke 13,8V voeding.
Natuurlijk moet de voeding wel genoeg Amperes kunnen leveren.

Veel plezier met het weer oppakken van je hobby.

Grt,
Michael

Hoe kom ik aan 12V

Beste, bedankt voor Uw antwoord. Nog even dit graag verduidelijken: Kan U mij een goede lipo lader met life stand aanraden ? En hoe doen jullie dat om op te laden (on location) met een autobatterij ? (wat ik bedoel is vooral hoe wordt die autobatterij eigenlijk geladen thuis (of in een garage ?) hoe lang gaat dat ding dan mee enzo ... :confused:

1 men komt aan op plaats van bestemming
2 alle spullen worden uitgeladen
3 men doet de motorkap open
4 hangt de lader aan de autobatterij
5 de zwarte kabel aan de -
6 de rode aan de +
7 men laadt aantal keren de accu van rc auto op
8 na het rijden doet men dit in omgekeerde volgorde

Beste, bedankt voor Uw antwoord. Nog even dit graag verduidelijken: Kan U mij een goede lipo lader met life stand aanraden ? En hoe doen jullie dat om op te laden (on location) met een autobatterij ? (wat ik bedoel is vooral hoe wordt die autobatterij eigenlijk geladen thuis (of in een garage ?) hoe lang gaat dat ding dan mee enzo ... :confused:

Ik ben zelf niet zo van de auto accu's die gebruik ik liever voor de 1:1 ;)
Maar het ligt er natuurlijk aan waar je gaat rijden.
Als er netspanning aanwezig raad ik aan een simpele 12V voeding te kopen die minimaal 5 a 6 ampere kan leveren.
Heb je geen netspanning beschikbaar dan is laden vanaf de auto accu een oplossing. Houd er wel rekening mee dat je ook weer naar huis moet na het rijden met je RC auto!

Wat betreft laders hebben Robbe / Graupner een hele reeks geschikte laders. Op het internet; Hong Kong of Ebay is ook genoeg te vinden en vaak voor weinig.

Grt,
Michael

Bedankt !

Bedankt iedereen voor de info ! Het leven kan eenvoudig zijn :o

Back