QCC Explorer van Estes

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Owen, 18 mrt 2014.

  1. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Niet helemaal een bouwverslag, omdat ik geen foto's heb gemaakt tijdens het bouwen.
    Maar ik wil toch mijn laatste hobby project hier even laten zien.

    Een jaar of 15 geleden ben ik een tijd met Estes producten bezig geweest en daarna is het erg stil geworden.
    Nadat ik een paar maanden geleden met mijn 12 jarige zoon een beginners raket had gebouwd, begon het wel te kriebelen om zelf iets met wat meer uitdaging te bouwen.

    Op modelraketten.nl een QCC Explorer besteld en twee maandjes later is dit het resultaat:

    [​IMG]

    De neuskegel heeft mij heel wat schuurwerk gekost, maar de gietnaad is totaal onzichtbaar geworden.

    [​IMG]

    Verder bleek het plankje met de vinnen zo krom te zijn, dat ik hem na twee keer stomen nog niet recht had. Uiteindelijk maar een nieuw plankje gekocht.
    Gekozen voor een zeer licht 3 mm plankje, en vervolgens de vinnen inc. de motorinlaten geheel met 1 laag tissue en spanlak bekleed. Heeft als voordeel dat het 3 mm balsa erg sterk is geworden, en de vinnen zeer glad afgewerkt worden.
    Na het spuiten is er totaal geen houtstructuur meer te zien.

    Mijn hoop was dat met het lichtere balsa het totaal gewicht lager zou uitvallen.
    Helaas zijn de vinnen inc motorinlaten 1,5 gram per stuk zwaarder geworden dan de ruwe bouwmaterialen uit de Estes verpakking.

    Uiteraard ook de vinnen een scherpe rand geschuurd, tegenstrijdig aan de bouwinstructie, die de vinnen gewoon op 3 mm wou houden. Door het bekleden met tissue kreeg ik toch wel voldoende sterkte terug.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De romp heb ik met spuitplamuur en heel veel schuren zo glad mogelijk gekregen.
    Hele klus om het telkens in de plamuur te spuiten en dan weer helemaal kaal te schuren tot alleen de naadjes nog gevuld waren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteindelijk ben ik toch nog 7 gram over het totale bouwgewicht heen gegaan.
    Denk dat mijn spuitbuskwaliteiten nog wat te wensen over laat. ;)
     
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Mooi resultaat!
     
  3. navyseal

    navyseal

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    12
    [​IMG] [​IMG] hallo Owen.
    mooie raket man.
    hoe groot is hij? kan het zo niet zien.
    en hoe hoog gaat hij?
    mijn zoon en ik hebben een pvc raket gebouwd en tevens ook de raketmotor zelf gebouwd. lengte 1726 MM..
    we hebben ook een parachute systeem erin gebouwd.
    Gr John
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Modelraketten.NL

    Modelraketten.NL

    Lid geworden:
    24 mei 2005
    Berichten:
    78
    Dat ziet er super strak uit Owen.
    Mooi!
     

Deel Deze Pagina