QQ yak 54 2.2m

Een hacker met reductie gaat anders ook lang mee, je moet alleen wel die reductie om de zoveel vluchten smeren en het kan nodig zijn de reductie op langere termijn eens te vervangen.

Toch zou ik die hacker ook nooit nemen. Buitenlopers (direct drive) heeft wat mij betreft de toekomst. Hoewel de hacker binnenloper doet wat ie moet doen, klinkt het niet echt lekker en als je aan zo'n prop draait voelt het ook niet echt super.. het ratelt een beetje, en dat voel je ook in de prop terug.

De plettenberg motoren zijn gewoon goed en mooi, tenminste, diegenen die ik gezien heb wel, alhoewel de bij F3A veel gebruikte motor mechanisch wel zwak is, die kan absoluut geen enkele vorm van mishandeling hebben zonder dat je dan weer dingen moet 'terugbuigen'. Wat ook neit erg is, je moet je motoren niet zo mishandelen.

Maar goed.. als ik dan kijk.. een Plettenberg motor voor een dergelijke kist, ben je al snel 400 euro voor kwijt. Een Turnigy motor of HXT motor ergens tussen de 50 en 80 euro. En ja, die werken ook en Ja, daar vliegt je kist ook gewoon goed mee. De motor zal dan minder rendement hebben, maar de combinatie als geheel werkt gewoon.

Ik ben er van overtuigd dat de Plettenberg meer kwaliteit is, beter loopt en efficienter is, mogelijk ook langer meegaat. Maar het 8 voudige betalen voor een motor, is echt te veel.

Dan vind ik Raymon's eerdere keuze, een Axi, prijstechnisch veel meer verantwoord. De AXI motoren bewijzen zichzelf ook in de F3A.

Wat ook een leuke optie is, als je niet 'de perfecte motor' kunt vinden, is je motor zelf samenstellen,bv. bij torcman, TORCMAN Brushless Motoren. Die maken de motor met de hand voor je, volgens opgegeven specs, en dan nog is ie fors goedkoper dan een plettenberg.

Of je pakt bv. een Neu-motor.. of.. of.. keuzes, keuzes. Bij plettenberg weeg je iig wel zeker dat je kwaliteit krijgt..

Axi zal in de meeste gevallen zwaarder zijn...
Er zijn hier mensen op het forum die die HXT al getest hebben met negatieve resultaten.
Maar je hebt gelijk hij is duurder

AXI is wellicht zwaarder, maar doet ook gewoon goed zijn werk.
Ik vlieg de AXI5345/14 in mijn velox-II op 10 cellen lipo, (gebruik makend van mijn F3A packs) en dat gaat gewoon prima. De motor heeft geen problemen met de 22x12 en je kan dan gewoon met een 90 Ampere regelaar aan de gang. Ik gebruik de Jeti-Spin 99 waarbij vooral de dynamische rem erg prettig is bij de neerwaartse passages en bij het landen. Daarbij vlieg ik met 2 sets F3A packs (dus ruim 2.2Kg aan lipo's) omdat de kist anders voor F3A-X te licht is... nu is ie met 2 sets F3A packs zo'n 7.5Kg....

Ik heb de laatste wedstrijd met de F3A-X meegevlogen met deze combinatie en ondanks de harde wind geen problemen met vermogen of snelheid gehad.

Plettenberg doet het ook gewoon goed, maar zoals gezegd, tegen een prijs. Ook omdat je bij voorkeur voor 3D echt wel de losse bladen moet gebruiken, zodat de belasting van de prop op de motor bij het hoofdlager zit.

Affein, moeilijke keuze.... alsof je met 25ct in de snoepwinkel staat, alles is lekker... ;-)

Succes
Winfried

Raymon,ik heb net gisteren mijn Axi 5330/24 binnen gekregen.Zo'n goede kwaliteit als je krijgt uit de doos alleen al is het geld gewoon waard.

LOL, die zou met een skysport 4 nog kampioen worden:D

Binnen met een F3A, dat zou toch niet makkelijk zijn, blijkbaar kan het met de dx 7 allemaal :-)

En nu serieus;
Axi, Plettenberg, Futaba, Jr, Spectrum, zijn er nog slechte producten?
Hangt altijd af van wat je er van verwacht en wat je er wil me doen he...

Laatst bewerkt:
Er zijn goedkopere motoren, maar er zijn vele factoren waarom ik NU een plettenberg zou nemen.

Waarom nu pas??? Ik gebruik hun motoren ongeveer 2 jaar.
Correctie, eigenlijk enkel plettenberg want iets anders moet ik niet en heb zowat het hele gamma van vliegtuigbuitenlopers als arsenaal waar ik kan uit kiezen om te testen. Geen enkele ervan doet onder tov van degene die ik recent kocht. k'snap dus niet waarom ze nu pas kwaliteit zouden leveren en vroeger niet.

Waarom nu pas??? Ik gebruik hun motoren ongeveer 2 jaar.
Correctie, eigenlijk enkel plettenberg want iets anders moet ik niet en heb zowat het hele gamma van vliegtuigbuitenlopers als arsenaal waar ik kan uit kiezen om te testen. Geen enkele ervan doet onder tov van degene die ik recent kocht. k'snap dus niet waarom ze nu pas kwaliteit zouden leveren en vroeger niet.

Nee ik zeg niet dat dat ze nu pas kwaliteit leverden, ik bedoelde dat axi, hacker, ... morgen met een nieuwe motor kan komen die eventueel terug evengoed of beter is

> Als ik 2 hoogte servo`s had en ik haalde een schakelaar om dat een roer
> haaks gaat staan.
> Dat wil ik niet:wink:

Dit ligt toch echt aan de persoon die de instelling heeft gedaan, ik heb dit niet, ik heb schakelaars die helemaal niks doen of specifiek een mix aan en uit zetten. Ik ben nog niet tegen gekomen dat ik functionaliteit te kort kom(of functionality die ik wil niet wil hebben er maar bij moet nemen ). Oke mischien 1 ding en dt is dat er geen gaskurve ge set kan worden. Maar daar tegen over staat bijvoorbeeld, de AR9100, geintegreerde dual accu. Telemetry aan sluiting, ontvangs redundantie

Bart,

neem een futaba zender met spectrum moduul en je hebt wel die cascurve maar weer geen model match en servo sync... dat mis ik niet :) gascuve wel...

De reden dat spektrum een losse 2e ontvanger (of alleen maar losse zoals bij de 9100) heeft is niet omdat het nodig is voor het ontvangst opzich maar omdat je de hoofd unit dan kan plaatsen waar hij logisch zit ook al is dat tussen allerlei andere electronica. Het HF deel zit dan los op een betere plek ver weg van de storende delen. Denk aan een volle jet waarbij de aansluitingen van de servo's dicht bij de ecu, pomp en bec edg zit. HF deel plaats je dan mooi in de staart en neus :) Met futaba leg je de ontvanger ergens anders neer en zit wellicht met langere servo kabels edg. Dat is de reden van de losse sattaliet ;)

Laatst bewerkt:
Binnen met een F3A, dat zou toch niet makkelijk zijn, blijkbaar kan het met de dx 7 allemaal :-)

Geen probleem, die integral wil er langzaam genoeg voor :P

Nu ja, je begreep dat ik F3P bedoelde als het over binnen gaat :)

En nu serieus;
Axi, Plettenberg, Futaba, Jr, Spectrum, zijn er nog slechte producten?
Hangt altijd af van wat je er van verwacht en wat je er wil me doen he...

ja en nee. Ik denk inderdaad dat genoemde fabrikanten geen slechte producten maken.

Maar.. met je 2e opmerking en je eerdere teksten suggereer je toch dat er iets mis zou zijn met de DX7, bijvoorbeeld, in reikwijdte, of functionaliteit.

Dat is gewoon niet waar. Er is geen toepassing waar qua reikwijdte de DX7 lastiger is dan bv. een FASST set. Waar de DX-7 het wel op af kan leggen, is op functionaliteit, maar dat heeft met 2.4Ghz niets te maken.

Daarom noemde ik bv. Derk als voorbeeld. Ja duh, die jongen kan vliegen en zal dus met een skysport ook goed vliegen, maar daar ging het niet om. Het ging om dingen als reikwijdte en betrouwbaarheid, en dat is OOK bij de DX-7, OOK bij de europese versies, gewoon prima in orde.

Ik zou zelf ook een FF10 2.4Ghz kopen, of, als ik het geld er voor had, een FX-30 of zelfs een FX-40, maar dat is meer uit 'functionaliteit en knopjesfetischisme' dan uit noodzaak.

@Tandango; nee die futaba ontvanger leg je gewoon in die stoorboel, en dat werkt nog altijd goed :-)
en euhh... wie van jullie vliegt met een logger?

ps: het was hier een vliegtuig topic

Laatst bewerkt:
@Tandango; nee die futaba ontvanger leg je gewoon in die stoorboel, en dat werkt nog altijd goed :-)

Da's niet altijd waar ;) maar in 9/10 van de vallen is het inderdaad geen probleem.

Back on topic: Wil je echt hardcore 3d dan heb je high end spullen nodig. Wil je een leuke kist met leuk vermogen dan is alles wat minder belangrijk. Voor echt 3d bij een laag gewicht ontkom je niet aan een plettenberg die net die paar % meer rendement heeft en die flightpower 25/30C packs die net even dat meer punch leveren. Dan kan zelfs een binnenloper met vertraging de beste keus zijn omdat dat gewoon meer rendement heeft. Een hoogtoerige buitenloper met vertraging is dan de ultieme combi. Een scorpion heli motor met reductie??

Een Spektrum ontvanger kan je ook gewoon in de stoorboel leggen hoor, dat blijft ook werken zonder problemen. Maar als Spektrum de mogelijkheid bied om het verder weg te leggen kan je dat toch doen.
We hebben de logger al meermaals gebruikt. En soms is dan te zien dat er één (van de vier) antennes even (je speekt dan over microseconden) geen ontvangst heeft. Is dit een probleem? Nee want het systeem blijft werken, je merkt niet eens dat een bepaalde antenne even geen signaal had.
Heeft Fasst ook zo'n log-systeem of ga je er gewoon vanuit dat je daar nooit data mist omdat je het niet merkt?

Raymon bijdeze mijn excuses het was niet de bedoeling om met mijn vraag, een reactie uit te lokken wat 2 pagina's discusie opleverd, wat beter is spektrum of futaba,had je beter deze vraag irl kunnen vragen.

Jan-Willem

Back