Quadcopter stijgt niet goed op

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door NielsKoole, 11 jul 2015.

  1. NielsKoole

    NielsKoole

    Lid geworden:
    11 jul 2015
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Westland
    Goedemiddag, ik ben nieuw in de modelbouw wereld en ben sinds kort bezig met mijn eigen quadcopter. Begonnen met een AR drone 2.0 maar die al snel verkocht omdat het me veel leuker leek om er zelf een te maken!

    Op Ebay heb ik een bouwpakket gekocht onder de naam X525. Alle onderdelen in elkaar gezet na het zien van vele filmpjes omdat er geen gebruiksaanwijzing bij zat, is het me gelukt de quadcopter in elkaar te zetten.

    Zelfs met een FPV setje, die ik eerder aan de praat heb gekregen dan de quadcopter zelf. Je raad het al; ik heb een probleem waar ik niet uit kom.

    Van de 4 motoren lijkt het erop dat er 1 motor sneller draait dan de anderen waardoor hij crasht bij het opstijgen. Op het internet heb ik al wel wat gevonden maar geen concrete oplossingen. Vandaar dat ik mij heb aangemeld en het bij de pro's van Nederland voor wil leggen ;-).

    Zie de foto's voor mijn quadcopter. De setup bestaat uit: 4x Angel A2212 kv:800 motoren, 4x Mystery 30A ESC's en KK2.1.5 flight board.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kan iemand mij op we helpen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  2. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    ESC calibratie uitgevoerd? (wel even je props verwijderen voor je dit doet)


    Je zegt dat 1 motor sneller lijkt te lopen, zit het bolletje netjes in het midden bij de "Acc Bubble" en "Gyro Bubble" modi op het KK board? Als dit niet het geval is moet je de ACC calibratie opnieuw uitvoeren.

    Deze video van David beschrijft de KK setup en is ook goed te volgen. Op 12:51 beschrijft hij de ACC calibratie procedure.
     
  3. NielsKoole

    NielsKoole

    Lid geworden:
    11 jul 2015
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Westland
    Ik ga dat zo eens proberen. Die ESC calibratie heb ik alwel gedaan, maar wellicht moet ik dat nogmaals doen.

    Ik las op andere websites ook over slechte soldeerpunten, ik kan mij daar niet echt iets bij voorstellen want tin dat geleid toch gewoon? Ik mis hier duidelijk wat kennis
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Slechte soldeerpunten ontstaan als het soldeer of het te solderen oppervlak niet voldoende warm is geworden. Dan vloeit het soldeertin niet goed en ontstaat geen goede verbinding met het soldeerpunt. Zo'n "koude" soldering kun je meteen herkennen aan de vorm van het soldeer, dat ligt er dan als een bolletje bovenop zonder mooi over het soldeerpunt te vloeien.

    [​IMG]

    Ik denk overigens niet dat dit het sneller lopen van een van je motoren veroorzaakt. Komen ze allemaal tegelijk op of start 1 motor voor de rest als je de throttle stick langzaam omhoog brengt?

    Als 1 eerder op komt moet je de ESC calibratie opnieuw uitvoeren en ook even kijken naar de "minimum throttle" optie in het "misc settings" menu van je KK board. Verhoog die waarde stapsgewijs tot al je motoren tegelijk starten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  5. NielsKoole

    NielsKoole

    Lid geworden:
    11 jul 2015
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Westland
    Die ene motor die sneller draait, komt ook pas stukken later op gang! Pas bij throttle op 30% gaat ie volledig draaien, terwijl de anderen vaak al lang draaien..

    Onderstaande foto is van het power board, valt mij wel op dat de soldeerpunten van de snelle motor een stuk minder zuiver zijn dan die van de anderen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Vooral de solderingen aan de onderzijde zijn beroerd, al verwacht ik niet dat dit de trage start van de motor veroorzaakt. Misschien een soldeerbout met een iets hoger vermogen gebruiken. Nooit S-39 of andere daaraan verwante vloeimiddelen gebruiken. Dat zorgt voor ernstige beschadigingen.

    Wat zit er aan de rode draad links-onder op de foto?
     
  7. NielsKoole

    NielsKoole

    Lid geworden:
    11 jul 2015
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Westland
    Ja ik begreep vandaag pas dat je juist geen S-39 moet gebruiken. Er zat ook een kabel van die motor klem, die heeft nu meer ruimte. Ook ga ik die solderingen onderaan opnieuw doen, wellicht heeft het een positief effect.

    Onderaan zit de voeding voor het fpv setje met xt60 aansluiting.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  9. NielsKoole

    NielsKoole

    Lid geworden:
    11 jul 2015
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Westland
    Ja, ik kijk het nog even aan, voorlopig lijkt het nog goed te gaan. Bedankt voor de tips iig! Ik heb de hele slechte soldeerpunten opnieuw gedaan, maar het heeft niet geholpen.

    Heb net even de motoren getest, zou het ook kunnen zijn dat die snelle motor niet in orde is? Het lijkt er namelijk op dat die motor uit zichzelf harder gaat zonder dat ik aan de knoppen van de ab zit (weet het niet zeker, maar komt door het geluid). Als ik dan een andere motor op die plek zet, lijkt hij geen eigen leven te leiden.. Helaas is die motor niet exact hetzelfde als de andere 3, dus ik weet niet of dat goed gaat.

    Ik ga het maar even proberen..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Vier gelijke motoren en vier gelijke ESC's die goed zijn gecalibreerd, zijn essentieel voor een quadcopter.
     
  11. NielsKoole

    NielsKoole

    Lid geworden:
    11 jul 2015
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Westland
    Dat gezegd hebbende, lijken toch beide motoren niet goed te functioneren. Ik denk dan toch dat het aan de esc ligt, ik zou eigenlijk de esc's moeten switchen om daar zeker van te zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  12. NielsKoole

    NielsKoole

    Lid geworden:
    11 jul 2015
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Westland
    Alle motoren starten en stoppen tegelijk, volgens mij kan ik daarmee vanuit gaan dat ze goed gecalibreerd zijn. Dus het moet iets anders zijn. Resultaat te zien in het filmpje.

    Overigens wil de motor ook nog wel eens eventjes haperen als de throttle al op de helft staat of soms zelfs meer..

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Dat lijkt op een synchronisatie verlies, heb je de motor al eens verwisseld met één van de wel goed lopende motoren? Je kunt dan beoordelen of het probleem met de motor mee verhuisd of dat het bij dezelfde ESC blijft voorkomen.
     
  14. NielsKoole

    NielsKoole

    Lid geworden:
    11 jul 2015
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Westland
    Dat heb ik inderdaad zojuist geprobeerd, maar die 'snelle' motor deed het op een andere ESC gewoon perfect. Dus die ene ESC zal wel gewoon naar de knoppen zijn. Kan eigenlijk niet anders!

    Nu eerst maar even kijken of ik met de leverancier van het x525 pakket een nieuwe kan regelen, anders moet ik er zelf een ergens op de kop tikken..

    Wordt vervolgd!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  15. theoldone

    theoldone

    Lid geworden:
    7 dec 2011
    Berichten:
    183
    even met een programmeerkaart de esc controleren
    of ze gelijk zijn ingesteld
     
  16. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    En let dan met name even op TIMING. Maar idd allemaal EXACT hetzelfde instellen...
     
  17. NielsKoole

    NielsKoole

    Lid geworden:
    11 jul 2015
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Westland
    Ik heb helaas geen programmeerkaart, maar ze starten en stoppen op exact dezelfde tijd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  18. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Met TIMING bedoelt Psygho niet dat ze op hetzelfde moment starten. de TIMING setting in de ESC is van invloed op de aansturing van de motor. Een hogere timing kan, afhankelijk van de motor, betere prestaties opleveren. Het is goed mogelijk dat een van je ESCs op een andere TIMING modus staat.

    Als je geen programmer kaart hebt kun je de Mystery M-30s ook programmeren via je zender, heb je de handleiding er bij gekregen?

    Zo niet dan moet je denk ik deze handleiding hebben:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/51473522X134833X7.pdf

    Er wil wel eens een foutje in die handleidingen zitten, een gebruiker heeft ook een "correct" versie geüpload.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/52563860X278335X10.pdf

    Op rcgroups zijn ook topics te vinden waar mensen opmerken dat de tooncodes verschillen van de handleiding:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=657606
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  19. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Klopt ik bedoel idd de motortiming... Ik ging er (ten onrechte)even vanuit dat men dit wel begreep, echter bedankt voor de verwijzing, swilkens!
     
  20. NielsKoole

    NielsKoole

    Lid geworden:
    11 jul 2015
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Westland
    Oke, weer iets geleerd!

    Het lukt mij helaas niet om de esc via mijn zender te programmeren. Ik heb de esc aangesloten op channel 3, throttle. Maar ik hoor geen biepjes of iets dergelijks. Ik lees allerlei dingetjes over bec, moet ik daar nog iets mee doen?

    Ik heb een Fly sky fs-t6 zender met Mystery M-30A esc's, wellicht dat dat handig is om te weten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina