quadcopter

Discussie in 'Multicopters' gestart door Herman Tiggelaven, 12 aug 2020.

  1. Herman Tiggelaven

    Herman Tiggelaven

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Amersfoort
    Geacht forum,

    ik weet dat deze topics over multicopters gaan, maar ik hoop toch dat ik me vraag over mijn zelfbouw quadcopter hier ook kwijt kan. ik heb een DJI F450 frame met een KK2.0 flight controller
    en een ontvanger DSMX 7 channels, me zender is een spektrum DX 6e.
    mijn probleem is nu ik krijg de motors niet aan het draaien, alles zit voor de rest goed aan gesloten en er zit ook stroom op de motors en flightcontroller werkt ook gewoon.
    maar het probleem is de instellingen van de flight controller en de zender is voor mijn een groot probleem, ik weet niet hoe de instellingen precies moeten staan, alles is ook in het Engels de handleiding van de zender ook en de informatie van de flight controller ook. dat wordt er niet makkelijker op. het zou mooi voor mijn zijn als iemand mijn zou kunnen helpen met dit probleem.
    ik heb ook al op you tube gekeken naar filmpjes, maar alles ook engels en ik kan er ook geen wijs uit worden.

    alvast vriendelijk dank voor alle hulp!!!!


    met vriendelijke groet Herman Tiggelaven
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Herman,

    Krijg je de motoren niet aan het draaien omdat je het KK-bord niet kunt scherpstellen ('arm')? Houd de gas hendel naar beneden en naar rechts (op het scherm zou dan 'ARMED' moeten staan en er zou een 'piep' moeten klinken), en als je gas geeft zouden de props moeten gaan draaien.

    Of krijg je de regelaars (welke?) niet gekalibreerd?

    Helaas zijn de meeste tutorials (ook al een Engels woord voor onderwijsfilmpje) in het Engels en heb je een probleem als je dat niet goed begrijpt.
    Even voor mijn begrip van wat je wél en wat je niet snapt: welke stap in deze video kun je geen soep van maken?


    Omschrijf punt voor punt wat je gedaan hebt en waar het fout gaat, samen zouden we een heel eind moeten komen.
    KK-bordjes zijn redelijk oldschool, maar ik vind de mogelijkheid, om met de vier drukknoppen de boel in het veld bij te stellen, een groot voordeel.

    Ik vond ook nog je oudere vraag: https://www.modelbouwforum.nl/threads/quadcopter.260407/

    Op het KK-bordje zitten bij de latere versies (2.1.5) twee pennen links voor, gemerkt 'batt'. Je voelt 'm al aankomen natuurlijk, daar moet je een stekker op zetten die verbonden is met je batterij (het gemakkelijkst is het om vanaf je stroomdistributie netwerk (PDB) die twee draden aan de batterij te koppelen.
    Als jij werkelijk de 2.0 versie hebt, dan moet er een pen (of een draad) op de print gesoldeerd worden, zie deze video:

    Bij het 450 frame kun je die draden het eenvoudigst aan de regelaar aansluiting links voor solderen, dan zijn de draden het kortst.
    Bij de 2.0 uitvoering is het natuurlijk maar één draad.

    Let op plus en min, verkeerd om aansluiten doe je maar één keer, dan rookt het even en werkt er niks meer...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
  3. Herman Tiggelaven

    Herman Tiggelaven

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Amersfoort

    Hallo Jan,

    dank je wel voor de hulp en de filmpjes erbij!
    mijn vraag is er zit op mijn kk2.0 2 pinnetjes dat is voor de batterij, maar waar is dat dan voor? want de flight controller pakt de stroom toch van de lippo batterij ? 11,2 volt. of stel ik nu een hele rare vraag. maar als die er toch aan moeten , moeten die dan gesoldeerd worden op het pcb waar de lippo batterij al aan is gesoldeerd?
    ja, ik ben nog maar een beginneling en dit is mijn eerste drone die ik probeer te bouwen van een bouw schema van het internet.
    maar ik heb problemen met de instellingen van de flight controller en ook de zender, ik heb een spektrum DX6e en mijn ontvanger is een DSMX 7 channels. Jan ik ga morgen proberen proberen om via filmpje 1 die je stuurde om de instellingen goed te krijgen voor de KK2.0
    maar ik heb dat filmpje gezien, maar nu wil ik weten als je de transmitter aan doet en dan de flight controller moet ik dan wel een binding maken?
    Jan alvast vriendelijk dank en ik ga morgen aan de slag samen met filmpje 1 om te kijken of het me lukt.

    groet Herman
     
  4. Herman Tiggelaven

    Herman Tiggelaven

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Amersfoort

    Hallo Jan,

    ik ben er net wel achtergekomen dat connector M1 dat is de eerste pin van de ESC de FC van 5 volt stroom voorziet.
    dus dan hoeft er veder geen draden gesoldeerd te worden denk ik.
    ik heb een engelse documentatie gevonden van de KK2.0 en daar heb ik een weer wat vertaald met google translate.
    en die eerste handeling dat ik dan armed moet gaan zien op het scherm werkt bij mijn helaas nog niet.

    groet Herman
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Herman,

    1) Plaats even een foto van je flightcontroller, zodat ik kan zien welke versie het is, zodat we het over dezelfde dingen hebben en niet langs elkaar heen praten/schrijven.
    De flightcontroller krijgt zijn stroom van de BEC van één van de regelaars, niet rechtstreeks van je lipo. Wil je het Voltage van de lipo in je display kunnen zien én de laag Voltage bieper z'n werk laten doen, dan moet dat Voltage apart op die pin(nen) worden aangesloten.

    2) Heb je een link naar het schema dat je gebruikt?

    3) Het filmpje geeft de volgorde aan waarin je bepaalde dingen moet doen, volg die aanwijzingen.
    Je stelt eerst een aantal basis dingen in op de flightcontroller, pas daarna sluit je de ontvanger aan op de flight controller en stel je de zender in.

    4) het binden van de zender met de ontvanger is iets dat niks met het instellen van de flightcontroller te maken heeft, maar alles met het feit dat de flightcontroller de signalen van de ontvanger kan 'zien'. Als de ontvanger niet gebonden is met de zender, krijgt de flightcontroller geen signaal binnen en gebeurt er ook niks.

    Volg het filmpje stap voor stap (druk op toets 'K' van je toetsenbord om het filmpje per stap te stoppen) en noteer wat je niet begrijpt, zodat ik kan uitleggen.

    Groeten, Jan.
     
  6. Herman Tiggelaven

    Herman Tiggelaven

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Jan,

    ik stuur je hierbij een foto van de KK2.0
    en nog een foto van de hele quadcopter KK2.0   FC  .jpg Quadcopter.jpg
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Herman,

    Ik snap dat je als beginner heel veel informatie te verwerken krijgt, maar je 'chaost' er momenteel redelijk ongestructureerd op los...
    1) dat weet ik, de buitenste pin (zwart/bruin) is de min, de middelste is de plus en de draad het dichtst bij de display is de signaaldraad.
    2) Als je de lipo aansluit op de batterij aansluiting op de flightcontroller, kun je instellen wanneer het alarm af gaat dat aangeeft wanneer de batterij leeg raakt en je moet landen. Dat kun je laten, maar dan vlieg je de batterij te leeg en daar reageert een lipo niet goed op en zal oververhit raken en opbollen, nog afgezien van het feit dat je quad op een gegeven moment niet meer reageert en als een steen naar beneden komt.

    3) heb je een link naar die KK2.0 documentatie?
    Vóór je 'ARMED' in je display ziet, moet je eerst een aantal andere zaken instellen, anders zal dat ook niet gebeuren...
    Volg het filmpje en schrijf op wat je niet snapt.

    Groeten, Jan.
     
  8. Herman Tiggelaven

    Herman Tiggelaven

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Jan,

    ja sorry ik weet het ik ben nog een prutser wat dat betreft, maar blij dat er mensen zo als jij er zijn om te helpen.
    ik stuur je hierbij ook de documentatie van de FC , het is wel allemaal in het Engels.

    groet Herman
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Herman Tiggelaven

    Herman Tiggelaven

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Jan,

    als je het niet erg vind ga ik dat dan morgen doen, en dan hou ik je op te hoogte.
    ik ben nu ook een beetje oververhit van die vreselijke warmte.
    ik spreek je dan later, en alvast vriendelijk dank Jan

    groet Herman
     
  10. Maestro NL

    Maestro NL

    Lid geworden:
    15 aug 2012
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Lekkerkerk
    Klopt de instelling van je zender? Op de Flight controller wordt een error weergegeven. No yaw input.

    Testen altijd met je props eraf he!! Zitten er nu niet op zag ik, maar voor de zekerheid.. [​IMG]
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Herman,

    Ik meende dat je dat sowieso al van plan was...

    Maar, die documentatie is niet jouw KK-bordje, het plaatje is van een oudere versie; als er niet dezelfde firmware op zit, als op jouw versie, heb je niks aan die beschrijving.
    Verder is de 'gebruiksaanwijzing' een beetje kort door de bocht, wat er staat klopt wel, maar de originele gebruiksaanwijzing van de KK-bordjes is iets van 25 pagina's, dus op de 6 van de pdf is hier en daar iets weggelaten....

    Ik hoor morgen van je.
    Vertel dan even welke regelaars je gebruikt.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Op de zender is nog niks ingesteld, en de ontvanger is niet gebonden met de ontvanger, wat je ziet op de foto is een KK-bordje wat alleen maar 5V krijgt van de regelaar op output M1.

    We werken er morgen verder aan.

    Groeten, Jan.
     
  13. Maestro NL

    Maestro NL

    Lid geworden:
    15 aug 2012
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Lekkerkerk
    Hoe kun je een Quad überhaupt armen zonder dat de zender is ingesteld en gebonden met de rx?

    Ik zou daar eens mee beginnen. Heb helaas geen ervaring met spectrum, heb zelf frsky.
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Dat gaat ook niet.

    Groeten, Jan.
     
  15. Herman Tiggelaven

    Herman Tiggelaven

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Amersfoort

    Hallo Jan,

    Ik heb eigenlijk een vraag over de pins van mijn DSMX s603 ontvanger,wat is nu de pins van de ground en voltage en het signal?
    Want ik weet niet of dat goed zit,en ik weet niet of die jumpers sites wel de juiste zijn.
    Ik heb gelezen dat je 3 pins Dupont kabeltjes daarvoor moet gebruiken,
    Klopt dat?

    Groet Herman
     
  16. Maestro NL

    Maestro NL

    Lid geworden:
    15 aug 2012
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Lekkerkerk
    Zoals ik het terug heb kunnen vinden zouden de rij pins langs de voorzijde(bedrukte kant) de signal pins zijn. Daar gaat de witte of geel/oranje in middelste rood is je volt, en zwart/bruin ground.
     
  17. Herman Tiggelaven

    Herman Tiggelaven

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Maestro,

    Ja,maar is het dan de bedoeling dat er 3 pins Dupont kabeltjes worden gebruikt?
    Want ik heb namelijk gewoon enkele jump
    Draden gebruikt,maar dat is misschien niet goed.

    Groet Herman
     
  18. Maestro NL

    Maestro NL

    Lid geworden:
    15 aug 2012
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Lekkerkerk
    Gewoon die servo kabeltjes gebruiken. Zoals die wit/rood/zwarte zoals je gebruikt voor je motoren.
     
  19. Maestro NL

    Maestro NL

    Lid geworden:
    15 aug 2012
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Lekkerkerk
    Moest even zoeken maar heb er ook ooit eentje gebouwd.. Heel lang geleden

    [​IMG]
     
  20. Herman Tiggelaven

    Herman Tiggelaven

    Lid geworden:
    19 jul 2018
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Amersfoort

    Hallo Maestro,

    Ja,mooie en leerzaam filmpje.
    En dat voor de eerste keer,petje af.
    Ik wou dat ik zo kan vliegen.
    Maar die jumpers kabeltjes zijn dus niet de goede voor in de receiver en FC?
    Maar ik dacht dat ik een KK2.0 flight controller heb,maar het is een KK2.1.5
    Nou weet ik niet of die je ook moet aansluiten op de BATT op de FC?
    En hoe? En werkt hij anders dan niet?
    En moet dat draadje dan gesoldeerd worden bij + en - van de lipo batterij?

    Groet Herman
     

Deel Deze Pagina