r/c cross auto met puch motorblok

130 km/h is nooit te halen. je kan wel met de goede vertanding, 70cc en een 19mm delorto erop. je uitlaatje zelf maken kleine bocht in ieder geval en een berekening maken voor je uitlaat zodat die perfecte verhoudingen heeft. zo heb ik met mijn puch en mijzelf erop dus samen ong 130 kg ook 110 km/h weten te halen. maarjah hoe jij het gaat doen met die vertanding en dan 130 halen moet je eigenlijk wel zo'n groot voortandwiel hebben dat dit denk ik niet past ivm met je carter deksel. dus ik denk dat je snelheid togh wel redelijk tegen gaat vallen vanwege de kleine bandjes.

en dat je er geen remmen op gaat zetten vind ik helemaal niet kunnen, maarjah als het fout loopt is dat een probleem voor jouw.

dus

en dat je er geen remmen op gaat zetten vind ik helemaal niet kunnen, maarjah als het fout loopt is dat een probleem voor jouw.

Niet alleen een probleem van hem, maar vooral van degene waar hij tegenaan gaat rijden. Zoiets bouwen zonder remmen en dan op de openbare weg gaan rijden is echt waanzin.

Jah dat zowiezo maarjah ook als hij niemand aanrijd maar moet uitwijken voor een fietser (en als die het ooit gaat halen de 130) dan is je reactie meer schrik dus geef je een zwaai aan je stuurknuppel ipv dat je nog kan remmen gaat ie regelrecht tegen een boom (weg al die uren en al het geld)

beetje sund, ik zou kijken of je een hydraulische schijfrem op je achteras kan zetten (bv: van een scooter) als je daar een redelijk sterke servo op aansluit kun je waarschijnlijk nog een beetje remmen en zo veel meer werk is het niet.

en ff nog wat anders, waarom zet je er geen 2-takt vliegtuig motor op ?
dan zit je niet in de weg met je carterdeksel. wegen minder als puch blok en het togh maar een karretje word van ong 15 kg. en je kan er een v-snaar overbrenging op zetten. dit is ook een hele sterke overbrenging en dan kan je de verhoudingen makkelijker maken dat je denk ik de 130 mss wel dichter in de buurt komt als met je puch.

een puch blok haalt aardig wat rpm als je hem 1:1 vertand dan heb je kans dat je zo rond de 80kmp zit maar 130 is iets te hoog geschat denk. maar omdat het ding bijna geen weerstand heeft gaat het nog aardig hard. het is een rijwind gekoeld blok dus geen water. dat kost namelijk een vermogen zoveel:S.

Uitgaande van 30cm bandjes leg je afgerond 1 meter per omwenteling af. Bij een 1:1 tandwielverhouding en een 8000 rpm kom ik dus op 8km/minuut uit wat 480km/u is. Je hebt je duidelijk zeer goed in de materie verdiept.....

maar even een ander vraagje

als ik alleen zou moeten sturen en gas geven. dus 2 aparte dingen. moet ik dan een 4kanaals of een 2 kanaals kopen?

remmen laat ik heel even weg want waar ik ga rijden is echt een gehucht daar rijd niemand dus.

Sturen is 1 kanaal en gas/rem is 1 kanaal dus met 2 kanalen kom je een heel eind. Maar ook van mijn kant het advies om een rem te bedenken want een stalen frame met een 50cc blok gaat toch de nodige kilo's wegen wat flink vaart blijft houden als je het gas los laat....

Ach, laten we er maar over ophouden. Eenieder met een beetje verstand van deze materie weet ondertussen wel hoe groot de kans is dat het voorgestelde model er ook daadwerkelijk zal komen.

re

Ach, laten we er maar over ophouden. Eenieder met een beetje verstand van deze materie weet ondertussen wel hoe groot de kans is dat het voorgestelde model er ook daadwerkelijk zal komen.

Zie het als een privilege de vooruitzichten van het nieuws te mogen kennen.... Misschien kunnen we vragen dat, als het model er komt, hij een filmpje ervan op youtube zet, dat MOET hilarisch worden! :)

Als ik met eenzelfde zekerheid de lottouitslagen of de beurskoers kon voorspellen, had ik er nu waarschijnlijk warmpjes bijgezeten:p

na al die reacties over die remmen ben ik toch maar van plan een rem systeem erop te maken. wat voor een weet ik nog niet. dan krijg ik wel weer het nadeel dat ik een goed dure zender moet kopen. aangezien dat ik nu effe daar het geld niet voor heb moet ik het project uitstellen of een manier vinden door dit optelossen met een ander mechanisme. door als je aan de servo van de gas kabel een soort as te maken waar als het vooruit draait de gas kabel eruit trekt. en achteruit aan een rem trekt. alleen dit is een beetje zwak om een goede remkracht te kunnen veroorzaken.

en een puch blok weegt echt geen 15kilogram ik schat hem in rond de 9-10 kilo. het autotje mag best iets boven het gewicht komen als het maar niet te veel word.
en 130kg 110kp/h dat is heel wat anders dan 80kp/h +-15kg. en met een puch als je er zelf op zit heb je veel meer weerstand dan dat je hebt met een rc auto'tje met puchblok

als er ooit een filmpje komt. zou ik die wel even op youtube zetten en hier ook nog even vermelden.

Wat ik wou vertellen met 130Kg 110Km/h is dat het kwa prestaties van een puch blokje wel te halen is die 130km/h.

maar wat ik daarna zij daar gaat het meer om. wil jij 130 halen met een puch blok en kart bandjes dan moet je wel zo'n zware vertanding erop zetten dat of het blok de zware vertanding niet aankan en niet snel genoeg accelereerd (maar top halen wel) of dat je voor zo'n groot tandwiel moet zetten dat het tegen je carter komt.

snap je ?

verder vind ik het zelf wel een mooi project ;) suc6 ermee

@Michael16tsx
Wat ik wou vertellen met 130Kg 110Km/h is dat het kwa prestaties van een puch blokje wel te halen is die 130km/h.
Oké, nee ik dacht dat jij mij wijs wou maken dat je met zo'n blokje de snelheid niet kon halen. sorry voor mijn reactie daarop. ik ga hem 15/12(1:1.25) of 12/8(1:1.5) vertanden. dat past op een puchblok en het is een redelijk zware vertanding. zelf vind ik het project ook mooi, het lijkt me echt iets leuks. maar ik ga het pas uitwerken als ik op papier heb staan wat en hoe ik het allemaal ga doen (tekeningen, welke onderdelen enz.).

@de rest van de lezers.
zou iemand weten hoe je met één servo motor een systeem kunnen maken dat als het vooruit draait de gaskabel uittrekt en als het achter uitdraait de remkabel uitrekt?
hierbij zat ik zelf te denken aan een servo motor met een plaatje erop met pennen die aan de haakjes trekt van de kabel.
of met 2 servo motortjes alleen dan als je vooruit gaat dan heb je in mijn ogen dat er +stroom door de + draad gaat en de -stroom door de - draad
dus als je dan met een blokje die 2 servo's op een kanaal zet en dan. dmv een diode een motortje kunnen uit zetten als de -stroom door de +draad gaat. zodat de stroom kring van die motor gesloten blijft op dat moment en andersom ook.

als ik dit fout heb verbeter me graag dan leer ik ook nog aardig veel.
ik blijf positief over dit project dus zoals het er nu uit ziet ga ik dit project gewoon doorzetten.

Met vriendelijke Groetten,
Patrick de Kuijer

Laatst bewerkt:
Bij RC auto's wordt er meestal met een servo voor gas en rem gewerkt. Vandaar dat het ook vaak de gas/rem servo wordt genoemd. een slim systeem, ik zoek er even een plaatje bij.

Misschien dat je het gas/rem systeem bij je vader zijn auto kan bekijken (althans die heeft er toch een:rolleyes:) daar zal je hetzelfde zien als wat burp bedoeld.

Misschien dat je het gas/rem systeem bij je vader zijn auto kan bekijken (althans die heeft er toch een:rolleyes:) daar zal je hetzelfde zien als wat burp bedoeld.

dat is nou net het probleem me vader heeft een deel van de onderdelen verkocht aan een vriend van hem(wat die inmiddels niet meer is). dus mist dat stukje en de servo's incl. de zender. dus jammer genoeg kan ik daar net niet kijken. anders had ik denk minder vragen dan dat ik nu heb.

@Burp
als u een plaatje vind zou ik dat echt geweldig vinden van u. kan ik weer een stukje verder met tekenen en me lijstje maken van onderdelen die ik nodig heb.

edit: ik heb net even zitten googlen en vond dit:
normal_modelbouw%20024.jpg

is dit wat u bedoelt? en wat is wat ik zie het wel deels zitten maar ik snap deze construcie niet helemaal. enige uitleg of plaatjes zou van harte welkom zijn

Laatst bewerkt:
heee
ik ben het maatje van patrick ik ga ook het frame maaken maar dacht ook nog aan een turbo voor extra power heeft iemand ervaring
(sorry beetje offtopic)

@bram
eerst maar even zorgen dat hij rijd en goed functioneerd...

weet iemand hoe het systeem wat ik in mijn vorige post heb staan. werkt of hoe ik dit na kan maken? want zelf snap ik deze niet helemaal.

en is het mogelijk om met een blokrem van een fiets me achter as af te remmen? dit wil ik doen d.m.v. een schijf op de achter as.

en waar kan ik de prijs van een servo safer vinden? ik kan ze namelijk niet vinden op www.rcworld.nl

Met vriendelijke groeten,
Patrick de kuijer

heb een blokje gekocht. (aanloop)

maar ik heb hem al weer kapot gereden (het cylinder).
ik heb het blok gekocht en heb hem onder een puch gehangen om even te testen of die het deed. toen kwam er een vriend langs en zijn we even gaan schans springen ermee. en ik stuitte door me veer heen en knalde met het blok op de grond. nou zijn de uitlaat en het cilinder kapot. ook is de cilinder kop ingedeukt en zitten er bramen in me spruitstuk.

even kort samen gevat:
ik stop het project wegens te veel kosten aan dat blok. en dat ik dan ook nog een zenderset moet kopen van +- 175 euro. jammer genoeg ga ik hier mee niet verder. ik heb wel op google een eerder gebouwd model gevonden. maar dat is een 70cc en iemand die er veel geld voor over heeft.

groetjes patrick en brammm

Back