Ik heb zo'n zelfde bootje een tijdje geleden in elkaar geknutseld. Met het schroefje wat er bij zit, heb je qua motor aan een speed 400 meer dan genoeg. Tegenwoordig is bijna alles borstelloos. Een beetje mijn setup. Koeling is niet nodig. Accu lipo 2s2200 Motor tussen de 900 en 1200 kV, zoiets als dit. https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...273&indexName=hbk_live_magento_nl_nl_products Hier moet alleen ff de as in omgedraaid worden. regelaar zo iets als dit https://www.lindinger.at/de/RC-Elek...G-SEAKING-30A-V3-BEC-BRUSHLESS-REGLER/9713437 Dit werkt ook prima. https://hobbyking.com/nl_nl/hobbyki...595&indexName=hbk_live_magento_nl_nl_products Zo ziet het er in mijn bootje uit. Eigenwijze kapitein aan boord die persé het stuur aan de andere kant wilde hebben. Ook een eigenwijze bouwer die als motor er een oude kleine Kontronik in lepelde (had ik nog liggen dus gebruiken dat spul). Stuk dood ijzer rechts er aan toe moeten voegen om het scheepje in een juiste balans te krijgen. Met accu er in en dekseltjes er op en zo, dus vaarklaar. Moet in stilstand het scheepje vlak in het water liggen en iets voorover hellen. Met de eerder genoemde regelaars kan het scheepje ook achteruit. Vaartijd op de accu zo'n 1,5 uur.
Ik bouw meestal vliegtuigjes, het bootje kwam er even tussendoor. Neem voor alles rustig de tijd, gebruik niet de meegeleverde houtlijm, die is niet watervast en het is veel te weinig. Als je de bouwbeschrijving volgt, kun je eenzelfde soort stuurtje maken. Het stuurtje is met 30min epoxy in elkaar geplakt, het had ook met secondelijm gekund. Houtlijm en hout op metaal, dat lijmt niet zo geweldig. Ik had ook wat epoxy nodig om wat spleetjes op te vullen om het scheepje waterdicht te krijgen. De binnenkant is behandeld met poriënvuller, laagje of 3, dat maakt het hout waterbestendig. Voor dat het dek er opgeplakt wordt is in het rompje nog alles goed bereikbaar. Het dek zelf, ik heb de oversteek laten zitten, dus het dek steekt iets over de rand van de romp. Op de foto op de doos is het er vanaf geschuurd, maar in de bouwtekening laten ze de oversteek zitten. Zo is er tijdens het varen minder kans dat water naar binnen klotst. De buitenkant heeft ook enkele lagen poriënvuller mogen zien voordat het werd afgelakt in een paar laagjes (Ruwa Jachtlak). Neem daar ook de tijd voor ivm de droog tijden tussen de verschillende lagen vuller en lak.
Tim, vragen stellen is niet erg; je kunt niet alles weten. Maar je kunt wél dingen opzoeken. De link had je al van Hobbyist gekregen. Eén klik en wat lees ik in de eerste twee regels? "Die Seaking V3 Reglerserie ist für den Einsatz in Booten konzipiert worden. Alle Regler sind wassergekühlt und verfügen über großzügig dimensionierte Anschlussnippel für den Silikonschlauch." Meteen de antwoorden op je vraag. En over het aansluiten van waterkoeling: zie dezelfde link of gebruik Google of de zoekfunctie van dit forum.
Roel heeft een tijdje terug mijn bootje zien varen, daar zat zo'n regelaar in. Wat ik al schreef, water koeling is niet nodig of te wel die wateraansluiting gebruik ik niet, de regelaar wordt maar tot zo'n 3A belast. Het is geen powerboot, met het meegeleverde schroefje (propeller) ontstaat een mooi vaarbeeld waar toch wel wat gang in zit. De regelaar hoeft niet extra met water gekoeld te worden, de motor ook niet. Qua motor stroom is het allemaal weinig, zo'n 3A stroom bij vol gas. De BEC in de regelaar hoeft ook alleen maar de ontvanger en één servo te voeden. De regelaar wordt maar voor zo'n 10% belast. Waar hebben we het over. Ga het je zelf niet moeilijk maken. De keuze van de regelaars in mijn eerder berichtje is met reden. Deze regelaars kunnen ook goed overweg met een lage motor belasting (stroom) en regelen vanaf 0 tot maximaal helemaal traploos. En ze kunnen de motor ook de andere kant op laten draaien. Vanaf de zender. Motor zonder waterkoeling, ook geen aluminium koelschot. Dus het dingetje zit gewoon tegen het houten schot geschroefd. Standaard schroefje.
Ik heb de binnenkant behandeld met een laagje of 3 poriënvuller dat vult alle minuscule gaatjes op in het hout waardoor het waterbestendig wordt. Dat heb ik ook aan de buitenkant gedaan, maar aan de buitenkant is voor de glimmende afwerking ook nog een paar laagjes lak er overheen gegaan.
Ik heb de binnenkant bekleed met polyester en glasvezelmatjes, maakt de boot een stuk sterker en waterdicht
Bedankt bad .ik heb het vandaag gaan testen maar het hadden iets rapper gemogen ik denken deze week eens testen met een 2 blad schoef en een 3 cel lipo. Als er nog iemand tips heeft hoor ik ze graag