Raar fenomeen bij mCPX

Hoi Mensen,

sinds een paar dagen heeft m'n mCPX last van een vreemd fenomeen: na ongeveer 2 minuten vliegen begint de heli achteruit te draaien. Het is in de hand te houden, maar niet makkelijk. Na ongeveer een halve minuut is het weer over en vliegt ie superstrak. Het gebeurd iedere keer en is nu dus een keer of 10 gebeurd.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn en hoe is het oplos? Dit is niet fijn!

Dank,
Peter

ik heb iets dergelijks na de ombouw naar mijn 2e brushless motortje
vermoedelijk een trillingsgerelateerd dingetje

de mcpx heeft geen governor, dus met het verlopen van de accu, loopt ook het toerental terug
misschien de toeren eens een haar terugschroeven, en kijken of het dan nog optreed?

Hello T,

dank je voor je reactie! Ik heb het geprobeerd en het goede nieuws is dat het toerental gerelateerd is, maar het slechte nieuws: er is nog geen oplossing.

Eerst het toerental laten zakken en voila, gelijk achterover koppeltje duikelen. Hierna het toerental iets verhoogd en pas na 3,5 minuten resultaat. Testen zijn uitgevoerd met vrijwel nieuwe accu's (minder dan 10 vluchten).

Op deze wijze hebben we nog geen optimaal resultaat. Het rare is dat dit fenomeen pas een paar dagen geleden begon en zowel met oudere als nieuwe accu's.

Raar!

Misschien dat bij een bepaalde temperatuur een servo vreemd begint te doen. Mogelijk dat een schoonmaakbeurt helpt.
Achterover duikelen lijkt me servo gerelateerd.

idd, probeer eens een servo schoon te maken, meestal als die van mij begon te schommelen of te rammelen in de lucht, was dit na een schoonmaakbeurt weg

Net alle servo's schoongemaakt en hij lijkt het wat later te gaan doen (pas na 3 minuten, i.p.v. 2), wel stuurt ie een stukje beter, het was wel nodig!

Ik vlieg in normal (0-40-60-80-100), maar in stunt mode (100-90-80-90-100) was het weg. Dit zou mijns inziens kunnen duiden op versleten accu's. Het zijn standaard E-flite 200 mAh, 30C accu's, met 35 vluchten ermee gemaakt (bijgehouden...). Dit lijkt me nogal weinig!

<edit> net met een nieuwe accu gevlogen en het fenomeen is er nog steeds, echter steekt het pas na 3,5 minuut de kop op. Grrrrrrrr

Iemand ideeën?

Peter

Laatst bewerkt:
Als je nieuwe accu ook een E-Flite is, zou ik eens kijken naar wat krachtigere accu's.
Ik heb miniaviation 300mAh en Hyperion 250mAh accus en die zijn toch een stuk beter dan de E-Flites.

Rijd even langs, dan kun je ze testen ;)

denk dat het toerental gerelateerd is als het enkel in normal is, probeer je normal curve eens wat hoger?

misschien kan je de servo's eens inspuiten met wat contactspray. (ik gebruik contact 60) Zo heb ik het tenminste altijd gedaan en dat werkte altijd zeer effectief. daar hoef je zelfs de servo's niet voor los te halen. gewoon inspuiten en klaar is kees...

succes!

Vandaag de servo verwisseld voor een nieuwe, maar dat gaf geen verbetering, net zoals de servo schoonmaken geen verbetering gaf. Hierna de gascurve aangepast (0-40-80-90-100) en dit geeft in eerste instantie verbetering (met nieuwe servo). Morgen de oude servo weer terugbouwen en met verhoogde gascurve proefvliegen (heb nu geen tijd meer).

Maar wat ik absoluut niet begrijp: hoe kan dit nu in een keer gebeuren????

@Petertje: bedankt voor de uitnodiging. Bij gelegenheid zal ik je benaderen. Er mag toch niet zoveel verschil in lipootjes zitten dat dit te verklaren is?

Groeten,
Peter

De mCP X is een machientje dat best wat power verbruikt, dus het verschil tussen echt goeie batterijen en iets mindere merk je veel sneller dan bij wat minder vragende heli's.

Ik merkte al verschil tussen mijn mSR en mSR X. De mSR deed het redelijk met een batterij waar de mSR X echt niet langer dan 10 seconden op vloog.
Sinds ik voor al mijn heli's wat zwaardere Lipos heb, scheelt dat veel gedoe.

des te kleiner de rotor, des te meer vermogen deze nodig heeft om een verhoudingsgewijs gelijk gewicht omhoog te krijgen

oftewel, als je een mcpx keer 10 zou doen, en alle facetten ervan domweg op die manier zou vergroten, zou je in theorie een heli overhouden die als een raket omhoog schiet.
andersom, gewicht/vermogen van een 600 verkleinen tot maatje mcpx, en hij komt waarschijnlijk niet, of met moeite van de grond

in verhouding is die mcpx continu best op de toppen van zijn kunnen bezig, terwijl de 600 het op zn gemakkie aansloft.

Oftewel, een rotte accu haal je er met een mcpx in no time uit, terwijl je in een 600 pas na 100 vluchten (nadat de accu rot werd) merkt dat de accu
werkelijk verminderd

Verder, jouw probleem zit hem in de estab van de mcpx
heeft dus geen fluit met de servo's te maken
hoe het opeens kan? geen idee, en als je het weet vertel het me. kan ik er bij mij ook wat aan doen
Hoe op te lossen
vaak is het een kromme feathering of hoofdas
of een onbalans in hoofd of straatrotor
ik heb zelfs een keer een staartrotor gehad die een beetje verfrommeld was (1 blad was qua pitch iets anders dan het andere), en die produceerde ook een verschrikkelijke partij trilling. ging de estab ook van over zn nek

en gewoon zoeken
bij jou zit het probleem ergens rond de 70 % gok ik, toerental loopt altijd wat terug met het verlopen van de accu, doe je niets aan

De mijne deed dit ook.
Ff gezocht en kwam erachter dat mijn achterste servo heel soms iets haperde.
Dus deze vervangen.
Probleem opgelost.

Wat het ook is, met het schoonmaken van de servo's, het opnieuw in elkaar zetten van de heli en een hogere gas curve, lijkt het te zijn opgelost! Wanneer het probleem weer zijn kop opsteekt, meld ik me weer!

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Mag 't?

Als ik ook gebruik mag maken van een vreemd fenomeen met mCPx,

Ik heb een nieuwe mCPx en inmiddels zo'n 10 accu's leeg gevlogen. Geen spannende acrobatische toeren, alleen een beetje hoveren. Nu wil het geval dat zodra de heli op toeren komt gaat de swashplate naar links. Dit is wel redelijk te corrigeren maar kost toch wel heel veel moeite. Als ik de skids tussen mijn vingers vasthou dan zie je de swashplate naar links weggetrokken worden.

Ik heb de instellingen gecontroleerd met de instellingen in de gebruiksaanwijzing maar ik kom niets geks tegen.

Heeft iemand misschien een idee?
En mocht dit onderwerp toch in een nieuw draadje horen, dan hoor ik het ook graag.

Als ik ook gebruik mag maken van een vreemd fenomeen met mCPx,

Ik heb een nieuwe mCPx en inmiddels zo'n 10 accu's leeg gevlogen. Geen spannende acrobatische toeren, alleen een beetje hoveren. Nu wil het geval dat zodra de heli op toeren komt gaat de swashplate naar links. Dit is wel redelijk te corrigeren maar kost toch wel heel veel moeite. Als ik de skids tussen mijn vingers vasthou dan zie je de swashplate naar links weggetrokken worden.

Ik heb de instellingen gecontroleerd met de instellingen in de gebruiksaanwijzing maar ik kom niets geks tegen.

Heeft iemand misschien een idee?
En mocht dit onderwerp toch in een nieuw draadje horen, dan hoor ik het ook graag.

Laat je hem goed stilstaand initialiseren? Als ie verbinding maakt, terwijl er beweging is, start de gyro niet goed op. En zijn de stangetjes van de servo naar swashplate nog recht?

Wat kan het leven toch ongelofelijk simpel zijn! Bedankt.
Dat was inderdaad het probleem.

Nu de accu aansluiten en heel even los laten liggen tot het lampje in de canopy brand. Daarna de accu in de houder schuiven en lekker stabiel hoveren

Nogmaals dank!

Back