Raar fenomeen met faskoat (afbladeren)

2 weten terug heb ik een 1/8ste auto body gespoten voor een kennis. Hiervoor gebruikte ik faskolor. 3/4de vande body was fluogeel (4 a 5 dunne lagen), de rest een beetje wit, zilver en wat zwarte schaduwlijntjes. Alles had ook een witte backinglaag gekregen. Als laatste kreeg alles ook een beschermlaag met faskoat (3 lagen).

Toen die kennis zijn body (was ondertussen +- 4 dagen gespoten) wilde schoonmaken met een zeepsopje (zoals hij altijd doet met zijn bodys) verschenen er over de gehele binnenkant van de body blaren. Die faskoat kwam als het waren los. Gelukkig had hij nog niet het sopje over de hele body gedaan. Thuis met een ander merk seepsopje de rest eens getest en net gezelfde. De faskoat kwam los en in blaren. Met een aircompressor kon die faskoat met blaren en nu zo vanaf geblazen worden. Dus die gehele coatinglaag was weg. En hier en daar was er ook een stukje verf meegekomen.

Bodys van een ander merk, met vooral fluo rood ipv fluogeel, met ook wat wit en zwart maar zonder zilver hebben dit probleem niet. Beide bodys zijn op dezelfde manier gespoten.

Kent iemand dit fenomeen?
Of wat kan hier de oorzaak van zijn?
- Ander soort lexan van dit merk body?
- faskoat laag te vroeg op de verf gespoten?
- ... ?

Ondertussen heb ik ook een mailtje gestuurd naar Parma in verband met dit probleem.
Hun antwoord:

Most gas racers use the faskoat for backing. It is mostly
fuel proof, but it is water based. It's almost like an elmers glue.
It sticks good to somethings better than others, if it's damp,
washed, etc, it's not "solid" enough to hold up. You might want to
try a couple things or here's some suggestions.

Our black is the best fuel resistant color, better than the rest for
some reason. This would mean you would have to back your paint with
faskrome satin, then black.

A spray can of clear enamel or urethane over the paint (very dry
faskolor). 1-2 coats will protect the paint, then spray black and/or
faskoat over it (or faskrome/black first). Since the faskoat isn't
100%, if you wash it, you won't go into the paintwork and mess it up.

Als ik het allemaal goed begrijp is die faskoat ook op waterbasis en is het niet 100% "fuel-proof". Wanneer de coating nat wordt (body wordt gewassen), dan is ze misschien niet sterk genoeg om te blijven hangen.

"A spray can of clear enamel or urethane"? Kan iemand hier een merk voorstellen? Dus iets de geschikt is voor lexan auto body's.Ik had hier nog een bus blank lak staan, maar deze is niet geschikt gezien de lak hard wordt en "kraakt".

Op wat stukjes overschot heb ik wat geprobeerd. Dus enkele kleurtjes airbrushen, afdekken met wit en een coating van faskoat.
Een eerste test met wat water was positief. Meer water moet nog even getest worden. Remmenreiniger is niet zo positief. De coating komt los (en weer zacht) en kan makkelijk losgehaald worden.

Misschien dikkere lagen faskoat? Hoeveel lagen en hoe dik worden deze normaal gespoten?

Heb je de verf wel eerst goed laten drogen voor je de fascoat er op spuit?
Ik zelf spuit altijd 3 lagen fascoat zodat het er goed op zit en tussen tijds goed drogen met een haardroger.

Mvg,Karel.

Heb je de verf wel eerst goed laten drogen voor je de fascoat er op spuit?
Ik zelf spuit altijd 3 lagen fascoat zodat het er goed op zit en tussen tijds goed drogen met een haardroger.

Mvg,Karel.

De faskolor verf droog ik altijd met een haarfohn voor ik de volgende laag doe. De faskoat had ik deze keer pas twee dagen later erop gespoten. De verf was dus zeker goed droog.

Tot nu toe heb ik altijd 2 lagen faskoat erop gelegd. Misschien zijn deze niet dik genoeg? Ik heb enkele teststukjes lexan gespoten met onder andere stukjes met drie "dikke" lagen faskoat. 'k zal zien wat het resultaat daarvan is.

Ik ben benieuwd.
Misschien dat je nog een nieuw flesje fascoat kan proberen,heb je het wel goed geschud?

Ik heb gisteren een aantal "test-stukjes" klaargemaakt.
Daarbij ongeveer de helft met het flesje faskoat van de 2 bewuste bodys ('t was dan toch leeg) en de rest met een nieuw flesje faskoat.
Ik heb diverse stukken met faskoat gaande van 1 laagje tot 3 dikke lagen.
Een eerste test met gewoon eens afspoelen met water was in ieder geval positief.

Ik had dus gisteren een aantal teststukjes klaargemaakt.
En vandaag hebben we deze even getest.

Met water alleen is er geen probleem.
Met een bepaald merk zeepsopje was er al snel een probleem. Voor zowel dunne lagen faskoat als dikke lagen kwam de laag faskoat los. De laag kon er na wat inweken van het zeepsopje vrij makkelijk verwijderd worden.
Met een ander merk hadden we dit probleem niet en bleef de coating gewoon zitten.

Blijkbaar is het ene merk al wat agressiever tov de coating dan het andere en wordt de faskoat dus aangetast.

De hobbyshop waar ik mijn materiaal koop dacht ook dat de coating een goeie beschermlaag was. Hun site zegt immers ook "fuel proof". Waarschijnljik gaan velen er dan van uit dat het 100% fuel-proof is.

Ik had mijn eerste mail met mijn probleem naar twee emailadressen van parma gestuurd. Van het andere adress kreeg ik volgend antwoord:

Allot of people use pactra white to make our paint water and fuel resistant. Best not to get water on body.

Wat wel nog eigenaardig is, is dat 2 bepaalde body's (met faskolor gespoten en met aan faskoat laag) niet worden aangetast.

Back