raar fenomeen

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
gisteren en ook vandaag een raar fenomeen meegemaakt met mijn MPX cockpit zender.

Afgelopen week de in de zender op geheugenplaats 9 de Horten geprogrammeerd. Toen ik dit van de week erin had gezet werkte alles correct. Gisteren wilde ik de Horten invliegen en bij de start kwam ik er helaas te laat achter dat de roeren allemaal ineens verkeerd om werkten. Hierdoor klapte het model stuurloos in de pits tegen de grond en raakte ook nog eens een dubbeldekker van een clublid. Deze werd licht beschadigd maar was nog vliegbaar. Ook de Horten liep enige schade op, maar ook dit was terplekke reparabel.

Vandaag wilde ik weer ermee vliegen en toen ik de zender aanzette en modelgeheugen 9 koos en alle roeren checkte bleken deze weer verkeerd om te gaan. Na een tijdje puzzelen en programeren en alles draaide weer de goede kant op.

De ander modelgeheugens blijven normaal werken en hadden geen problemen.

Is dit ooit al eens gebeurd bij iemand, of weet je een vergelijkbaar geval?

once again, maar zachte pleister op de wonden, CHECK al je roeruitslagen en hun draairichting VOOR je op gaat stijgen.

ps voor je probleem heb ik zo geen oplossing, ben helemaan niet bekend met de MPX zenders.

Dit soort verschijnselen worden wel vaker gemeld (bij alle merken en meerdere typen computer-zenders). In theorie zou zoiets eigenlijk niet kunnen: uitsluitend tijdens het openen van een menu kunnen er gegevens veranderd worden. Als hierbij toevallig een bitje 'omvalt' staat er een fout in het geheugen, maar het is erg onwaarschijnlijk dat zo'n fout precies overeenkomt met een andere instelling. Zo'n modelgeheugen gaat dan wel vreemd doen, maar dit is dan blijvend.
Mogelijk kunnen de software-deskundigen hierover wat meer toelichting geven.

Als advies zou ik zeggen: geef modelgeheugen 9 een reset (even modeltype naar heli veranderen en daarna terug op uni). Als het goed is, zal dan ook een fout in het geheugen gewist zijn.
Als paardenmiddel bestaat er ook nog de mogelijkheid van een systeemreset, maar daarvoor heb je de servicedienst nodig en moet je alle andere modelgeheugens ook weer opnieuw inprogrammeren.

Controleer of de bedrading aan de binnenzijde van de zender strak langs de voorkant loopt. Bij mijn MPX verloopt de trimming als deze bedrading niet goed loopt.

Rob

Effe nog een aanvulling op het probleempje, tussen de voorvallen heb ik ook nog enkele tests gedaan met die speciale leerling leraar kabel voor de Mpx cockpit en de picoline zender, mogelijk dat dit ook een oorzaak kan zijn. Van de week zal dit dan wel blijken, ik zal dan alles nog eens nalopen. Het vreemde is dan wel dat het alleen modelgeheugen 9 betrefd, normaal zou je zeggen dat dan alle geheugen plaatsen aangetast zouden moeten zijn.

Kan een rotte eeprom zijn.. net in de adresrange van wat bij jouw model 9 is.
eeprom dan beter laten vervangen.

Theo, misschien zit het in de voornaam :? Ik had het enkele weken geleden met mijn DLG. Ook op plek 9. Zou een demo geven met de DLG, doe even een check en hopla alles verkeerd. Ben inderdaad even zoet geweest om alles weer in orde te krijgen. Nadien nog maar 1 keer op model 9 gevlogen vanwege het slechte DLG-weer, maar toen was alles OK.

Theo,

Heb je bij de leraar-leerling experimenten misschien modelgeheugen 9 gebruikt en de leerling modus ingeschakeld gehad?
Als je dat namelijk doet vervallen alle instellingen (inclusief trim) behalve de looprichting van de servo's. Wanneer de je dan wat je kanalen moet ompolen om de leraar-leerling goed te krijgen en daarna de leerling modus uitschakeld heb je je oude instellingen terug (delta, expo, uitslagen) maar de looprichtingen staan nog verkeerd.

Ik reserveer altijd model 9 voor leraar-leerling en doe de servo omkering op de leraarzender.

Groeten,

Ad

De leraar leerling kabel heb ik gebruikt met geheugen plaats 2, want daar staat de airdancer ingeprogrameerd.

Net weer gecontroleerd en alles is nog goed, nu nog eens proberen met de leraar/leerling kabel ertussen.

Back