Radiozender en DJI Naza board communiceren niet.

30AOpto's zijn er. Inmiddels gemonteerd. Ook nieuw powerboardje mee laten komen en alle soldeersels opnieuw gedaan. Power erop en alles brandt. Ontvanger, klein rood lampje in de NAza controller. Straks via de usb kijken met de assistant of ik enige uitslag in de stickbeweging kan waarnemen op het scherm. Tot nu toe bleef steeds de button MC output on knipperen

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
V-Sen brandt continu groen, rood lampje op de DJI Naza brandt rood, tenminste zie ik door de cover heen. Alles aan de prik. Usb kabel aangesloten. DJINaza controller wordt herkend door de PC. In de assistant kan ik echter niet via Tool kijken naar een update en de button van de MC output on blijft knipperen....

Oeps en nu?

V-Sen brandt continu groen, rood lampje op de DJI Naza brandt rood, tenminste zie ik door de cover heen. Alles aan de prik. Usb kabel aangesloten. DJINaza controller wordt herkend door de PC. In de assistant kan ik echter niet via Tool kijken naar een update en de button van de MC output on blijft knipperen....

Oeps en nu?

wat bedoel je met herkend? het usb geluidje?
je hebt in ieder geval een verbindings probleem.
kijk eens in windows hardware eigenschappen.
wat hij voor een driver eraan heeft toegewezen?
anders stel ik voor :

1 : naza insteken op usb
2 : windows / hardware/eigenschappen driver of usb verwijderen
3: naza uitrekken
4: EERST driver installeren
5: naza weer insteken.

werkt dit ook niet stuur even de naza incl de vsens op (mits je hem bij ons gekocht hebt)
dan testen we hier of ruilen we het om

Hartelijk dank voor je reactie en meedenken. Heb hem niet bij jullie gekocht maar als knappe occassion via marktplaats. Als het allemaal lukt ga ik vanavond naar een modelvliegclub. Heb al een leuk contact hier in de buurt. Kijken of zij me wat op weg kunnen helpen. Kan natuurlijk ook in de ontvanger of zender zitten. Die zijn beide van Hobbyking en ik heb geen idee of die wel communiceren met de DJI Naza.

Maar we dokteren en pielen stug door....:-)

BEC

Gisteravond heel hartelijk ontvangen bij de vliegclub van Dokkum. Hulp van alle kanten. Tige tank heren..... Conclusie is dat er op of bij de ESC's iets van een BEC ontbreekt. ESC's gaven namelijk geen 5 volt output op het kleine stekkertje dat naar de DJI Naza loopt. Inmiddels een mailtje naar Digitech gedaan om me verder te helpen. Geen idee of er dan 4 bij moeten of dat het met ééntje ook voldoende is.

Stapje voor stapje.....

Lijkt me inderdaad dat de ESC's niet zijn voorzien van een BEC. De Naza wordt normaalgesproken gevoed door de V-sen unit, die direct op de lipo wordt aangesloten.
Misschien is het een idee om wat foto's van de set-up te plaatsen, zodat we kunnen zien hoe e.e.a. is aangesloten?

Heb inmiddels gezien dat Digitech hem heeft. Krijg echter dit in antwoord op mijn mailtje:

"De DJI regelaars hoef je niet te programeren deze zijn kant en klaar met de juiste instellingen. Deze hebben GEEN bec ingebouwd hoeft ook niet."
Daarna kwam er nog: "Zit geen BEC in daarom heet het een opto regelaar die hebbn geen bec en je mag ook absoluut geen bec aansluiten aan je dji" naar aanleiding van mijn vraag of ze ook een idee hebben waarom er geen 5 Volt uit de kleine kabeltjes komen......

Keurig en correct alles beantwoord dus, echter genoeg haar op mijn hoofd, waar nu weer ff de handjes in zitten.....

Zoals ik al zei: de Naza krijgt zijn stroom van de V-sen. Als je daarnaast ook nog eens stroom via de ESC's zou gaan leveren, kon er wel eens iets goed misgaan.
De V-sen moet aan de ene kant zijn aangesloten op de Lipo en aan de andere kant met twee stekkertje op de Naza.
Ik neem aan dat je een V-sen hebt (waar sluit je anders de USB op aan?)

schema%20vsen.jpg

powerboardschema.jpg

dscf5922.jpg

Laatst bewerkt:
Het zou nog kunnen dat de V-sen spanning krijgt via de USB (hoewel ik dat betwijfel)
Maar je zou inderdaad zeggen dat e.e.a. dan zou moeten werken. Vandaar mijn vraag om een foto, zodat we kunnen zien hoe alles is aangesloten.

Hij is gisteravond bij ons op de club geweest en volgens mij was alles goed aangesloten.
Maar ik wist niet dat die opto's geen bec hebben.
Maar aangezien wij geen internet op het veld hebben deed de naza ass het niet.

Bijgaand de bijbehorende fotootjes. We hebben gistern op het veld nog alles doorgemeten met een voltmeter (?) en de solderingen en de aansluiting kloppen exact...... De afwerking is nog niet gedaan, wil graag eerst alles draaiende hebben.... Vandaar de ogenschinlijke slordigheid

full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo te zien heb je alleen de kanalen voor de sticks aangesloten (van ontvanger naar Naza), tenminste, volgens mij is de uitgang "U" nog vrij. Met dit kanaal bepaal je of de Naza in Atti, Manual of Failsafe staat. Nu weet ik niet of de Naza ueberhaupt werkt als "U" niety is aangesloten, maar het zou kunnen dat de boel nu in failsafe staat, wat zou verklaren waarom de motoren niet draaien.

Je zult een schakelaar op je zender (2, liefst 3 standen) aan ch5 moeten koppelen en de uitgang van de ontvanger vervolgens in "U" moeten steken.
Maar nogmaals; ik weet niet of dit de oorzaak van je probleem is. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de Naza doet als je "U" niet aansluit.

Edit: een korte zoektocht leverde op dat de Naza in "Atti" zou moeten schieten als de "U" niet is aangesloten, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Dan zou ik inderdaad eens doen wat DroidworxNL adviseerde: de software inclusief drivers even opnieuw installeren.

Back