Railing

Hallo;
Graag zou ik een railing zoals op de foto willen kopen (of maken).
Met 1 kabeldoorgang!
In de maat 1/40=25mm (werkelijk 100 cm hoog?)
hoever staan die staanders normaal uit elkaar?
Wie weet raad of kan mij verder helpen?
detail_uxxi_3318a.jpg

groetjes

Marc

Hoi,

Om wat voor railing gaat het? Van een Sleepboot, Duikboot ik weet het niet zeker maar er kan natuurlijk verschil tussen zitten. Ik heb het net even op gemeten op mijn Witte Zee schaal 1:90 staat de railing 16mm uit elkaar. 1,6cx90=144, 144:40=3.6cm Maar bij mijn Marauder, motorjacht, is het 7,5cm 7,5x33=247.5, 247.5:40=6.19cm. Dus ik denk dat je gewoon moet kijken wat het beste bij jou boot past.

Groeten Justin

Hey;
Het is een railing voor op een XXI duikboot zoals op de foto!
Is geen echte railing,diende juist voor de veiligheid wanneer de boot aan de kade lag.
De maten heb ik al gevonden,ze zijn 24a25 mm hoog en staan 85 mm uit elkaar(komt van een echt bouwplan)
De vraag is waar kun je ze vinden die stutsen?
Misschien weten de ex schippers onders ons hier een antw.op?

Groetjes

Marc

Marc,

je zou ze wellicht zelf kunnen maken uit bv messing buis.
Het einde plat knijpen en er een gaatje in boren.
Ik weet niet hoe dik de staanders moeten worden, maar messing buis is er in vele diameters.

Wim

@wim;
neem eens een 1 mm diameter x 40 (sch;1/40) = 40 mm dia.
Is al veel te dik he.
Minder dan 1 mm zal niet kunnen,maar een buisje van 1 mm?
Een vaste railing solderen op een aflopend dek zal ook niet makkelijk zijn?

groetjes

Marc

Hoi Marc,

neem in plaats van een buisje gewoon messing draad en druk het in de bankschroef op het uiteinde plat, daarna gaatje boren en draad erdoor.

Bedenk wel dat dit een eeeerrrrrggggg gevoelige reling gaat worden !!!!!!!!!!

André

Marc,

40 mm is niet zo veel in 1 op 1 hoor.
Een staander in 1 op 1 van 8 cm vind ik nog wel acceptabel.
Je krijgt dan in 1 op 40 een buisje (of massief, zoals Anndre hierboven aanhaalde) van 2 mm.
Op je model is dat volgens mij best acceptabel.

(Kijk maar eens naar de foto die je plaatste. Die staanders zijn volgens mij dikker dan 4 cm.)

Wim

Hoi;
Ik heb eens het een en ander nagemeten en vergeleken;normaal moeten die staanders ongeveer tussen de 28 en 30 mm diameter zijn in het echt.Is volgens mij geloofwaardig?
Dus denk van messing van 1 mm te gebruiken voor de staanders,die allemaal terplaatse te lijmen ,en nadien er een messingdraad van een 0,8 mm op te solderen.
Wat denken jullie van dit systeem?
Is dat doenbaar om die draad iedere keer op de uiteinde van die staanders te solderen,zonder dat de lijm loslaat in het dek?

Groetjes

Marc
(waarom werken die emoticons bij mij niet meer )

(Die emoticons werken nog wel wanneer je ze van "meer emoticons" haalt) ;)
of handmatig typt. :)

Je kunt ook een dunne elastiek gebruiken.
Er is elastiek wat echt heel dun is. Die wordt gebruikt om mee in te breien; "meebrei-elastiek" is de naam die ik er van ken.
Zoals je op je foto kunt zien, is de railing geen vaste, maar een echte lijn.
Daarmee zou je dus de werkelijkheid benaderen.
Bijkomend voordeel: wanneer je tegen de railing drukt, geeft het elastiek mee, en zal niet zo snel afbreken.

Verder zou ik toch voor een iets grotere dikte van staander gaan en er proberen een gaatje in te boren. Daar haal je dan het elastiek door heen.

Wim

je kan ook een messing profiel rond en hol gebruiken waar je de staanders van maakt en aan het eind daarvan gewoon een splitpen erin solderen of lijmen deze methode gebruiken er wel meer word ook wel eens bij bouwdozen gebruikt

gr berry.............

Hoi;
Ik heb de oplossing gevonden,is altijd simpelder dan je denkt he?
Gewoon naalden om mee te naaien,bestaan in alle afmetingen en diktes en hebben reeds een draaddoorgang!
Ze zijn ook sterker dan messing.
Heb de juiste voor mijn werk gevonden.

Groetjes
:proost:
Marc

Kijk, Dat is nou creatief denken!

Maak je de railing "vast" of toch met elastiek, zoals ik hiervoor al aangaf?

Wim

Hoi Wim:
Tja he?Een belg en denken hé? :oops:
Denk van een vaste draad(touwtje) te gebruiken,vroeger heb ik eens een statisch model gemaakt met het touwwerk ook
in een dunne elastiek(koord).
Dat was zeer makkelijk werken,en spande altijd mooi hé,maar na verloop van tijd stelde ik vast dat de spanning van het elastiek sterk verminderde,en zelfs volledig los begon te hangen.
De reden weet ik ook niet ,maar denk dat het te maken heeft met temperatuur en licht en vochtigheid
Die naalden zijn een goede oplossing wanneer je een 1 draad railing wil maken he?
En nu moet ik een naaiwinkel binnen :2gunfire:

Groetjes;

Marc

Je railing zal kwetsbaar zijn met naalden en een draad. Met elastieken zal het mer vergevings gezind zijn. (tegen duwen, bedoel ik)
Het elastiek kwam bij mij van een handwerk winkel. Je moet daar toch zijn voor je naalden, wellicht ook even kijken naar dat meebrei elastiek. Je koopt er een grote rol. Wanneer de rek uit het elastiek is span je gewoon nieuw.

Wim

Ja visdraad!

Nog niet aan gedacht maar zekers een goed idee hoor!

En meer dan sterk genoeg he!

Bedankt voor de tip!

groeten;

Marc

Visdraad is echter slecht te knopen, omdat het zo glad is. Er is een speciale knoop om dit draad vast te zetten, maar die ken ik niet. (Ben geen visser ;) )

Wim

Hallo,
Er zijn verschillende manieren om visdraad te knopen. Ik denk dat je via een beetje Googlelen wel één of ander tekeningetje kan vinden.
Alhoewel, een knoop is niet altijd mooi of realistisch. In dit geval kan je misschien beter een druppeltje lijm gebruiken. En als je er dan eens blijft achter hangen, ruk je je naalden niet uit je model maar komt enkel de draad los. Minder schade dus.
Frédéric

Wat denk je van een oude dienamo van een fiets haal hem uitelkaar en mooie dunne draad voor een railing en gemakelijk te soderen

Back