Raketenwurm 1, 2b & Surprise 13

Zo, net terug van de clubavond en vliegen op 't veld. En de Raketenwurm vliegt. Nog niet zo strak als de Surprise, maar het gaat er zeker wel op lijken. In ieder geval lijkt er wel wat meer snelheid in te zitten als hij goed afgesteld is.
Helaas alleen dat de laatste landing niet helemaal goed ging en er een tipje v/d vleugel wat geknakt is. Dat morgenavond maar eens repareren met wat lijm.
 
CA en tape!

Vliegen met die bak!
Ik gebruik meestal CA en stickers, zo ziet dat er dan uit na 2 crashes:

Calif_4020.jpg
 
Hij is alweer gefixt met wat CA. Morgen nog wat beter balanceren en dan zaterdag als het mee zit nog wat testvluchtjes maken.
 
Net het zwaartepunt vrijwel exact op het punt uit de manual gezet. Was toch nog ongeveer 14g lood op de staart voor nodig. Morgen maar weer eens proberen of hij de snelheid wat beter vast houdt.
 
Johan, je kunt ook proberen om de hele achterlijst even een beetje omhoog te trimmen. Slechts 1mm maakt soms een heel verschil.

Ik vlieg mijn B1L net onder 1mm omhoog en de S13 met 1,5mm omhoog.

Dit mix ik in bij de speed stand zodat ik er bij de thermiek stand en landings stand geen last van heb.
 
Jos, kan je dat dan niet beter oplossen met plakbandje onder het stabilo?

Ik denk trouwens dat ik een oermodel romp mee kan nemen, ben hard aan het plamuren geweest.

GJ
 
GJ, je begrijpt me verkeert. Ben denk ik niet duidelijk genoeg.

Ik bedoel de rol roeren en de flaps een beetje omhoog zetten met de servo's / zender. Dit geeft het profiel minder kromming = beter voor hoge snelheden.

Net klaar met inpakken! Nu 4-5 uurtjes slaap!

Jos
 
Ja, dat begrijp ik Jos maar Johan heeft last van een kist die zijn neus omhoog zet,
Dat moet je eerst verhelpen voordat je er snelheid in gaat zetten.
Dus als hij nu nog zijn neus omhoog blijft zetten dan zou de instelhoek aangepast moeten worden, en ja, het is -0,3 graden.



GJ
 
Gisteren weer gevlogen met de Raketenwurm. Zwaartepunt lijkt nu goed te zijn en hij gaat mooi in een rechte lijn verder na aanduiken. Wel nog iets down moeten trimmen dus nog iets verder mee experimenteren. Snelheid zit er ook nog niet genoeg in.
 
Ik begin toch echt ook aan een plakbandje achteraan onder de vleugel te denken...

GJ
 
GJ, met het vanderen van de hoek tussen romp and vleugel valt niet veel winst te halen. Als er al iets verkeerd aan is.

Het zwaarte punt leverd wel behoorlijk wat op in verband met de dan onnodig hoge lift productie van het stabilo.

Het veranderen van het profiel van de vleugel leverd nog veel meer op.

Zoals ik al zij, ik vlieg met 1mm omhoog op de hele achterlijst van mijn B1 vleugel. Met de S11 kon ik dit niet doen en als gevolg vloog hij ook lastig omdat de vleugel continue te veel lift produceerde. S11 is een prima bak voor beginnners maar zodra je er echt hard mee gaat vliegen dan merk je hoe dik en gebogen die vleugel toch eigenlijk wel is.
 
Eerst maar eens kijken of de stabilo op ongeveer -0,3 staat dan weet ik in ieder geval of dat allemaal goed is. De hele achterlijst 1mm omhoog en omlaag moet ik zeker nog programmeren in de zender maar nog niet aan toe gekomen. Tape onder de vleugel komt ook nog wel aan bod. Vleugel sluit nu in ieder geval goed op de romp aan.
 
Nou Jos,

de Hawk hebben we veel beter gekregen met de instelhoek veranderen.
Het is toch geen pendelroer maar een vast stabilo / v-staart?

GJ
 
Laatst bewerkt:
Wist effe niet welke versie jij had, dacht met V staart.
Nee, bij een pendel helpt een plakbandje niet.

GJ
 
Back
Top