Raketenwurm 1, 2b & Surprise 13

Hoi Johan,

Heftige setup!!
Lijkt me leuk om een keer samen te scheuren op Uddel (ben er nog steeds lid), al zal ik het waarschijnlijk wel moeten afleggen ;-)
Succes met bouwen!!

Groeten van Joris

Hoi Joris,

Lijkt me leuk om de Scorpio en Wurm naast elkaar te horen fluiten, moeten we zeker een keertje doen.

Een grafiekje van een v/d eerste testen.
unilog_meting_1.jpg

Goeie accu als die bij 240A nog boven de 3,0V per cel blijft. :D

Wat is de stroompiek van 50A net voor de "normale" 240A stroom?
Loopt de motor misschien niet zo lekker aan?

De Kokam's lijken het inderdaad lekker te houden (voorlopig) :D
Wat die piek is dat weet ik eigenlijk niet, het kan zijn dat de motor nog gewoon op een knuppel stond, ipv de schakelaar die ik ga gebruiken. Kan natuurlijk ook iets met timing zijn wat nog beter kan.
Ik zal nog wel een keer een nieuwe meting doen.

De regelaar zet de motor aan door een start algorime en geeft dan pas voluit gas. Je ziet dat bij elke setup die ik tot nu toe heb gezien. Met een hoge log frequenty is dit beter te zien dan bij een lage log snelheid.

Wat helpt is de snel'st mogelijke start te selecteren tijdens het programeren. Het risico is dat dit niet zo goed is voor de tandwieltjes. Misschien bij wedstrijden alleen en thuis gewoon lekker rustig aan doen om de dure equipment te sparen.

Succes in het nieuwe jaar!!!

Jos

Ik heb de regelaar inderdaad geprogrammeerd met de langzaamste startup en de langzaamste rem om te voorkomen dat de gearbox gesloopt wordt. Dit zal dan wel de oorzaak van de piek kunnen zijn.

Vandaag weer een boel voortgang geboekt. De vleugel is nu klaar. De aansturing voor de Flap's zit er nu ook in.
DSC_8964.jpg

DSC_8968.jpg

DSC_8973.jpg

Vandaag met het plankje voor de ontvanger/batterij/hoogteroer servo verder gegaan. Dit gaat de layout worden.
DSC_8977.jpg

Morgen afmaken, en dan de hoogteroeraansturing erin. Dan alleen nog het zwaartepunt met wat lood in de staart :( goed maken en dan is hij af.

Bedankt voor de tip ivm met de flap aansturing. :)
Zou die servo op je ontvanger niet voor storingen kunnen zorgen ?
Aangezien die servo toch een magnetisch veld opwekt bij het sturen.

Mvg NickB

Tja, dat is natuurlijk niet te hopen. Maar er is ook niet echt veel plek om het anders te doen. Maar ik zal vanmiddag nog eens gaan kijken of het ook anders past.

Ik heb het plankje inderdaad anders gemaakt en het past nu eigenlijk ook beter.
DSC_8979.jpg

De schroefgaten in de romp zijn ook gemaakt, evenals de bekabeling voor de servo's.

Het zwaartepunt is toch beter als ik dacht. Hij is nog heel iets te licht van achteren, maar de koolstof stuurstang moet er nog in, dus wie weet kan het helemaal zonder lood.

Het gewicht van het geheel op dit moment is 1697 gram, dus dat is bijna 400g minder dan een versie met NiMh cellen :p

Laatst bewerkt:
Johan,

Goed bezig!!!

Met dat gewicht en jou setup kan je zo mee doen met F5B competities.

Gr, Jos

Hallo Johan,

Ik weet niet precies hoe snel je regelaar remt een aanloopt.
Wat ik mijn setup gemerkt heb (slechts 1350W maar toch), is dat het toestel bij langzaam opstarten ergvertraagd door de extreem grote propellors die in f5b gebruikt worden. Je hebt kortstondig tijdens het aanlopen een 18"schijf (of meer) die alleen maar remt voorop je toestel staan. Ik hoorde de wind erdoorheen suizen als een 4takt kist die stationair omlaag komt.
Een snellere aanloop hielp veel. De rem heb ik nog wel 2 standjes onder max staan.

Groet,
Gerben

Ik weet niet precies hoe snel je regelaar remt een aanloopt.

Ik heb natuurlijk nog niet met de wurm gevlogen, maar ik heb wel het idee dat zacht niet echt bestaat met deze regelaar. Tijdens de korte testen v/d motor lijken de settings meer op hard-harder-hardst dan zacht-middel-hard. Maar we zullen het zien tijdens de eerste vlucht, ik zal er in ieder geval rekening mee houden.

Johan, we hebben het hier dan ook over het verschil tussen 0.01 en 0.02 seconde.

Geloof me, zet alles op hard en snel of je komt later in de problemen.

Zorg wel dat je motorschot goed verlijmd is. :)

Jos

Zo na lange tijd weer een kleine update.
De aansturing voor het hoogteroer met behulp van fosforbrons
433647a736bf62f47.jpg

Sleuf in de neus voor wat extra koeling voor de regelaar.
433647a736bf87c6d.jpg

Het geheel op de weegschaal. Hij is nog iets te zwaar aan de voorkant, maar de stang voor het hoogteroer zit er nog niet in dus het komt waarschijnlijk redelijk goed uit.
433647a736bfa4d67.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
In de manual van StratAir maken ze de aansturing met 1mm aluminium plaatjes. Ruud Zandvliet (composite models) gaf nog een tip mee om het met fosforbrons te maken toen ik m'n Wurm ophaalde. Voordeel is dan dat het enigszins meegeeft, wat natuurlijk handig is omdat de afstand/hoek tussen de plaatjes veranderd bij een V-tail die maar door 1 servo wordt aangestuurd.

op de ArianeV10 zit de aansturing met 2 kogelkopjes. Werkt helemaal perfect! Wat is het nadeel van Kogelkopjes? Of anders gezegd, wat is het voordeel van die plaatjes die je nu heb tov kogelkopjes?

Ziet er wel strak uit hoor!

Back