Raketten voor HELD 1000 motoren?

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Tadango, 20 sep 2005.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb thuis een doosje met HELD 1000 motoren. Als ik alleen bij raketten kijk zie ik een andere aanduiding voor motoren dan ik begrijp ;)

    Wat voor type motor is die held 1000? Ik wil wel eens een raketje schieten :) Op de club is ruimte zat. Lanceer station is ook zo gemaakt en een ontsteking is ook geen probleem.

    Ze waren is bedoeld voor een ander project maar dat heb ik toch maar afgeblazen. Een raket lanceren is nog wel leuk voor een opendag enzo.
     
  2. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Tadango,
    Ik ken ze niet, maar ik verwacht dat je binnekort wel een berichtje krijgt van JanHein of SWT.
    Wat staat er verder op de motor voor code? Wat is de diameter en lengte?
    Kun je een foto maken?

    Als je een keer een raketje wilt afschieten, kom een keer langs op een Lanceerdag van de DRRA.
    http://www.drra.nl
    Klik op <Activiteiten>
    Aanstaande zaterdag bij Almere (mits het weer mee zit). Zie voor doorgang op vrijdag avond het forum van de DRRA.

    Groet,
    BasK
     
  3. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    er zit ook een boekje bij zie ik nu :( die geeft inderdaad netjes aan wat A 8 - 3 enzo betekend... helaas staat er op de motor zelf alleen maar HELD 1000 :) lekker handig ;)

    Op de doos: Brandduur : +/- 5sec
    Totaal impuls : +/- 7Ns

    dan is dit een type C?

    Dan kan ik zoeken naar een raket :)
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Dus hij zijn C7-0 motoren.... jammer, had ik kunnen weten ;) Zijn gekocht voor een vliegtuig project en dus geen parachute uitstoot lading.

    Ze kunnen wel in een glider maar daar zie ik zo maar 2 mogelijkheden :(
     
  6. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    "C" motoren zijn idd 5 t/m 10 Ns totale impuls.

    Alleen zoeken naar een raket klinkt eenvoudig. De diameter is 15mm en de lengte van de motor is 94mm. Dit zijn niet de standaard maten voor de bekende modelraketten die je kunt kopen bij de bekende (web)winkels.

    Zelf maken is altijd een leuke optie :lol:
     
  7. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Als je er niet veel mee kunt, lees dan even je PB.

    Ik ben geregeld in Groningen.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    ruilen tegen motoren die wel ergens in passen en een shute kunnen uitstoten mag ook :) of een leuk raketje. Kijk maar even of je iets weet :)
     
  9. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Goeie voorspelling Bas ;-)

    Het zijn C 2 motoren. En ik ben bezg op mijn hlg bug er mee uit te rusten :-D.

    ze branden veel langer dan een gewone raket motor en zij van oorsprong ook bedoeld voor S8 zwevers (raket zwevers)

    motor komt in een buis je iets achter het zwaarte punt van de bug. En als hij is uitgebrand dan vliegt hij uit zijn buis en komt omlaag.

    Dan heb ik mijn Bug op hoogte en een minimaal beetje ballast .

    Moet je eens kijken hoe hoog je dan komt met zo'n ding. verder kun je die helt motoren perfect vliegen met een klein raketje. zo als een Caveman Catch. Of een scholieren kitje. dan heb je voor nog geen 5 euro een leuke model raket. (wij garanderen minimaal voor 50 euro plezier ;-).

    Voor de held motoren moet je dan de motor steun een beetje verbouwen. En verder gewoon zonder chute vliegen. De motor brand aan het eind gewoon door en gooit dan je kegeltje van de raket af. Waarna hij dan zonder schade op een gras veld kan landen.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik zou denken dat hij dan toch aardig hard naar beneden komt vallen zonder chute... maar dat valt dus wel mee?
     
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Ja valt reuze mee . Als de neuskegel van je raket is dat heb je geen stabiele vlucht meer. En gaat de raket dwarrelen.
    Je krijgt dan een enorme lucht weerstand om dat de vinnen en de romp tegen gaan werken. Sommige modellen vallen zonder chute zelfs langzamer dan met chute.

    lijkt gek maar werkt bij een simpel modelletje wel.
    het is wel zaak stevig te lijmen wat de snelheid is an de hoge kant. maar als je op gras vliegt is er geen probleem met boven genoemde modellen.
    zonder chute hoef je ook niet zo verte lopen om je model terug te kijgen.

    km anders morgen naar de DRRA dan kan ik het je laten zien
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    ik geloof je :) Ik kan alleen nergens heen, geen vervoer en tijd ;)

    mmh, dan zou ik deze toch kunnen gebruiken..... naja, ik heb al een ruil geregeld. Zo'n parachute is ook wel leuk. Als ik meer tijd heb neem ik later wel meer spul erbij.
     
  13. Modelraketten.NL

    Modelraketten.NL

    Lid geworden:
    24 mei 2005
    Berichten:
    78

    De Held 1000 motoren zijn C1.3-0 motoren. De motoren kunnen inderdaad voor gliders gebruikt worden zoals al eerder vermeld. Ze hebben weinig gemiddelde stuwkracht (dan blijven de vleugels aan je model zitten) maar branden voor een modelraket motor met ongeveer 5,5 sec. wel erg lang. Alhoewel de motoren voor radiografisch bestuurbare gliders nog langer branden, tot wel 9 sec. toe.

    Zelf heb ik ook nog een aantal van die Held 1000 dingen en er werden ook metalen motorhuisjes bij geleverd.

    Waarschijnlijk kun je de motoren erg goed gebruiken in UFO achtige modellen. Door hun relatief grote diameter kunnen ze wel een langere stuwtijd gebruiken en een uitdrijflading wordt normaliter bij deze modellen niet gebruikt. Zorg er dan wel voor dat je motor goed vast in het model zit (bij voorkeur een motorhaak gebruiken) want motoren mag je niet zo maar uit een model laten blazen en naar beneden laten vallen. De diameter kun je niet al te groot nemen, want dan komen de modellen waarschijnlijk helemaal niet omhoog,... :D

    Voor een voorbeeeld van een UFO model kun je kijken op de drra site (drra.nl rubriek Archief, foto archief-6).

    groet,

    Modelraketten.NL
     
  14. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    In een ufo werken ze niet. Is reeds getest.

    Een ufo heeft een motor nodig met een hoge stuwdruk, juist omdat de luchtweerstand zo hoog is.

    Veel stuwkracht resulteerd in een snellere stabiele vlucht. Weinig stuw druk tage onstabiele vlucht (druk en zwaarte punt liggen heel kort op elkaar bij een ufo)

    Een kleinere ufo kan wel met een helt motortje maar beter kun je ze onder je chuck hangen, dna kom je hoger dna je ooit zult kunnen gooien met zo'n ding.

    Of je plakt ze op je Bug ok leuk :)
     

Deel Deze Pagina