Rand carbon afwerken met secondelijm

Beste mede-vliegers,

Ik zit nu al een tijdje in de modelauto's, en van daaruit is er vaak ter sprake gekomen dat men de randen van carbon onderdelen insmeert met secondelijm. Dit, omdat de carbon anders mogelijk gaat afbladeren of delaminiseren.

Wie kan me vertellen of dit bij heli's ook gedaan wordt? Ik krijg namelijk morgen mijn nieuwe heli toe, en als ik dit wil doen is het wel zo handig dit voor het bouwen te doen.

Groet,
Erik

Hoi,

Ik heb dit nog nooit gedaan bij mijn heli`s.
Wat ik wel doe is even een schuurpapiertje langs de randen houden om de scherpe kantjes weg te halen.
Anders kunnen de servokabeltjes en dergelijke makkelijk beschadigt raken.
En dat wil je beslist niet bij een heli.............:mad::mad::mad:

Vlieggroeten;

Arjan.

Laatst bewerkt:
Arjan,
Dat kan ik begrijpen inderdaad. Ik heb zojuist ook Braided Sleeving besteld voor om de servo kabeltjes, een soort van geweven hoesje. Dit heb ik bij meerdere heli's tot nu toe gezien en dat ziet er ook een stuk afgewerkter uit. Bij de HK450 die ik momenteel bezit heb ik simpelweg de kabelrestantjes bij elkaar gebonden met tae-wraps. Niet echt netjes, maar dit wil ik dit keer dus beter aanpakken.

Wat mij eens verteld is (en weet dus niet of het waarheid is, maar het klinkt plausibel)

In de randen van het carbon zitten haarscheuren. Bij een crash zou de carbon plaat vanaf deze scheuren verder scheuren.
Dus zorgen dat deze scheuren niet verder kunnen scheuren, wat gedaan kan worden door ze weg te schuren (dan haal je nl het hele eerste randje langs de randen weg) of inderdaad wat secondelijm op de zijkant te smeren.

Delamineren heb ik zelf nog niet gezien bij normale kwaliteit carbon
Wat de clones en andere hk merken doen, weet ik niet, hier heb ik niet voldoende ervaring mee

Dit is de eerste keer dat ik van deze truuk hoor.
Nee dit heb ik nooit gedaan en toch wel redelijk wat carbon geprakt.
Gewoon schuren blijkt genoeg.

Klopt, ik heb vroeger nog met RC nitrowagens gereden en daar werdt dit veel gedaan. Vooral de voorkant van het chassis werd bewerkt met secondenlijm ook het splijten van het carbon na een crash werd zo tijdelijk verholpen:)

Met een heli zou ik dit niet doen om voor de hand liggende redenen, het luistert toch nét dit beetje preciezer;)

Grtz Rudi

Als je met een heli op een stoeprand crashed....
Dan is er meer kapot dan alleen je framedelen.
Ook misschien een reden dat wij het niet doen :mrgreen:

Alhoewel het niet zo nodig is als bij auto's, doe ik dit toch bij mn heli's. Dit voorkomt sneller dat kabels doorgesneden worden, en je haalt jezelf er minder snel aan open. Vooral bij goedkopere heli's werkt dit erg goed.

Eerst schuur ik de zijkanten, met het liefst een kleine radius aan de rand. Daarna een heel klein beetje secondelijm of lamineerepoxy dr over, en je heli ziet er meteen een stuk mooier uit.

Back