Rapror E550 Blades vraagje

sinds kort ben ik overgestapt naar een raptor E550, het electrisch equivalent van een raptor 30, nu heb ik nog wooden blades voor een 30 size maar de handleiding beweert van dit beter niet te doen en fiber glas of carbon te gebruiken, nu heb ik nog wel carbon blades maar die zijn eigenlijk bedoeld voor een 50 size met andere woorden deze zijn 2cm langer dan eigenlijk op een 30 size wordt gebruikt

nu is mijn vraag kan ik deze langere blades gebruiken op een 30 size of kan dit voor problemen zorgen aangezien de tailboom iets korters is?

alvast bedankt

Zolang ze je staartbladen niet kunnen raken is dat geen probleem, dus ook met wat doorbuigen, wat kan gebeuren bij een harde landing bijvoorbeeld.

Het is een kwestie van goed meten of de bladen die je wilt gebruiken de tailrotor in geen enkele situatie kunnen raken.

Ter aanvulling op de maat van de bladen: De bladlengte voor de raptor E550 wordt gesteld op 55 cm (standaard voor .30 size heli's). De gangbare maat voor een .50 heli (Raptor 50, Trex 600E of 600N e.d) is 60 cm.
Dit is dus niet 2 maar 5 cm meer dan voor .30 size.
De Raptor 50T en E620 gebruiken zelfs 62 cm bladen maar deze heli's hebben dan ook een iets langere Tailboom.

Mijn advies: neem geen risico's en gebruik goede 55cm carbon bladen.
De discusie welke bladen dan "goed" zijn wordt vast ergens anders op dit forum wel gevoerd. Ik ga me daar maar niet aan wagen :-).

Veel succes.

jan

Back