grapjas

als alles werkt, behalve al je electronica, dan werkt de heli toch ook niet?
heb je de heli zien vliegen, zien werken?
Waarschijnlijk zullen de losse electronica delen best in orde zijn.
alleen moet de zender de boel wel aansturen.
dat gebeurt standaard niet, daarvoor moet je de zender wel instellen.
en daarvoor heb ik je dus naar dat draadje doorverwezen.
want, ook al gaan je servo's het opeens doen, dan weet je nog niet of ze de goede kant op werken.
of ze wel op de goede manier samenwerken en zo.
of je niet teveel of te weinig pitch hebt.
wat je ff moet doen.
- bepaal welke stekker in de ontvanger bij welke servo hoort.
- bij graupner weet ik de kanaalvolgorde niet uit mijn hoofd. maar het komt er op neer dat iedere servo in de goede plaats in de ontvanger moet.
- in de zender moet je het model wel op heli zetten.
- daarna moet de het swashtype instellen. als ik mij niet sterk vergis, is de raptor 30 een heli met een H1 swash. (zie het algemene technische kennis draadje voor uitleg)
Heli stond tot nu toe uit..
dan ga je even de linkjes naar de servo's los halen. ALS een servo naar een uiterste hoek springt, heb je kans dat je meteen onderdelen moet bestellen.
Na de instellingen van net in de zender, kan nu de zender aan.
nu zou iedere servo aangestuurd moeten worden.
Let wel, je hebt de volgende servo's en electronica:
- pitch servo
- aileron servo (links rechts)
- elevator servo (vooruit achteruit)
- Gasservo (motor)
- staartservo
- gain staart (gevoeligheid staartgyro)
normaal steek je de staartservo ergens in de gyro. de gyro heeft twee stekkers die in de ontvanger moeten.
wat handig kan zijn..
1 servo pakken. ontvanger aan. en op kanaal 1 in de onvanger zetten.
kijken waar deze servo op reageert. opschrijven wat kanaal 1 dus doet.
dan servo in kanaal 2 zetten. kijken waar hij op reageert. opschrijven. naar kanaal 3 enzovoorts.
nu weet je welke servo in welk kanaal moet.
vanaf daar moet je zelf kijken of de beweging de goede kant op gaat.
met endpoints per kanaal kun je instellen hoe ver de servo's mogen bewegen, als een servo tegen het eindpunt staat te duwen, is hij in no time kapot. in de lucht is dat heel zeker meteen een crash.
dus eindpunten afstellen..
zorg ook dat je op de 1 of andere manier je gasschuif (met de gasservo) 100% dicht kunt zetten.
ikzelf heb een throttle cut op de zender. standaard is gas helemaal onderin stationair voor de motor, dan heeft hij dus nog +/- 1 mm opening in de carb.
de throttle cut duwt het gas 100% dicht, waardoor je dus de motor uit kunt zetten als hij stationair draait.