raptor 30 hulp

Goedenavond,

ik heb net een raptor 30 gekocht maar het is mijn eerste brandstof heli zouden jullie kunnen helpen?.

vraag 1 : Waar stop ik de go plugg?

vraag 2 : welke kabeltjes sluit ik aan op mijn ontvanger en welke volgorde?

vraag 3 : hoe krijg ik brandstof in de tank?

Mvg lars
 
Al eens heli gevlogen?

Doe eens een paar foto's.

1 op de plug
2 hangt van je zender af
3 slangetje los tussen carburateur en tank

Groeten,

Arie
 
Goedenavond,

ik heb net een raptor 30 gekocht maar het is mijn eerste brandstof heli zouden jullie kunnen helpen?.

vraag 1 : Waar stop ik de go plugg?

vraag 2 : welke kabeltjes sluit ik aan op mijn ontvanger en welke volgorde?

vraag 3 : hoe krijg ik brandstof in de tank?

Dit klinkt als een gevaarlijk recept..

Ik zou zeggen lees hier op het forum alles eerst is wat er al geschreven is over de beginselen van rc heli vliegen..
 
Ik zou ff bij een club langs gaan.
of een heli enthousiast in de buurt opzoeken.

zo te horen ligt alles los aan die heli, en is het absoluut geen starten en vliegen machine.
alles moet ff gecheckt worden, instellingen in de zender.
je kan het alleen doen. maar dan heb je nog wel wat inleeswerk te doen. zie ook het sticky topic onder helicopters algemeen. algemene technische kennis.
electronica moet je al aan kunnen sluiten daarmee.
het tank gedeelte staat er in principe ook in. starten via een omweg.

hulp is sneller ;-)
 
Goedemiddag allemaal,

Nog even een kleine toelichting qua ervaring etc van mij.

Heb vlieg al een poosje met rc heli’s maar eigelijk tot op heden RTF.
Dus ik weet hoe ik zo’n dingetje te besturen (incl beetje 3D)

Het probleem is alleen dat ik niet veel verstand heb van zenders en ontvangers etc dus in dat opzicht ben ik een beginner.. als iemand mij ermee zou willen helpen ben ik u eeuwig dankbaar want alleen kom ik er niet uit helaas...

Groetjes!! Lars
 
Hier een fotootje
 

Bijlagen

  • 1E20B85A-4ABD-483E-808A-78A494882D3F.jpeg
    1E20B85A-4ABD-483E-808A-78A494882D3F.jpeg
    216,3 KB · Weergaven: 224
;)

Ok, wat heb je voor een zender, en wat voor een ontvanger.

Zaten die bij de set?

Voor gloeien zit er nogal eens een draadje naar de zijkant van de heli, met daaraan een kopje net als een gloeiplug, daar kan je je gloei aansluiting op maken.

Groeten

Arie
 
Laatst bewerkt:
Dit kan Mischien helpen inderdaad..
maar het binden was me gelukt het probleem is dat ik enkel de lift en het gas geregeld krijg en niks van de swasplate kan het eraan liggen dat ik eerst moet instellen op de zender welke swash plate het is en dat ze dan werken ?
 
Dit kan Mischien helpen inderdaad..
maar het binden was me gelukt het probleem is dat ik enkel de lift en het gas geregeld krijg en niks van de swasplate kan het eraan liggen dat ik eerst moet instellen op de zender welke swash plate het is en dat ze dan werken ?

Ja inderdaad,

Dan moet je het heli stukje van de handleiding doornemen, ergens staat ook in welk kanaal welke servo moet, je moet de 90 graden swashplaat kiezen denk ik.

Groeten,

Arie
 
zoek effe een maatje met ervaring in de buurt, dan is het zo gefixed en kan je veel opsteken.
 
https://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372/

dat draadje is misschien in het begin wat overtollig, aangezien je de allereerste basis al zou moeten weten.
maar een stukje verder wordt er ook op hoofdlijnen uitgelegd hoe je een heli afstelt.

Daar staat ook in wat voor swash en zo je zou moeten hebben.

voor de motor zou ik echt even een ander erbij roepen.
starten moet je ff weten.
afstellen moet je ook ff weten.
maar je moet het wel weten, zo'n motor kan met 1 foute run kapot zijn.
daarnaast moet je ook ff kijken of er roest in zit en zo. (voor je start)
en de boel moet goed staan in de zender, het is geen electro die je "domweg" op een gascurve van 100-100 zet.
 
https://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372/

dat draadje is misschien in het begin wat overtollig, aangezien je de allereerste basis al zou moeten weten.
maar een stukje verder wordt er ook op hoofdlijnen uitgelegd hoe je een heli afstelt.

Daar staat ook in wat voor swash en zo je zou moeten hebben.

voor de motor zou ik echt even een ander erbij roepen.
starten moet je ff weten.
afstellen moet je ook ff weten.
maar je moet het wel weten, zo'n motor kan met 1 foute run kapot zijn.
daarnaast moet je ook ff kijken of er roest in zit en zo. (voor je start)
en de boel moet goed staan in de zender, het is geen electro die je "domweg" op een gascurve van 100-100 zet.


De heli werkt nog perfect is niks mis mee, het enigste wat ik niet voor elkaar krijg is de servo's werkend...
heb de pitch en de gasservo aan de gang gekregen maar de servo's voor de swashplate??? ik heb geen idee ze reageren nergens op.. daarom moet ik in de zender daar eerst iets op instellen voor ze werken ?

mvg lars
 
grapjas :D
als alles werkt, behalve al je electronica, dan werkt de heli toch ook niet?
heb je de heli zien vliegen, zien werken?

Waarschijnlijk zullen de losse electronica delen best in orde zijn.
alleen moet de zender de boel wel aansturen.
dat gebeurt standaard niet, daarvoor moet je de zender wel instellen.

en daarvoor heb ik je dus naar dat draadje doorverwezen.

want, ook al gaan je servo's het opeens doen, dan weet je nog niet of ze de goede kant op werken.
of ze wel op de goede manier samenwerken en zo.
of je niet teveel of te weinig pitch hebt.

wat je ff moet doen.
- bepaal welke stekker in de ontvanger bij welke servo hoort.
- bij graupner weet ik de kanaalvolgorde niet uit mijn hoofd. maar het komt er op neer dat iedere servo in de goede plaats in de ontvanger moet.
- in de zender moet je het model wel op heli zetten.
- daarna moet de het swashtype instellen. als ik mij niet sterk vergis, is de raptor 30 een heli met een H1 swash. (zie het algemene technische kennis draadje voor uitleg)

Heli stond tot nu toe uit..
dan ga je even de linkjes naar de servo's los halen. ALS een servo naar een uiterste hoek springt, heb je kans dat je meteen onderdelen moet bestellen.
Na de instellingen van net in de zender, kan nu de zender aan.
nu zou iedere servo aangestuurd moeten worden.

Let wel, je hebt de volgende servo's en electronica:
- pitch servo
- aileron servo (links rechts)
- elevator servo (vooruit achteruit)
- Gasservo (motor)
- staartservo
- gain staart (gevoeligheid staartgyro)

normaal steek je de staartservo ergens in de gyro. de gyro heeft twee stekkers die in de ontvanger moeten.

wat handig kan zijn..
1 servo pakken. ontvanger aan. en op kanaal 1 in de onvanger zetten.
kijken waar deze servo op reageert. opschrijven wat kanaal 1 dus doet.
dan servo in kanaal 2 zetten. kijken waar hij op reageert. opschrijven. naar kanaal 3 enzovoorts.

nu weet je welke servo in welk kanaal moet.
vanaf daar moet je zelf kijken of de beweging de goede kant op gaat.
met endpoints per kanaal kun je instellen hoe ver de servo's mogen bewegen, als een servo tegen het eindpunt staat te duwen, is hij in no time kapot. in de lucht is dat heel zeker meteen een crash.
dus eindpunten afstellen..

zorg ook dat je op de 1 of andere manier je gasschuif (met de gasservo) 100% dicht kunt zetten.
ikzelf heb een throttle cut op de zender. standaard is gas helemaal onderin stationair voor de motor, dan heeft hij dus nog +/- 1 mm opening in de carb.
de throttle cut duwt het gas 100% dicht, waardoor je dus de motor uit kunt zetten als hij stationair draait.
 
Hey student,

Super informatie !!!
Heel erg bedankt ,
Nog 1 ding dat ik zou willen weten voor ik dit allemaal toe kan passen is: hoe stel ik de swash plate in op de zender .. heb overal gezocht maar kan het niet vinden. Nadat ik dat heb gedaan kan ik al jou info toepassen en dan gaat het me zeker weten lukken.!!

Groetjes!!
 
Back
Top