Raptor 50 een "geluk" bij een ongeluk

Vandaag was een zwarte Zondag voor mij.
Gisteren ben ik de Raptor gaan invliegen in een groot veld, 2 vluchten van telkens 10 min alles perfect, behalve de reeds in een ander draadje genoemde lichte tail waggel.

Vandaag rond de middag start ik mijn raptor om even te hooveren in de tuin.

ik stijg op tot een hoogte van 5 meter, de staart begint rond zijn as te draaien, mijn heli reageert niet meer op gas, roll, nick, gewoon niks :(

Heli verdwijnt weg achter een huis en ik hoor hem neergaan.....

Mijn hart bonkte van de angst, ik heb hem 4 huizen verder terug gevonden in een boom.
De enige schade die ik vastgesteld heb is de tail unit waarvan de tailblades gebroken waren, mijn tailfin is er ook aan.
Verder echt niks tot nu toe gemerkt van enige verdere schade, de boom of beter de takken hebben de val mooi opgevangen.

Staart servo is erook aan, de tandjes zijn gebroken.
ik heb de staart er alvast afgehaald, ik kan ook geen schade vaststellen aan de riem die van de motor tot in de staart loopt.

Met een beetje geluk dien ik dus enkel de servo te vervangen, de rest van onderdelen haal ik van mijn Raptor 30.
Ik vreesde echt dat ik mijn verzekering zou mogen aanspreken, nog een geluk dat ik zeer goed en zwaar verzekerd ben en nog meer dat er geen schade aan derden is.

Mijn zender is een Spektrum DX7, de winkel waar ik hem kocht had 2 weken geleden een klant die ook met dezelfde zender vloog met een Raptro E550, ook bij hem de verbinding weg, heli was ook gecrashed, hij hadserieus wat meer schade.

Zij de DX7 zenders dan zo onbetrouwbaar op het verliezen van hun verbinding?

Zag laatst nog een topic voorbij komen waarbij iemand tegen een container was aangevlogen. Kijk a.u.b uit met dit soort formaat heli's!

Stel je voor, achter het 3e huis ging hij naar beneden en daar waren kinderen aan het spelen. Dan kun je wel goed verzekerd zijn, zoiets wil je toch niet op je geweten hebben?

Welke ontvanger gebruik je bij de zender? De rx met 100 in het type nummer, bijv 6100 zijn niet te vertrouwen op grotere modellen. Ik weet niet meer precies welke type's het waren maar een aantal waren zeer gevoelig voor problemen.

Zoals je het omschrijft ging de heli ook niet in fail save? Had je deze niet ingesteld? Kan best eens een brownout zijn, wat voor voeding voor de RX heb je op de heli? Heb je throttlehold/cut tijdens het gebeuren aangezet?

Een raptor 50 is gewoon geen heli die je in je achtertuintje moet vliegen, tenzij je landelijk woont ofzo.

Je hebt geluk gehad deze keer, niet meer doen dus!

DX7 gebruiken een hoop mensen en daar is niets mis mee. Ook de ontvangers (zelfs de AR6100) is niets mis mee ook niet in grotere modellen.

Je hebt of je voedings spanning niet inorde of je ontvanger is niet juist geplaatst op je model. Kan je wat foto's en details plaatsen?

Ontvanger staat vooraan met antenne horiszontaal, 2de antenne staat rechts vooraan met antenne vertikaal.
ik heb hulp gekregen van de winkel waar ik hem kocht, de man heeft ervaring met Spektrum, hij programmeerde immers mijn zender.

De ontvangstbatterij is 6 volt, pas nieu en heeft er nu zijn derde laadbeurt opzitten, de batterij was goed opgeladen.

Fail safe, tja, zoals gezegd, ik heb hem niet ingesteld, is vrij nieuw voor me die DX7.
Throttle hold stond niet ingesteld, ik gebruik ook immers geen governor ofzo, hoe meer pitch ik geef hoe meer toeren hij maakt, ik vlieg er immers geen 3D mee, gewoon rustig rondvliegen

Op mijn Ontvanger staat AR7000

Wat ik raar vindt is dat hij plots begon rond te tollen, er was echt geen houden meer aan.
en idd, was de laatste keer dat hij nog in mijn tuin van de grond kwam.
ZEER veel geluk stond aan mijn zijde vandaag, tsjonge jonge :(

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad en storing hebt gehad van iets in te buurt. Ik heb thuis soms ook de sattalieten aan het knipperen door het slechte ontvangst maar op de club heb ik nooit problemen.

Bad luck kan altijd ;) Helaas!

@crazykuki: Thold of cut, bij het starten is het wel prettig als Thold aanstaat, kan de motor nooit in toeren schieten als iemand/jezelf per ongeluk met de stick beweegt. Stel het gaat een keer mis met vliegen dan kun je ook nog altijd de toeren eruit halen met thold of cut.

F/S even instellen + thold zou ik voor de volgende keer wel doen. En wat meer ruimte opzoeken... ;)

Kan best dat je staartservo toch al naar de haaien was en gewoon stopte met werken. Wie weet kan dat ook die slome wag verklaren.

Misschien heeft finless nog DX7 filmpjes op helifreak staan? Zo ja, dan zal die de F/S en thold allemaal wel verklaren/uitleggen.

hij was gebind met motor uit.
idd was bad luck, ik zal van mezelf niet zo vlug crashen,

ik leef met de regel van drie mogelijkheden wanneer een crash gebeurt :

Regel 1 : stuurfout piloot
Regel 2 : motor uitvallen
Regel 3 : mechanisch defect

ik heb dus van regel 3 geproefd vandaag.

en idd kan het goed zijn dat de servo al gedeeltelijk stuk was, de wieltjes zijn er rats af vanbinnen, dat kan het plotselinge rondtollen verklaren.

Maar ik stel me de vraag kan dit ook veroorzaakt worden omdat ik geen verbinding meer had, ik vlieg toch met HH?ik dacht dat hij toch mooi zijn staart kon houden

Als de boel in een boom klapt kan alles stuk gaan....... daar kom je nooit achter later.

Binden met motor op t-cut dan maar ;)

Ik zal dit zeker in beraad nemen.
Zoals reeds gezegd, ik zie behalve mijn tailunit en servo verder geen schade.
De tailboom is nog recht , helemaal niet geschonden, de rotorkop draait nog mooi rond.
eerst alles eens repareren en dan een testrun doen, ik zal dan wel merken of de main shaft nog intact is of niet ;-)

Dat tollen heeft niks van doen met je binding, daar zal het probleem ook niet zitten.
Een tollende heli is gewoon stuurloos, probeer hierop bedacht te zijn door een killswitch toe te wijzen op je zender, en wel waar je makkelijk bijkunt:p
Nu had je geluk, maar wat als er veel mensen zijn.
Met die switch gaat het gas eraf,, dus valt de heli, en gat er niet als een dolle vandoor.

Jij hebt je lesje wel geleerd, hopelijk doe je er wat mee !

Als je net corrigeerde en op dat moment het ontvangst weg valt zal de boel in die stand blijven staan en het gas gaat naar de stand zoals die was bij het binden. Doet hij dat niet is je spanning compleet weg. Daarom altijd binden met gas dicht. Gaat het gas niet dicht is het geen failsafe. CONTROLEER JE SCHAKELAAR edg :) Als de accu goed is kan er ook een stekker verbinding of schakelaar niet goed zijn.

ik ga de zender opnieuw binnenbrengen inde winkel, gisteren gedurende 45 min testen gedaan,
soms stonden de leds van ontvanger en aparte antenne apart te pinken, dit kan erop wijzen dat hij storing (tussen 5 en 7 Ghz) detecteerd en zichzelf probeerd opnieuw te initialiseren,
een paar keer viel de verbinding zelfs volledig weg.
Ik ben nu mijn heli aan het herstellen, ik wil absoluut niet meer meemaken dat ik hem opnieuw kwijt ben.
Terwijl iedereen beweerde dat 2.4 Ghz het gouden ei was en revolutionair moet ik toch zeggen dat het internet vol staat van mensen die hiermee hun machine kwijtraken

Dat je de leds ziet knipperen thuis klopt, dat zie ik ook altijd. Dat heeft niets met de staat van de zender of ontvanger te maken. Op het veld mag dat niet voorkomen. Het heeft ook niets met binden te maken.

@ Tandango,

heb je dat al eens getest, je gaat met de zender antenne tegen de 2de satteliet van de Spektrum ontvanger even aantikken, dan stopt de led met branden en na 1 tot 1.5 sec gaat ie weer aan.

ik heb er met plastic en metalen voorwerpen zchatjes tegen getikt.
niet direct een los contact vastgesteld of een andere abnormaliteit

Er moet toch iets aan de hand zijn geweest, zomaar de verbinding verliezen is echt niet normaal.
ik ben pas met deze Raptor 50 omgeschakeld naar 2.4 Ghz.
Voordien heb ik nooit met 35Mhz een verlies of storing van verbinding gekend.
Ik vertrouw mijn zender niet meer :(
Zou toch zonde zijn om alles te herstellen, op te bouwen en dan met dezelfde zender het nogmaals te moeten meemaken !

Back