Raptor 50 een "geluk" bij een ongeluk

Dat is zeker zonde en moet je voorkomen.

Weet je zeker dat het gas niet dicht ging? Kan je eens testen wat de servo's doen als je de zender uitzet? Gaat de gasservo dan ook dicht?

Test je ontvanger / zender vooral buiten weg van de bebouwdekom!

ik ga de zender opnieuw binnenbrengen inde winkel, gisteren gedurende 45 min testen gedaan,
soms stonden de leds van ontvanger en aparte antenne apart te pinken, dit kan erop wijzen dat hij storing (tussen 5 en 7 Ghz) detecteerd en zichzelf probeerd opnieuw te initialiseren,
een paar keer viel de verbinding zelfs volledig weg.
Ik ben nu mijn heli aan het herstellen, ik wil absoluut niet meer meemaken dat ik hem opnieuw kwijt ben.
Terwijl iedereen beweerde dat 2.4 Ghz het gouden ei was en revolutionair moet ik toch zeggen dat het internet vol staat van mensen die hiermee hun machine kwijtraken

Test eens met de zender niet te dicht bij de ontvanger,(tijdens het inschakelen, signaal is dan te sterk).

Wel een beetje apart, zoals je zelf al zei is 2.4 ghz een beetje het gouden ei...

Ik had met 35 mhz altijd storing, met 2.4 ghz was dat volledig over.

om te checken:
- voltage gyro en servo, de gyro mag vaak wel 6 volt hebben, staartservo meestal niet. Deze mag meestal 4,8 V hebben (volgeladen nimh, komt neer op ong 5,5 V max)

- Ik neem aan dat je vliegt met een losse bec. Dit zal een apparaat zijn war de draden van je accu naartoe lopen, en vanuit dat apparaat gaan de draden naar je ontvanger. zitten in dit traject geen onderbrekingen?

- Stekkerverbindingen even goed napluizen op kabelbreuken in de stekker.
(meter erop, dwz een simpele voltmeter, en even de kabel heen en weer halen. Valt het voltage, is er een probleem of je houd de klem niet goed tegen de draden:rolleyes:)

- worst case, stel je wilt het zeker weten..
Sloop je ontvanger uit de heli, doe dezelfde tests als eerst eens met de ontvanger uit de heli. Liefst ook andere servo aansluiten, zodat je helemaal weg kan van de heli. Doet ie het dan nog, is er echt iets niet goed in je zender/ontvangerset...

- Je kan ook het ding bij de leverancier neergooien in het kader van "fix it" !
Hij verkoopt en installeert hem immers...

Succes met zoeken...
***storingen, hoop dat je het vind.. Niets zo storend als neergaan door een storing

O ja,

Voor je gaat testen terwijl je weet dat er een storing in zit, even de motor loshalen van het hoofdtandwiel.
of 2 van de 3 motordraden lostrekken

Als hij dan vertrekt vanaf de keukentafel, zitten er tenminste geen rotorbladen in je oog.

Knipperende leds klinkt als voedingsspanning. Gebruik je subC cellen of penlites als accu? en waarom 6V.
Als je een schakelaar gebruikt voor aan/uitzetten van je heli kan ook deze het probleem veroorzaken. Kortom: Goede cellen gebruiken voor de voeding, dikke kabels van voeding naar ontvanger, bij voorkeur zonder schakelaar, maar met een flinke stekker.
Zet er maar een voltspy op, en kijk wat er gebeurd als je flink met de knuppels roert. (voltspy is zowiezo niet onverstandig)

Misschien een open deurtje: nergens metaal op metaal contact in je heli?

ik ga de zender opnieuw binnenbrengen inde winkel, gisteren gedurende 45 min testen gedaan,
soms stonden de leds van ontvanger en aparte antenne apart te pinken, dit kan erop wijzen dat hij storing (tussen 5 en 7 Ghz) detecteerd en zichzelf probeerd opnieuw te initialiseren,
een paar keer viel de verbinding zelfs volledig weg.
Ik ben nu mijn heli aan het herstellen, ik wil absoluut niet meer meemaken dat ik hem opnieuw kwijt ben.
Terwijl iedereen beweerde dat 2.4 Ghz het gouden ei was en revolutionair moet ik toch zeggen dat het internet vol staat van mensen die hiermee hun machine kwijtraken
Signaal op 5 tot 7 GHz heeft totaal geen invloed op de manier van communiceren van 2,4GHz modelbouwapparatuur. als dat wel zo is, wordt het tijd voor de Radio Controledienst (RCD) om daar in de omgeving iets radicaals uit de lucht te plukken. Als je weet hoe de communicatie plaatsvindt, zijn diverse topics over, dan besef je snel dat alle verhalen een beetje broodje aap zijn. :yes:

heb je dat al eens getest, je gaat met de zender antenne tegen de 2de satteliet van de Spektrum ontvanger even aantikken, dan stopt de led met branden en na 1 tot 1.5 sec gaat ie weer aan.
Uh ja, dat heet oversturen van het ontvangersignaal. Zoiets als een flesje vullen met water vanuit een hoge druk brandweerspuit. Zie je het flesje ook niet meer als je de spuit opent, pas als je de spuit dicht doet, zie je het flesje weer. 8O ;) Dat is dus een zeeeeeeer slechte test!

Als je zeker wilt zijn wat er gaande is, moet je een Spektrum Flightlog Module aan de AR7000 hangen. Die geeft precies aan hoeveel spanningsdippen, antennewissels, communicatiefouten en complete resets er zijn geweest. Maar als ik zo lees dan vrees ik dat je ontvangeraccu te leeg was om alles aan te sturen. De spanning van de accu even meten terwijl je wat servo's beweegt zal een ander resultaat geven dan wanneer de accu alleen losgekoppeld en onbelast is. Snelle servo's zoals op de tail gebruikt, trekken makkelijk 800mA. Iets om rekening mee te houden.

-edit-
Over het knipperen: Beide LEDs gelijktijdig knipperen betekent een spanningsprobleem bij het inschakelen. Veelal veroorzaakt door niet in één keer een voedingsspanning krijgen of even een dipje (gebeurt vaak bij gebruik van BEC vanaf de regelaar of inschakelen zonder schakelaar). Als beide LEDs om en om knipperen is er een antennewissel geweest. Eén van de antennes heeft dus ontvangstprobleem gehad (dan kan door oversturen of een technisch gebrek in de hardware). Ik zou de winkelier vragen om de ontvanger door Horizon Hobby/MCM te laten controleren. Gewoon voor je eigen en andermans veiligheid.

Laatst bewerkt:
ik zie dat de TS een opmerking maakte over het aantikken van de sateliet en dat dan de lampjes +-1,5sec flikkeren en dan weer aanblijven.

dit kan wijzen op oude software in de ontvanger.

de oudere types hebben een trage initialisatie dus "als" er iets fout gaat met de ontvanger qua storing of dergelijke duurt het idd enkele seconden eer hij zichzelf terug gereset heeft.

dit kan verklaren dat de heli tollend wegschoot waardoor de staartservo enkele seconden het maximum heeft gegeven en als deze zijn limit niet goed was afgesteld is zo de servo stuk gegaan en dan mag de ontvanger na enkele seconden nog gereset zijn(zodat je in principe met wat geluk de heli kunt stabiliseren) dan stort het hele ding nog neer vanwege die servo.

de nieuwere software reset de heli in 0,11sec als ik me niet vergis dus als je dan eens een ontvangst verlies zou hebben dan is het niet meer als een 'glitch' dat je voelt.

als je tegenwoordig een spektrum voor heli's en vliegtuigen koopt is dit een must om hierachter te vragen.

ik wil gewoon even meegeven dat mijn heli niet electro is maar brandstof.
@student, je hebt het over electro maar ik heb dus een brandstof..

De ontvanger batterij is een 6 cellen nimh (ik weet het niet zeker)of nicad 6 volt
Mijn shop heeft een condensator besteld die ervoor zorgt dat mijn ontvanger niet meer zal afslaan als hij in een piek eens onder de 4Volt zou komen.

@ jaeneke, zender is nu 2 weken in mijn bezit, ik hoop toch wel dat ik de nieuwe software heb.
In ieder geval gaat zender en ontvanger terug naar de shop die hem op zijn beurt naar de leverancier zal terugsturen.

6V moet je ook minimaal hebben met een losse accu of een goede 5V bec. Dat geeft spectrum ook aan dacht ik.

Als ze beiden constant knipperen is er inderdaad een voedings probleem geweest. Dat kan ook niet anders want de motor zou uit gaan in failsafe (zo heb je gebind).

Ik denk toch dat je een slecht contact hebt ergens in je voeding systeem.

Yep, anders zou ongetwijfeld het gas eraf zijn gegaan. Test het maar door je zender uit te zetten.

ik neem hem binnenkort mee naar de winkel als al mijn nieuwe onderdelen binnen zijn en zal dan met Kris van De Modelbouwshop bij uitstek! eens een uitgebreide controle doen.

ik heb het echt regelmatig dat mijn beide leds knipperen, terwijl mijn ontvanger batterij vers opgeladen is.
Wellicht kan de condensator die hij voor mij besteld heeft soelaas bieden, who knows ;-)

Opgeladen wil niet zeggen dat het pack goed is. Nieuw ook niet. Als je servos flink wat stroom trekken en je hebt een dunnen kabel in de schakelaar oid dan zakt je spanning erg ver.

Je kan het testen door flink wild te sturen. Het moet dan even happeren en je de leds's moeten gaan knipperen. Dan weet je dat de voeding op de ontvanger niet goed is.

Het beste is een bec en een lipo, dan heb je een betrouwbare voeding.

Het beste is een bec en een lipo, dan heb je een betrouwbare voeding.

Het beste is gewoon simpel houden. 4 of 5 deugdelijke NiMH of NiCD cellen gebruiken, afhankelijk hoeveel volt je wenst. Geen condensatoren, BEC's of andere spanningsomvormers die flink nutteloos extra geld kosten.
En dus geen AA's, maar subC's. Schakelaar eruit, goede stekker en dikke kabels erin.
Zomaar een voorbeeldje van wat ik bedoel:
RCPITSTOP 6V 4600MAH RX SUB-C PACK - BAJA FG MCD

Ook niet onbelangrijk: een goede lader die laat zien wat ie doet, dan weet je tenminste of je accu vol en goed is. En als je dan ook nog een voltspy aansluit kun je voor je de motor start nog even controleren of je accu vol genoeg is door flink te roeren, en te kijken wat je voltspy dan doet.

Bij een Raptor Titan zit je dan gelijk een stuk beter met je zwaartepunt. (die van mij wel in ieder geval)

NiCd en NiMh hebben meer en beter onderhoud nodig dan een lipo. Lipo's zijn oko een stuk lichter en hebben geen zelf ontlading. Bec met electronische schakelaar is beter dan een mechanische schakelaar zoals bij NiMh en NiCd edg.

Even niet meegelezen, het ligt dus toch aan een spanningsdip? Spektrum OEI :rolleyes:

Alle 2,4ghz kanalen op een stokje, Dflyer geeft het ook al aan, hoogst waarschijnlijk heb je een brownout gehad. V dip, dan gaat hij weer opnieuw zoeken naar TX en weg is heli.

Nieuwe software laat hem sneller binden zodat het gevaar van een V dip minder groot is. Spektrum is hier helaas erg gevoelig voor. Pak gewoon een degelijke regulator en een 2S of 3S lipo. 4.8 of 6V maakt allemaal niets uit, zolang het voltage maar niet inzakt.

De simpele aanpak werkt ook, erg simpel, alleen iets meer aandacht met laden. (helemaal in de winter)

Daarnet even mijn ontvanger batterij bekeken, best wel dunne draadjes :(
Een volt spy zit op mijn heli, ik had trouwens de testen gedaan door minuten aan een stuk heel wild te sturen, het rare is echter dat soms de leds gewoon blijven branden en een andere keer knipperen ze.

ik heb al geprobeerd om eerst de tx, dan de rx en vica versa aan te zetten, het komt met momenten en vlagen die knipperende leds.
Dus jullie denken dat als er een condensator zou tussen de stroomspanning daar geen beterschap zou van ondervinden.

Ik hoorde dat dit zou verhelpen dat mijn ontvanger onder de Volt een cut off zou krijgen.
ik ben er echter eerlijk in dat dit allermaal een beetje nieuw is voor mij.

Bedankt Bart voor het filmpje ;-)

Dus dan heb ik continue of toch heel vaak last van een zogenoemde "brownout"
Dat ligt dus zeker aan de laatste batterij die ik kocht.
Gisteren gebeld naar de shop, ik ga deze vervangen door een Lipo om toch al van dat probleem vanaf te zijn.

Als je de ontvanger aan en uit doen gaan de leds weer knipperen. Als de spanning wegvalt heeft dat even hetzelfde effect.

Dat je het maar soms ziet betekend dat je op de grens zit! In de lucht heeft de gyro een zware taak om de staart op zijn plek te houden en deze zal veel sturen. Dit kost stroom en daarom kan de belasting in de lucht hoger zijn dan jij op de grond kan nabootsen.

Back