Raptor 50 V2 naar FBL

Hey,

Ik ga mijn raptor ombouwen naar FBL.
Dit met een align kop en een ZYX-s unit.
Ik ben een schaalvlieger en nog niet toe aan het 3d werk.

Moet ik mijn mainsgaft inkorten ?
Kan ik met mijn futaba s3001 op de swashplate starten of zijn deze niet zwaar genoeg? =W +/- 4Kg.

Indien er nog tips zijn hoor ik het graag.....
 
Ik zou geen S3001 gebruiken in combinatie met een E-stab unit: het zijn maar analoge, relatief niet erg snelle servo's (op zich is er niks mis met S3001 overigens hoor).

Daarnaast zijn die S3001-tjes voor schaalvliegen adequaat voor een flybarred kop van de .50 klasse, maar voor een .50 klasse FBL kop (of dat nu twee of meer bladen is) kun je die S3001 beter alleen in een vierpunts set-up toepassen, en de Raptor is bij mijn weten 3 punts of zelfs 2-punts (nick, roll en pitch servo afzonderlijk, mechanisch gemixt).

Niet doen dus, is mijn eerste gedachte....

Ook niet overstappen op S3150 want dat zijn gewoon digitale 3001 servo's, die zijn dus hooguit wat preciezer en voor kleine correcties wat sneller, maar mechanisch gezien slechts even sterk als de 3001. Schiet je dus weinig mee op.
Voor non-E-stab zijn S9202 prima, voor E-stab zul je naar het digitale equivalent daarvan moeten zoeken.

Groet, Bert
 
Waarom zou je de hoofdas in moeten korten?
voor fbl is dat niet nodig.

Cosmetisch is een ander verhaal, als je het mooier vind kan het altijd natuurlijk.
Wel opletten dat je niet te ver gaat, een tail strike komt steeds dichterbij met het inkorten van de as
 
Hey,

Ik heb een kop met mikado meenemers.....die zijn omgekeerd gebouwd...met control levers naar achter i.p.v. Naar voor....

Kan dat kwaad?

Grtz
 
Waarom koop je iets, en ga je daarna pas kijken of het ook gaat werken?
Beetje omgekeerde wereld, doorgaans niet handig ;-)

Zet eens een foto neer van de kop.
Ook mikado heeft er meer, wie weet heb je een flybar kop met een missende flybar.
 
Dit is de kop die ik heb.
Lijkt me nu niet direct een kop van een flybar.... toch?

Hoe lijn je dit onderste stuk uit qua hoogte t.o.v. kop en swashplate?
 
Met het onderste deel bedoel je denk ik de Mikado swash meenemer, correct? In dat geval armpjes horizontaal bij 0 graden bladhoek. Of het heel nouw luistert betwijfel ik, hij dient er alleen voor om de swash mee te nemen en heeft geen invloed op de besturing. Wel even checken of ze de hele swash travel vrij lopen.
 
Apart.
De meeste fbl koppen zijn leading edge aangestuurd, de jouwe blijkbaar trailing.
Meestal kun je dit omdraaien, als het nodig is

Kan op zich wel. Alleen kan het er wat ongevoeliger van worden.

De swash meenemer is wel een beetje kritisch, de aanstuurpunten moeten wel recht boven elkaar zitten.
Zit dat verdraait, krijg je hele rare stuur interacties. Dus dat je alleen elevator stuurt, maar dat hij ook een beetje linksaf gaat.
Moet gewoon recht staan

Hoogte is een beetje vogelen.
Moet niet in de weg zitten. Niet klem lopen tijdens de extreme uitslagen gecombineerd.
Meestal is daar in de handleiding al iets over gezegd. Heb je die niet, gewoon proefondervindelijk uitproberen.
 
Dit is de kop die ik heb.
Lijkt me nu niet direct een kop van een flybar.... toch?

Hoe lijn je dit onderste stuk uit qua hoogte t.o.v. kop en swashplate?

Dit lijkt mij weldegelijk een omgebouwde Align (600n?) flybar kop te zijn (enfin, toch het stuk boven de meenemer). Hier een foto van de originele opstelling als flybar:
Flybar_Head250pics.gif


Anderzijds, op zich moet die ombouw wel kunnen werken als flybarless head, maar het is er niet echt voor gemaakt, en de geometrie zal daardoor mogelijks niet ideaal zijn voor de courrante FBL controllers. Zoals hierboven ook al gezegd, is trailing-edge aansturing voor FBL ook wat ongebruikelijk (swash naar beneden = positieve pitch), maar ook dat lijkt mij niet onoverkomelijk.
 
We gaan het zo(omgedraaid) maar eens proberen en kijken waar we uitkomen....:p
Nu nog de ZYX-s aan de praat krijgen.....iemand die hier nog iets over kwijt wil?:rolling:
 
Tja, het is handiger als de swash omhoog gaat voor positieve pitch
hoeft niet perse, maar is wel makkelijker
zo hoort het eigenlijk wel iig.

Waarschijnlijk heb je de kop van een knutselaar overgenomen?
Als je namelijk een flybar kop hebt (en dat is de jouwe), zijn er veel mensen die alleen de flybar van de kop af halen.
en dus de tussenhevels rechtstreeks op de kop aansluit.

Dan gaat de swash omhoog, en omdat het via de hevels gaat, de pitch ook.
Ga je van de swash rechtstreeks naar boven aansluiten, klopt het idd niet meer.

En qua instellen van de ZYX zul je even moeten wachten tot een ervaringsspecialist langs komt ;-)

Meestal helpt het al veel als je wat gerichte vragen hebt..
 
Volgens mij moet dit allemaal best lukken. De kop is Align T-rex, waarschijnlijk de 600. De blade grips zijn verlengt met Mikado adapters, dit doet niets anders als de normale langere FBL blade grips. Je swash meenemer is ook Mikado, zoals gezegt zorgen dat deze zo staat dat je swash op de correcte positie onder je blad aansturing staat en in maximale uitslagen vrij loopt. Trailing edge blad aansturing moet ook geen probleem zijn, ik heb zelf ooit een helie met ZYX over genomen welke ook TE besturing had. Max collective met swash onder in maakt niet veel uit, het gaat om de uiteindelijke blad hoek, of de swash dan onder of boven staat maakt niets uit... Zolang je geen 3D wedstrijden vliegt gaat dit prima lukken, gewoon doen.
 
Volgens mij moet dit allemaal best lukken. De kop is Align T-rex, waarschijnlijk de 600. De blade grips zijn verlengt met Mikado adapters, dit doet niets anders als de normale langere FBL blade grips. Je swash meenemer is ook Mikado, zoals gezegt zorgen dat deze zo staat dat je swash op de correcte positie onder je blad aansturing staat en in maximale uitslagen vrij loopt. Trailing edge blad aansturing moet ook geen probleem zijn, ik heb zelf ooit een helie met ZYX over genomen welke ook TE besturing had. Max collective met swash onder in maakt niet veel uit, het gaat om de uiteindelijke blad hoek, of de swash dan onder of boven staat maakt niets uit... Zolang je geen 3D wedstrijden vliegt gaat dit prima lukken, gewoon doen.

Het maakt wel héél iets uit of je pitch positief wordt met rijzende swash of dalende swash: Jan Henseleit kwam er op een gegeven moment achter dat bij heel hoge G-belastingen die G-kracht de swash heel licht bewoog, en daardoor pitch toe nam, wat de G-kracht weer wat verhoogde. Net zo lang tot de servo's er tegenin wisten te komen, waardoor Pitch en G-kracht weer afnam, waarna de servo's wat doorschoten en het effect zich de andere kant uit voordeed.
Het resultaat was een oscillerende tuimelschijf en een heli die vloog of hij over golfplaat geschoven werd.
Dat was weliswaar met zwevende flybar en analoge servo's, dus niet erg waarschijnlijk dat het met moderne digi's en FBL zal optreden, maar het maakt dus wel degelijk "iets" uit....

Groet, Bert
 
Bert, mooie uitleg, gezien dit van Jan Henseleit komt hoef ik dat niet in twijfel te trekken dus.. I stand corrected.. :D.

Hoewel aan de andere kant, juist omdat dit van Jan Henseleit komt is de kans dat wij "normale vliegers" in deze situatie komen niet groot, althans ik zou me er geen zorgen om maken!
 
Heli staat in elkaar...

1ste testen voor de tail gyro gedaan....is vrij stabiel.(getest op teststand....roterende kaasplank van ikea...)

Dan getest .... Maar als hij van de grong komt begint hij te wiebelen ???

Iemand een idee?

Grtz,
 
Ben op dat vlak geen expert, maar ik zou zeggen (gewoon op het JBF gevoel) dat of de gain te hoog staat of de servo's te traag zijn.... of beide....

Nogmaals, dat is slechts een vermoeden....

Groet, Bert
 
Nooit vastzetten...
Zijn heli's niet op gebouwd. Kans bestaat dat het hele ding uit elkaar spettert..
Frame is er op gemaakt om de krachten op te vangen, als de onderkant gewoon mee gaat.
Zet je hem vast, krijgt het spul dus vele malen ernstiger op zn donder dan ooit voorzien.

Daarnaast stel je een heli af terwijl hij vliegt.
Zelfs een trainingsgear eronder verziekt de gaininstelling al, dus gain afstellen terwijl de heli is vastgezet zal hetzelfde effect hebben.

Je hebt nu een basis. En blijkbaar is deze niet goed.
Gaat de staart snel heen en weer = brutus zijn opmerking.
Andere vliegbeelden? Kunnen vele dingen zijn..
Probeer de volgende vluchten een beetje met de gain te spelen.

Tipje, niet meteen op 2 meter of hoger gaan hooveren.
Als de staart in een hunt schiet (zeer snel heen en weer slaan) wordt hij lastiger te controleren, crashes zijn dan niet uitgesloten.
Beetje laag blijven, kun je hem ook snel weer neerzetten.
 
Back
Top