Raptor 50 zwaar tril probleem

Wat doen die 3d mannen dan als ze in idle 1 of 2 vliegen met 90 of 100 procent throttle, die hoveren dan toch ook soms? Is dat dan geen overload ? Of slaag ik de bal helemaal mis??

Ik wil niet vervelend wezen, maar het verhaal van Airmartin is wat overdreven. Een groundresonance heb ik al in geen jaren meer meegemaakt, en dat is ook niet waar jij last van heb gehad. Die treed namelijk ook op bij optoeren zonder pitch.
Met moderne heli's heb je daar hooguit last van als je je heli op een verende ondergrond zoals een campingtafeltje of zo optoert.
Ook het verhaal van "de heli kan zijn vermogen niet kwijt en trilt zichzelf kapot" is iets wat ik al heel lang niet meer meegemaakt heb, en in elk geval nog nooit bij een trainer. Wel bij rompmodellen, maar dat komt omdat je de resonantiefrequentie van een rompmodel nooit helemaal in de hand hebt i.v.m. inloed van de bouwer en bouwmethode. Trainers zoals jouw Raptor zijn veel meer allemaal hetzelfde, in de ontwikkelingsfase uit den treure getest, en hoewel het niet onmogelijk is, is het niet erg waarschijnlijk dat het bij zo'n model erg makkelijk optreed.

De 3D mannen vliegen inderdaad ook vaak met het gas gewoon domweg vol open, ik stond daar toen ik dat ontdekte ook een beetje met open mond naar te kijken:o

Waarschijnlijk is driekwart gas wel een beetje veel met 5~6 graden pitch, maar het moet op zich niet echt tot problemen leiden.

Als je wilt weten hoever het gas open moet staan, dat is vrj simpel in te stellen: zorg dat je die pitchhoek hebt bij een makkelijk te vinden stand van de stick, bijvoorbeeld het midden.
Nu schroef je, al voorzichtig proberend, de gaskurve voorzichtig op totdat je heli bij de stick in het midden loskomt. Vervolgens ga je de rest van de gaskurve zodanig instellen, dat het toerental de hele tijd gelijk blijft (op het gehoor is nauwkeurig genoeg), en voila, je hebt een voor hooveren en rustig rondvliegen al heel geschikte gaskurve.

Maar wel eerst die onbalans uit je heli halen uiteraard!

Groet, Bert

Nou, ik ken geen 3D piloten die met 100% gas vliegen. Echt een afrader dus! Een governor word er wel gebruikt, om de toeren constant te houden.

bij nitro weet ik het nog niet zo zeker maar véél mede collega heli piloten vliegen met 100% throttle.
het zijn dan wel die mensen die geen goede governor hebben of er niet graag mee vliegen.

wat ook het schudden kan veroorzaken is te losse/vaste main blades of als je een enorm bladspoor hebt.

misschien kan je dat eerst eens nakijken.

Dit is het brandstofforum he;-) Bij electro zou ik je gelijk geven, maar hier is het zwaar onverstandig.

Tsja, toch, ik lul niet uit mijn nek, ken ik minstens een 3D vlieger, die zijn Raptor 90 gewoon volle bak liet draaien. Met een wat vette afstelling schijnt zo'n motor dan toch niet al te veel op te toeren. Tenminste, dat was wat ie me vertelde, en volgens mij had ie er geen governortussen zitten. Ik vond het ook een heel verbazend verhaal. Ik heb zijn afstellingen verder ook niet bekeken of gecontroleerd, waarom zou ik?

Dus als ik lieg, lieg ik in commissie. Zelf vlieg ik dat soort fratsen niet, dus welke afstellingen er wel/niet verstandig zijn, ik kan het je niet met zekerheid vertellen.

Groet, Bert

Zal dit vandaag eens uitproberen,een platte gascurve 100% met 30% nitro en 91 HZ.
Hij zal goed doordraaien bij het hoveren en het stof zal rondvliegen....
Hopelijk mijn bladen niet.....haha

mijn heftig trilprobleem is opgelost, heb alle dingen vervangen die krom waren en net terug getest en goed bevonden, enkel heb ik nou last van een wegdraaiende staart...dus daar moet ik nog naar kijken.
Ben nog een beginner en ben nog niet veel verder dan hoveren maar nu vraag ik me af of ik mn gascurve constant kan/mag houden. Nu hover ik op midstick en 5,5 graden met 50 procent thotlle, mag ik dan bvb die gascurve afvlakken naar 60 a 65 procent over de ganse stick. Aangezien ik toch nog niks anders doe dan hoveren. Want nu heb ik gelijk wat last als ik meer pitch geef gaat het toerental omhoog en andersom, dit is niet echt gemakkelijk om hem constant en mooi te laten hoveren.

grtz

Hoi Lennovich,

Als je er voorlopig mee kan leren vliegen, zou ik er niet al te veel aan doen.
Als het toerental tijdens het hooveren constant varieert, maakt dat het wel lastiger.
Een gloeiplugmotor reageert nooit erg lineair op het gas, dus een lineaire gaskurve is nooit een goed idee De motor heeft in de onderste helft minder gasklep beweging nodig als in het bovenste gedeelte van de kurve
Als in jouw curve nu 0% stationair is, en 100% is gelijk aan volgas,
dan moet je denken aan een kurve in idle-up 1 die er ongeveer als volgt uit ziet (5 punts kurve) 35%, 40%, 50%, 65%, 100%
Deze waardes hoeven niet te kloppen, maar iets wat hier op lijkt moet toch al een redelijk constant motor- en rotortoerental opleveren.
Kleine afwijkingen kun je met het toenemen van je vliegvaardigheid later met kleine correcties op de diverse punten aanpassen.

Let wel: als de heli direkt na het landen weer op de grond staat, moet als je de pitch verder dicht trekt, het toerental wel licht teruglopen, anders krijg je later bij steile daalvlucht een sterk optoerende rotor. Maar dat komt allemaal wel als je beter kunt vliegen. Eerst maar eens voorzichtig leren hooveren.

De wegdraaiende staart is een kwestie van trimmen als je een headinglock gyro gebruikt, en van afstellen van de revocurve, als je een normale gyro gebruikt. Daar kan ik je niet mee helpen zonder te weten welke gyro en mode je gebruikt.

Groet, Bert

Hier ben ik wat mee...:) Bedankt voor de info.
Gebruik een GY401 en een 9254 tailservo in Heading lock mode.
Heb net geprobeerd om de gain wat te verhogen, staat nu op 90 procent maar de staart loopt nog steeds wat weg. Wist niet dat dat mocht je staart trimmen.
Verder denk ik dat mn zender wat te kort komt als ik verder evolueer naar een "betere" vlieger. Vlieg nu met een MX12...
Heeft maar één idle 1 switch en de gyro gain staat nu op 90 in normal mode maar als ik dan naar idle 1 switch moet normaal de gain terug aangepast (meer toeren=minder gain??) worden en denk niet dat ik een afzonderlijke waarde per idle kan instellen met deze zender.

Toch al bedankt voor info:cool:

Hoi Lennovich,

Als je er voorlopig mee kan leren vliegen, zou ik er niet al te veel aan doen.
Als het toerental tijdens het hooveren constant varieert, maakt dat het wel lastiger.
Een gloeiplugmotor reageert nooit erg lineair op het gas, dus een lineaire gaskurve is nooit een goed idee De motor heeft in de onderste helft minder gasklep beweging nodig als in het bovenste gedeelte van de kurve
Als in jouw curve nu 0% stationair is, en 100% is gelijk aan volgas,
dan moet je denken aan een kurve in idle-up 1 die er ongeveer als volgt uit ziet (5 punts kurve) 35%, 40%, 50%, 65%, 100%
Deze waardes hoeven niet te kloppen, maar iets wat hier op lijkt moet toch al een redelijk constant motor- en rotortoerental opleveren.
Kleine afwijkingen kun je met het toenemen van je vliegvaardigheid later met kleine correcties op de diverse punten aanpassen.

Let wel: als de heli direkt na het landen weer op de grond staat, moet als je de pitch verder dicht trekt, het toerental wel licht teruglopen, anders krijg je later bij steile daalvlucht een sterk optoerende rotor. Maar dat komt allemaal wel als je beter kunt vliegen. Eerst maar eens voorzichtig leren hooveren.

De wegdraaiende staart is een kwestie van trimmen als je een headinglock gyro gebruikt, en van afstellen van de revocurve, als je een normale gyro gebruikt. Daar kan ik je niet mee helpen zonder te weten welke gyro en mode je gebruikt.

Groet, Bert

Ha die Lennovitch,

Aha, je hebt de gebruiksaanwijzing van de GY 401 dus wel gelezen, maar niet helemaal begrepen....

De algemene werkwijze (mechanisch, electronisch weet ik niet alles uit mijn hoofd) is dat je de hekrotorservo eerst zonder gyro rechtsstreeks op de ontvanger aansluit, in je zender de uitslag van de hekrotor op 100% naar beide zijden in stelt, en dan je hevellengte en stuurstanglengte zodanig in stelt, dat de servo de volle beweging van de hekrotor uit kan sturen (liefst inclusief trim), zonder dat de boel ergens mechanisch klemloopt.
Nu sluit je de gyro weer aan. Hoe je de gyro verder electronisch moet instellen staat wel in het boekje.
Wil je uitsluitend de Headinglock optie gebruiken, dan is het in principe voldoende de trim op de zender zodanig in te stellen dat de neus niet wegdraait, en de gain zover opschroeven dat de staart mooi soepel en strak je stuurcommando's volgt zonder rukkerig te worden. Je mag je trim dus wél gebruiken.
Het kan voor sommige gyro's (ik dacht dat het met de GY401 wel meeviel) nodig danwel wenselijk zijn, om nu in de zender de stuuruitslagen van de hekrotor in de zender weer wat terug te nemen. Wat je ook doet, als de gyro aangesloten is, mag je nooit de stuuruitslagen beoordelen terwijl de heli op de werkbank staat, omdat de gyro dan zelf doet wat hij wil. In de lucht reageert het allemaal heel anders.

90% gain lijkt mij wat veel, naar mijn ervaring moet het bij ongeveer 70 % al aardig goed gaan. Mogelijk heb je inderdaad wat te weinig toeren, of zijn je hevellengtes niet helemaal correct op dit moment.
Ik vlieg nooit in normaalmode, altijd in Idle-1, en ook als ik een idle 2 gebruik draai ik nog hetzelfde toerental, dus daar kan ik verder niet wat zinnigs op zeggen.

Wil je ook de normale modus gebruiken, dan is het noodzakelijk om met dezelfde trimsetting als in headinglock, aan de heli mechanisch zodanig de stuurstang te verstellen dat de heli ook in deze mode recht blijft. Nierna wel weer even controleren of er mechanisch niet iets aanloopt als je de uiterste uitslagen opzoekt. Je mag de trim dus niet gebruiken in normaalmodus, wel in headinglock modus.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Iemand een idee waarvoor die gaatjes in de flybarpaddles van de raptor dienen? Is dit voor te zien hoe ver de paddles op de bar zitten. Iemand een idee?

Aha, je hebt de gebruiksaanwijzing van de GY 401 dus wel gelezen, maar niet helemaal begrepen....
Wil je uitsluitend de Headinglock optie gebruiken, dan is het in principe voldoende de trim op de zender zodanig in te stellen dat de neus niet wegdraait, en de gain zover opschroeven dat de staart mooi soepel en strak je stuurcommando's volgt zonder rukkerig te worden. Je mag je trim dus wél gebruiken.
Groet, Bert

Ook Bert heeft het niet helemaal begrepen... :0)
Het staat in de manual,: Do not operate the rudder trimmer while flying in the AVCS mode.
When the power is turned on, the gy401 assumes that the rudder stick is in neutral position.
If the rudder trimmer is moved during flight, the neutral position will change.

Je kunt dit waarnemen als je je gyro aanzet in HH, en na het initialiseren beweeg je trim maar eens (minstens 3 klikjes) en dan zie je je staart servo langzaam en constant naar de uiterste stand toe sturen. Dit effect verdwijnt totaal als je je trim weer neutraal zet.

Heb je ook je revolution mix uit staan in de zender?

Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
Inderdaad, enkel als ik de rudder trim in normal mode dan de heli afzet en terug opstart in HH mode is de neutraalpositie veranderd naar wat ik getrim heb.

Ook Bert heeft het niet helemaal begrepen... :0)
Het staat in de manual,: Do not operate the rudder trimmer while flying in the AVCS mode.
When the power is turned on, the gy401 assumes that the rudder stick is in neutral position.
If the rudder trimmer is moved during flight, the neutral position will change.

Je kunt dit waarnemen als je je gyro aanzet in HH, en na het initialiseren beweeg je trim maar eens (minstens 3 klikjes) en dan zie je je staart servo langzaam en constant naar de uiterste stand toe sturen. Dit effect verdwijnt totaal als je je trim weer neutraal zet.

Heb je ook je revolution mix uit staan in de zender?

Grt,
Eric.

Hihi, ik HEB niet eens de manual van een GY 401, en pas sinds twee weken een GY 401, die ik absoluut niet in heading lock gebruik.

Maar dat laat niet overlet, dat als je tijdens het vliegen met AVCS of heading lock een wegdraaiende heli hebt, de gyro (welk merk en type dan ook) de middenstand van je stick niet als neutraal interpreteert. en ik moet me al heel sterk vergissen, maar dat was wel wat Lennovich omschreef.
En dan moet je dus trimmen, OF je moet landen, motor uit zetten, trim neutraal, ontvanger uit, ontvanger weer aan, en motor weer starten.

Effe trimmen lijkt me in dat geval makkelijker, en als de tank leeg is, dan kun je altijd nog weer die trim neutraal zetten.

Nog makkelijker is een simpele gyro, in normaalmodus, en gewoon leren sturen....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik ben het mer Eric eens.
Trimmen in HH doe je alleen met goedkope meuk gyro's
Een 401/9254 of 9257:
- Geen trim
- Geen subtrim
- Geen revo mix
- Opstarten in HH

Als hij dan drift is er iets anders aan de hand wat niet klopt zoals een slecht afgestelde motor die wat "slaat" of zo.
Loopt je motor wel goed?
Hoor je af en toe "boertjes" = te vet
Of een metalen pingel = te arm

Beiden zorgen er voor dat je motor een slag mist in de ontsteking.
Dit veroorzaakt een inconsistente torgue waarop de gyro reageert.

Generieke 401/9254 tips.
- Servo hevel gebruiken zodat de endpoints (LIMIT potmeter op gyro) net OVER de 100% liggen
(DIT IS BELANGRIJK VOOR EEN OPTIMALE WERKING)
- Gain rond de 60-70%
- DS aan met een 9254 (dipswitch op gyro)
- Delay op 0 (potmeter op gyro)
- SOEPELE aansturing van de staart (moet super smooth lopen)
- Controleer of de staaldraad wel helemaal recht door guides loopt aan de tail

Laatst bewerkt:
Back