raptor 620 se

hallo
ik was benieuwt of er hier op het forum meer mensen zijn die net als ik met de raptor 620 se vliegen
ik heb hem net en hij bevalt prima ik vlieg hem met 6s lipo en het vermogen is zat ,zeker voor wat rond vliegen .
er staat zat over de trex vandaar mijn vraag ,of zijn er geen raptor vliegers hier?
ben verder erg benieuwt naar jullie ervaringen met de raptor ,met het onderhoud en de vlieg eigenschappen zoals jullie die ervaren.
groetjes arie

Hallo Arie,

Ik vond het ook al vreemd dat er op dit forum niks over de Raptor E-Serie te vinden was (vergeleken met de TREX xxx).

Ik vlieg sinds ca 3 maanden met de E550 op 6s, vliegt inderdaad SUPER lekker.
Ik heb een 2x 3s1p PQ 5000 (maw 6s) accu en kan hiermee ca 10 minuten rondvliegen (met gemiddeld 1900 rpm).
Ik vlieg echter maar 7,5 minuut ... altijd fijn om wat tijd over te hebben.
Een clublid vliegt ook met de E550, maar dan op 5s met een groter tandwiel (ik geloof 11T ipv 10T).

Ik heb ook een E620 SE maar dan met 10s motor, dat heeft toch wel een stukkie meer POWER!
Ik heb deze een paar keer gevlogen met een 2x 5s1p PQ 5000 (maw 10s) en had daarmee wel extreem lange vliegtijden.
Deze ben ik nu om aan het bouwen naar 12s FePO4 (iets minder vermogen, maar het was voor mij toch al teveel).
Vliegduur wordt ook aanzienlijk korter, ik schat tussen 5,5 minuut ... maar deze zijn wel binnen 15-20 minuten weer vol!

Ik zal binnenkort wel wat foto's plaatsen! :roll:

Groetjes,
Emile 8)

hallo emile
ja het is inderdaad zo dat je er weinig over leest en vandaar deze vraag mooi dat jij er ook mee vliegt.
bij ons op de club twee raptors 620 se een met 6s setup en de andere met 10s.
allebij vliegen we met flightpower lipo's ,3700 met ongeveer 1600 toeren vliegtijd is dan 12 minuten.
het vermogen vind ik met 6s best goed ik ben geen wilde vlieger dus lekker rustig en dan is dit zat .
de raptor is super stabiel en ook met wind goed te vliegen ,ik was benieuwt of jij soms nog dingen was tegen gekomen die een ander moet weten .
ga kijken of ik een foto er bij krijg , moet wel lukken denk ik.
morgen gaan we wat meer testen en vliegen ik hou je op de hoogte oja ik vlieg met een standaard motor van tunder tiger.
en een regelaar van jeti de 90 ampere spin machtig ding super strak blijft hij in de toeren ook met veel belasting zakt hij bijna niks in .
groetjes arie

Arie,

Schijnbaar zijn er niet veel forummers die een E620 vliegen, helaas.
Het zou mooi zijn ervaringen uit te kunnen wisselen, bijvoorbeeld:
Wat is beter, vast toerental of gas curve en waarom?
Ik vlieg nu vast op ca.17000 rpm en denk er aan om over te gaan op een curve.
Iemand een ideetje?

mdesmidt zei:
Wat is beter, vast toerental of gas curve en waarom?
Ik vlieg normaal altijd met mijn Raptor 550 op 6s PQ 5000 op 1900 rpm in governor mode.
Vliegtijd is dan max 9,5 minuut, timer staat op 7,5 minuut dan is er 4Ah uit.
Ik heb tot dusver geen reden om over te stappen op gascurve.

Ik heb gisteren en vanavond mijn Raptor 620 SE weer eens meegenomen, nu ik "iets" beter kan vliegen.
Ik vlieg hem op 10s PQ 5000 op 2000 rpm in governor mode (Castle Creations 85 HV).
Vliegtijd is dan max 14 minuut (schatting), timer staat op 10 minuten ... kweet effe niet hoeveel er na elke vlucht ingaat.
Hij vlieg super en heeft mega power.
Ik heb nu alleen 1 probleem en heb het vanavond nog niet op kunnen lossen.

Indien ik flink PITCH (niet eens voluit) geef:
- dan gaat het rode lampje op mijn CC regelaar aan,
- breekt mijn heckrotor naar rechts weg (30 graden)
- en maakt de motor/regelaar een raar geluid (regelgedrag?).

Ik heb daarom vandaag de laptop meegenomen en wat met de instellingen van de regelaar zitten stoeien.
- veranderen Gain van de governor low/medium/high -> lost het probleem niet op
- stroombegrenzing uitzetten -> lost het probleem niet op
- lipoafslag verlagen naar 2,8 Volt/Lipo -> lost het probleem niet op

Waar kan het nu in zitten?

Ik heb zelf zo'n vermoeden dat de regelaar het toerental niet kan handhaven en raar begint te doen.
Misschien dat je voor zo'n extreme powerrequest toch met gascurve moet gaan vliegen ipv governor?
Toch een beetje raar ... aangezien mijn regelaar bij 70% gascurve al op 2000 rpm zit.
Ook als ik loopings maak hoor je het toerental niet veranderen, maw het lijkt erop dat ie nauwelijks moeite heeft?

Ik zal morgen eens proberen met 1900 rpm te vliegen.
En als dat niet helpt zal ik de firmware eens downgraden, want dat heb ik namelijk onlangs gewijzigd!

Grtz,
Emile 8)

Emile,

Dit probleem heb ik nog niet meegemaakt met mijn 620. Pas puur uit nood (kwam door een storing naar beneden vallen) vol pitch moeten geven om hem te redden.
Geen enkelprobleem. Wel even een gierend geluid van mijn heckrotor om de plotselinge verandering van torque te compenseren.

Ik zou inderdaad eens teruggaan naar de vorige settings en het nogmaals proberen.
Bij het uitbreken, blijft je heckrotor dan wel staan op die 30 graden of haal je gelijk je pitch terug en corrigeer je de heckrotor.
Staat je gyro op heading hold? Vertraging ingesteld? Vol corrigeren van je gyro geeft ook een apart geluid.
Verklaart alleen je regelaar niet.

Mijn settings:
Spin 77. Governor op 1800 toeren
Gyro Futaba 611
Motor Plettenberg 30-12
10S3700 flight power
Vliegtijd ingesteld op 10 min. verbruikt ca 2700.

Wel heb ik iets soortgelijks met mijn e325, bij vol pitch wegvliegen breekt mijn staart na ca. 2 seconde ook uit met een hoop herrie.
Hiervan vermoed ik dat tijdens vol pitch de instabiliteit van deze heli, mijn gyro (futaba 401) gaat staan treiteren.
Ik zal dit woensdag testen en laat je dit weten.

Ik zie dat je met PQ5000 vliegt, past deze goed in het frame?

mdesmidt zei:
Bij het uitbreken, blijft je heckrotor dan wel staan op die 30 graden of haal je gelijk je pitch terug en corrigeer je de heckrotor.
Staat je gyro op heading hold? Vertraging ingesteld?Verklaart alleen je regelaar niet.
Als het rare geluid begint neem ik de pitch alweer terug, de staart gaat dan weer naar de beginpositie (maw heading hold werkt, delay staat op 0). Het kan goed zijn dat het lampje op de regelaar altijd bij volgas gaat branden ... we zullen het hopenlijk snel weten. :?:

mdesmidt zei:
Vol corrigeren van je gyro geeft ook een apart geluid.
Hmmm, dat zal het toch niet zijn ... het geluid klinkt bijna alsof tandjes wil gaan spugen.
Voor de zekerheid zal ik vanmiddag ook een mijn heckrotorbladen vervangen door CFK, ik heb namelijk nog plastic erop ... misschien doet dat ook al iets.
Zoniet dan zal ik ook eens proberen de gyro gevoeligheid verder te verhogen. :roll:

mdesmidt zei:
Ik zie dat je met PQ5000 vliegt, past deze goed in het frame?
Ja, past volledig binnen het framewerk. Dit pakket is echter behoorlijk zwaar, mijn heli weegt nu 4,3 kg!
Daarom wil ik een ander pakket aanschaffen, zit aan 10s Kokam 4000 (30c) te denken.
Tevens ga ik de NiMH ontvangeraccu vervangen door een lipo met BEC regelaar. :roll:

Ik zal morgen eens een paar foto's van mijn heli op het forum zetten. :wink:

Groetjes,
Emile 8)

Hallo Laurens,

Veranderen Gain van de governor low/medium/high -> lost het probleem niet op
Misschien is het wel een software bug in de nieuwste Castle Creations Software.

Ze hebben namelijk iets veranderd:
Fixed bug: should reduce oscillations in governor mode with some setups

Misschien werkt dit bij mij wel averechts ... ik hoop het probleem vanavond op te lossen.

Groetjes,
Emile 8)

Het lijkt erop dat de regelaar gewoon volgas moet geven om het toerental te kunnen handhaven (rode led is inderdaad volgas, doen meer regelaren). De motor kan dan ook iets anders klinken dan wanneer niet volgas (komt door de pwm). Er komt natuurlijk een behoorlijke kracht op de tandwielen dus dat kan je ook horen. Bladen ook andere hoek dus geluid meer naar de grond kaatsten? Ik merk het ook altijd als ik vol pitch geeft, het klinkt dan wat minder mooi dan anders ;) Wel een ander heli maar zelfde idee natuurlijk.

Als je een super regelaar zoekt zou ik eens kijken naar een kontronik jazz :) Die bevalen mij in een heli echt super! Het draait super zuiver, prachtige govenor en meer rendement dan met een castle creations.

Als je een super regelaar zoekt zou ik eens kijken naar een kontronik jazz Die bevalen mij in een heli echt super! Het draait super zuiver, prachtige govenor en meer rendement dan met een castle creations.

Precies.

Een Kontronik Jazz kost wat maar dan heb je ook wat :D

Ik ben zelf niet zo tevreden met mijn Jazz 55-6-18 regelaars:
- Het regelgedrag is super, daar hoor je mij niet over klagen .. ik ken nog geen betere.
- De instelmogelijkheden vind ik te gebrekkig.
- Ze overspecificeren hun regelaars nogal.
- Ze worden nogal snel warm.

De enige regelaar waar je mij blij mee maakt is daarom nog steeds een Castle Creation.

Maar euh ... HET PROBLEEM IS OPGELOST !!!!

Het zat hem toch in de heckrotorbladen. De originele in de Raptor E620 SE bouwdoos kunnen de power simpelweg niet aan. Ik heb er vanavond MS Carbon blaadjes opgezet en nu gaat de heli bij VOL PITCH zonder uitbreken als een raket de lucht in. Het lampje gaat inderdaad nog wel branden, met andere woorden de regelaar moet VOL GAS geven om de power te kunnen leveren. Echter het toerental kakt nauwelijks in, de heli blijft hard klimmen, kortom goede GOVERNER in die CC 85 HV. Het vermogensverschil met de Raptor E550 op 6s is aanzienlijk, ondanks het veel hogere vlieggewicht met mijn zware lipo's.

Nu de heli nog voorzien van een lichtere accu ... zit te denken aan 10s Kokam 4000.

De beloofde foto's volgen nog.

Groetjes,
Emile 8)

Wil je meer instellen? waarom? Moet je meer instellen? Wat dan? :)

Ze worden juist niet warm vindt ik, Jazz 55 minder dan een CC60....

Mooi dat het is opgelost :) Heck bladen had ik het niet zo snel ingezocht.... is opzich wel logisch ;)

Toen ik destijds mijn Jazz regelaar kocht zou die progcard binnen een half jaar leverbaar worden. 2 jaar later werd ie eindelijk leverbaar en hij geeft inderdaad al wat meer ruimte, tis een handig ding. Wat ik bij mijn EDF toestellen altijd een leuke optie van de Castle Creation vond was dat je OVERCURRENT uit kon zetten of INSENSITIVE. Indien mijn regelaar namelijk vol in luchtstroom ligt mag wordt ie toch nooit te heet. Wat ik ook leuk vind is dat je zelf de afslagspanning kunt bepalen, handig nu ik ook met LiFE aan het vliegen ben. En natuurlijk Software Upgrades/Downgrades zijn gratis.

Een CC60 heb ik niet, maar vandaag ga ik een CC80 proberen op mijn Sukhoi29. Ik heb overigens een Robbe Spirit L16 met Kontronik Mambo 15 motor en Jazz 55-6-18 regelaar. De 55 amps Jazz regelaar wordt beduidend warmer dan met een Jeti Spin 55 die ik er nu in heb zitten. Je mag best zeggen dat de Jazz HEET wordt, terwijl de Jeti Spin maar max 45 graden wordt.

Ik zal de bladen op mijn Raptor E550 ook maar snel vervangen door CFK. :wink:

Trouwens ik kan mijn gyro sensivity niet hoger instellen dan 65%, bij 70% zie je de staart namelijk al iets schudden. Hoe hoog hebben jullie de gyro sensivity normaliter ingesteld? :roll:

Groetjes,
Emile 8)

Afhankelijk van de zender... bij mij heb ik van 0 tot 100% voor HH en van 0 - 100% voor normal mode.

Mijn HH staat op 36%.

Emile zei:
Trouwens ik kan mijn gyro sensivity niet hoger instellen dan 65%, bij 70% zie je de staart namelijk al iets schudden. Hoe hoog hebben jullie de gyro sensivity normaliter ingesteld? :roll:

Als dit een 401 is, dan klopt dat wel aardig. Die kreeg ik ook altijd rond die waarde voordat de staart ging hunten.

Greetz van Aldert

401 heb ik met 600mm bladen op 1600 toeren maar op 46% staan. Op een heli met 500mm met 1700 toeren op 50%.... lijkt wat laag dan.... staan allebei wel erg strak en direct stil als ik de knuppel los laat :)

Misschien is een spin nog wel beter dan een jazz of toevallig met die motor combi werkt de jazz niet optimaal, kan ook best. Als ik alleen tussen CC en Kontronik moest kiezen wist ik het wel ;) Misschien dat die nieuwe jeti serie ook wel super is, die ken ik nog niet persoonlijk.....

Back