raptor30/50 omzetten naar electro

Hallo ,
Had ff een vraagje hier.
ik vlieg momenteel een raptor 30 en 50.
Ik ben die nitro motoren zo stillekens moe aan het worden , bij dit weer armer/rijker zetten , bij ander weer weer aanpassen , continu gloeipluggen vervangen , dan willen ze gewoon ni starten , ....
Kortom , kan ik die omzetten naar elektro ? Zoja , hoe doe ik dat ? Bestaat daar een een soort van conversiekit voor of dergelijks.
Wie heeft daar ervaring mee ?

Groeten
David
 
Dan klopt er iets niet
Een plug hoort zowieso een stevige tijd mee te kunnen, en voor het weer komt het meestal neer op een paar kliks verstellen

Vermoedelijk kun je met wat hulp die nitromotor gewoon blijven gebruiken..
 
Tja , als iemand er naar kijkt en in orde zet , dan duurt het niet lang voor het terug bij het oude is , ze vallen zelfs soms uit tijdens het hooveren.
 
Dan word het tijd dan iemand anders er naar gaat kijken want een goed afgestelde en lopende nitromotor valt niet zomaar uit....
 
Dan word het tijd dan iemand anders er naar gaat kijken want een goed afgestelde en lopende nitromotor valt niet zomaar uit....

+1

Met drie lesheli's tegelijk in gebruik verbruiken wij in totaal gemiddeld minder dan 3 pluggen per jaar, motoruitval (onverwacht stoppen tijdens de vlucht) minder dan één keer per jaar, en hoewel het eerste afstellen inderdaad soms een crime kan zijn, is zodra het eenmaal afgesteld is, het zelden nodig om aan de naalden te komen, winter of zomer. Ik heb sowieso met meer dan een heli en meer dan een motormerk meegemaakt dat ik twee jaar de naald niet heb hoeven aanraken. Mijn OS 4takt liep wat dat betreft erg stabiel toen de originele carb er nog opzat (nu zit er een tuning carb op en is het een drama) en van de Lynx van mijn maat weet ik dat die na het invliegen 6 jaar geleden niet meer versteld is....

Dus vermoedelijk probeer je tevéél uit die motor te peuteren, en tsja, als je iedere keer aan die naalden gaat lopen prutsen om nét dat tandje extra eruit te persen, dan gaat dat ten koste van pluggen, betrouwbaarheid en vliegplezier. Maar dat ligt niet aan die motoren, dat ligt aan hoe je er mee omgaat. Ik heb ook wel eens een OS SX 60 in 22 vlieguren om zeep geholpen omdat ik steeds maar weer probeerde het nét iets beter te krijgen.
Tip: probeer eens een Rossi 53, die dingen lopen zonder Nitro uiterst stabiel, hebben zat vermogen en zijn super makkelijk af te stellen. Zijn prijzig, maar ze zijn dat geld ook absoluut waard (en ze zijn goedkoper dan de ombouw naar electro)

Groet, Bert
 
Net nog eens ff getest .
Motor start direct , draait mooi , haal gloeier eraf , motor valt stil.
dat is het eerste probleem , laat ons daarmee starten.
Als ik dit al opgelost krijg gaan we naar stap 2.

Groeten
 
Is misschien niet onbelangrijk.
Over welke motoren hebben we het hier,en welke brandstof word er gebruikt.Welk percentage nitro en olie.Wat voor olie.:confused:
 
Ik begrijp heel goed dat het eenvoudiger zou zijn om eerst te proberen je motortje goed lopend te krijgen. Dat zou ik zelf ook doen.
Maar om op je originele vraag terug te komen: Conversiekits naar elektro bestaan alleen voor een handvol modellen. Dit hoeft geen probleem te zijn want met wat hulp (b.v. van mij) kun je zelf een heel eind komen. Ik kan ook al het werk voor je doen en een kit ontwikkelen net zoals we dat voor de SkyFox en Heim-hangmechnieken hebben gedaan.

Laat maar weten als je evt. zover bent.

Groeten, Marco.

Hallo ,
Had ff een vraagje hier.
ik vlieg momenteel een raptor 30 en 50.
Ik ben die nitro motoren zo stillekens moe aan het worden , bij dit weer armer/rijker zetten , bij ander weer weer aanpassen , continu gloeipluggen vervangen , dan willen ze gewoon ni starten , ....
Kortom , kan ik die omzetten naar elektro ? Zoja , hoe doe ik dat ? Bestaat daar een een soort van conversiekit voor of dergelijks.
Wie heeft daar ervaring mee ?

Groeten
David
 
Laatst bewerkt:
zou het niet kunnen dat je throttle curve niet goed staat en dat hij gewoon stilvalt in de tijdspanne dat je de gloeiplug verwijderd?

start hem is en laat plug steken en zie wat hij dan doet.
een motor kan niet stilvallen omdat je de plug verwijderd.

welke zender gebruik je en beschrijf je curve is.
 
@ raptor 1960
Het gaat hier over de originele tunder tiger 50 motor , die loopt voorlopig op optifuel 12%

@elbacky
Ik ben beginner , versta geen ballen van die curves , ben er nog niet aan geweest , alleen af en toe eens bijgetrimd .
Nu staat alles terug zoals het was (heb dat ook al geprobeerd ) en probleem blijft.
Dat van die gloeiplug ga ik nu eens ff testen.
 
als de motor uit valt als je de spanning er af haalt dan is de plug te koud.
of heeeeeelema gaar.
je moet een os#8 of enya#4 gebruiken bij deze motor.
de kleine naald loopt bij dit type ver door in het hover gebied en moet vrij ver open. verder dan je zou verwachten.
tune de grote naald via de handleiding op jupiter-venlo.nl en tune de kleine naald op backplate temp.
maar wel met de juiste plug.

de tabel en uitleg staat in de handleiding.
 
@elbacky
Toeval of niet , hij blijft draaien wanneer ik de gloeiplug verwijder.
Wel moet ik volledig trimmen tot -120% op de zender


Terug geprobeerd te hooveren , krijg hem de lucht in , na 30 seconden verliest hij kracht en valt uiteindelijk stil.
Daarna moelijk terug op te straten
 
Klinkt hij een beetje zwaar als hij kracht verliest, samen met veel rook en brandstof uit de uitlaat?
Te rijk
Dus schroef indraaien, een paar kliks per keer

Klinkt hij hetzelfde met wat metalig gerammel oid, weinig rook
Te arm, motor verliest vermogen door oververhitting
Vreet pluggen

Dus schroef open draaien, ook een paar kliks per keer

Draai het pdf je van jupiter eens uit
Helpt enorm..
 
hoeveel pitch geef je en als je de throttle curve opent op hoeveel begint die? mag niet vanuit 0 starten.

het zal wss toch je plug zijn als je hebt kunnen hoeveren best foto nemen van je instellingen.

grz
 
Klinkt alsof hij het moeilijk heeft zichzelf nog langer draaiende te houden.
Dat metaal gerammel hoor ik af en toe wanneer ik die probeer te starten
 
zit je soms in een club die is kan kijken naar je heli?
op deze manier is het moeilijk.

welke zender gebruik je? ik wil gerust is kijken maar denk dat geraardsbergen wat ver is:-)
 
Nee zit momenteel niet op een club , had er al enkele gecontacteerd maar ze aanvaarden enkel elektro , daardoor kan ik nog niet echt vliegen en enkel hooveren.
De zender is een T6EX van futaba op mode 3 , denk ik. Gas en staart op rechterstick.
Geraardsbergen ligt richting Aalst , toch ?
 
Back
Top