raptor30/50 omzetten naar electro

@wrobijns
heel handige info voor het afstellen op jupiter-venlo.
bedankt daarvoor , zal mij dit weekend daar al eens op toeleggen.

Nee zit momenteel niet op een club , had er al enkele gecontacteerd maar ze aanvaarden enkel elektro , daardoor kan ik nog niet echt vliegen en enkel hooveren.
De zender is een T6EX van futaba op mode 3 , denk ik. Gas en staart op rechterstick.
Geraardsbergen ligt richting Aalst , toch ?

idd aalst ninove

in die garage is ook een persoon die met heli vliegt bij ons in de club wel elektrisch.

mocht je is in de buurt komen een deze mag je zeker is een pbtje sturen ik wil gerust is kijken, daarom is het niet opgelost maar dan kunnen we paar dingen testen

@Ron
Ik weet dat nitro niet nodig is om een motor te laten lopen

Maar in het kader van rtfm kan ik vertellen dat bij mijn os 55 15 tot 30% geadviseert word
Ook had de motor toen ik nog met minder % vloog best wel last van hittepieken

Sloop je een motor niet als je ver onder het door de fabrikant aangeraden % gaat zitten?

Bij een vliegtuig is dat wat makkelijker, die motoren lopen niet continu voluit en kunnen hun warmte beter kwijt
Meer of minder nitro is dan alleen gelijk aan meer of minder vermogen..

Mij is ook vertelt dat motoren zoals een OS 50 hyper ontworpen zijn op het gebruik van 10- 15% nitro. Zou je onder de 5% gaan dan sloop je em waarschijnlijk. Daarbij de kans dat een motor die opeens overgaat op brandstof met een lager nitro percentage een tijdje onregelmatig kan gaan lopen. En dat wil je in dit geval al helemaal niet.

Ik zou mn motor niet riskeren om die paar procent nitro en rond de 15% blijven zolang je sportief rondvliegt. 20-30% is voor de 3D wereld.

Laatst bewerkt:
De motor gaat niet kapot met 0% Nitro
Hij is alleen lastiger af te stellen.
Aangezien hij hiermee nu een probleem is zie ik dit als een uitdaging voor later.

Voor een OS50 zou deze plug te heet zijn. Voor de TT50 weet ik het niet meer :(
Persoonlijk zou ik een OS#8 er bij kopen en kijken waarop hij beter te tunen is.

Dat hij na een tijdje power verliest is meestal een heet lopende motor.
Dus 30 seconden hoveren en backplate voelen.
Als hij heet is, wachten totdat hij afgekoeld is.
Vetter zetten op de kleine naald (Alleen bij de TT50)
Dit herhalen totdat de backplate koel blijft.

Heeft hij dan geen power meer?
Dan is de OS$7 toch niet goed.
De OS#8 er in en opnieuw testen (kouder)
Weer niet goed?
ENYA#4 er in en opnieuw testen. (kouder)

Koudere plug maakt het erger?
Een ENYA#3 of OS#6 proberen. (Heter dan een OS#7)

ALTIJD de motor laten afkoelen als hij heet gelopen is.
Anders heb je geen reet aan de tuning.

Laatst bewerkt:
allright , zondag word dus testdag.

ik blijf ff op 12% vooraleer ik overga naar 0%.
wil eerst eens zien of ik dit goed krijg.

ik heb de papieren afgedrukt (heli motor afstellen vanop jupiter-venlo) en doe alles volgens het boekje.
momenteel zit ik met een os8 plug , maar heb er hier liggen nog van rossi , de R7.
deze laatste werden meegeleverd met de motor toen ik bijpassende pluggen had bijgevraagd.

dus als ik goed begrijp gaat de motor zonder nitro eigenlijk gewoon rustiger zijn , minder agressief ?

groeten

R7 van Rossi is rete koud. Ongeschikt voor jouw motor.
Nitro levert inderdaad meer power, aggressieviteit wordt meer bepaald door jouw ATV's en pitch dan de motor.

Let wel op dat de PinchTest zoals beschreven niet goed werkt op de TT50. Bij deze motor loopt de kleine naald veel verder in het Hovergebied dan bij andere motoren.
Ga dus te werk zoals ik hierboven heb beschreven.

Even voor mijn persoonlijke duidelijkheid, ik dacht dat een os 7 kouder is dan een os 8?

Nee hoor, kijk maar eens hier:

glow-plug-chart.gif

Vandaag testdag.
Nieuwe gloeiplug gaat erin , optifuel 12% .
ff testen of ik de motor goed krijg.
Nog een vraagje , vraagt zo een nitro motor onderhoud of best fikken af ?

Back