raptor30/50 omzetten naar electro

Hallo iedereen ,

Eindelijk de tijd gevonden en de raptor 50 kunnen afstellen.
Heb de meeste van jullie raad opgevolgd en heb het volgende gedaan.
Eerst en vooral de rossi7 plug verwijderd en een os8 ingedraaid.
Motor startte veel vlotter.
30 sec-1min gehooverd , 50 cm boven grond , motor viel uit.
Gevoeld en was hééél heet.
10 min gewacht , halve draai rijker gezet , terug gehooverd 50cm boven grond , heli geland , motor pruttelde maar was minder heet.
Nog kwartje rijker gezet en was ok , bleef mooi draaien ook na hooveren.
Daarna ping test gedaan , was 6 sec.
Dus kleine naald 8ste draai kloksgewijs gedraaid en de ping was tussen 3 en 4 sec.
Ping test ok , motor blijft draaien na het hooveren.

Volgende level :
Motor draait nu ok , staat rijk maar is goed.
Wat ik nu wel heb : ik start op , draait stationair , maar dan moet ik direct bijna halfvol gas geven om draaiende te houden, ga ik stapsgewijs met throttlestick omhoog dan valt hij terug stil.
Staat hij nu te rijk ?? Ben bang als ik die terug begint te draaien (armer zetten ) dat ik terug van voor af aan kan beginnen .
Dus wat is mijn volgende stap ?

Groeten
David

Ps : Alvast bedankt aan iedereen voor de tot nu toe gegeven hulp

Hallo iedereen ,

Eindelijk de tijd gevonden en de raptor 50 kunnen afstellen.
Heb de meeste van jullie raad opgevolgd en heb het volgende gedaan.
Eerst en vooral de rossi7 plug verwijderd en een os8 ingedraaid.
Motor startte veel vlotter.
30 sec-1min gehooverd , 50 cm boven grond , motor viel uit.
Gevoeld en was hééél heet.
10 min gewacht , halve draai rijker gezet , terug gehooverd 50cm boven grond , heli geland , motor pruttelde maar was minder heet.
Nog kwartje rijker gezet en was ok , bleef mooi draaien ook na hooveren.
Daarna ping test gedaan , was 6 sec.
Dus kleine naald 8ste draai kloksgewijs gedraaid en de ping was tussen 3 en 4 sec.
Ping test ok , motor blijft draaien na het hooveren.

Volgende level :
Motor draait nu ok , staat rijk maar is goed.
Wat ik nu wel heb : ik start op , draait stationair , maar dan moet ik direct bijna halfvol gas geven om draaiende te houden, ga ik stapsgewijs met throttlestick omhoog dan valt hij terug stil.
Staat hij nu te rijk ?? Ben bang als ik die terug begint te draaien (armer zetten ) dat ik terug van voor af aan kan beginnen .
Dus wat is mijn volgende stap ?

Groeten
David

Ps : Alvast bedankt aan iedereen voor de tot nu toe gegeven hulp

Het enige wat belangrijk is, is dat de motor goed loopt tijdens het vliegen.
Als hij mooi stationair loopt is dat leuk, en als hij makkelijk optoert, is dat ook leuk. Maar daar vlieg je niet mee, dus als dat wat stotterig gaat zou ik daar niet te lang bij stilstaan. Het kan goed zijn dat je motor nog moet "loskomen" of dat je met een licht andere bransdstofsamenstelling net iets beter loopgedrag hebt....
Het enige wat er ECHT toe doet is hoe hij loopt tijdens hoover en vliegen.

Het word anders als hij negen van de tien keer stilvalt als je probeert op te toeren, maar zolang dat niet het geval is, gewoon door gaan met vliegen en heel kleine wijzigingen, op iedere keer maar een naald tegelijk, dan kom je er vanzelf.

Wat je ook niet moet doen, is sproeier verdraaiien, 10 sec hooveren, en gelijk weer verstellen. Vaak duurt het even voor de nieuwe afstelling goed doorgekomen is: minder brandstof is minder olie, en het zal je verbazen hoe lang het duurt voordat het restant olie van de vorige afstelling uit het motortje verdwenen is en de bedrijfstemperatuur zich volledig instelt. Kan zomaar een halve minuut duren voordat je de nieuwe afstelling goed beoordelen kunt (bij mijn viertakt heli moet ik niet meer dan een tandje per 2 minuten verstellen, anders raakt het ding de draad kwijt).

Groet, Bert

Hallo deze avond nog 3 bakjes gevlogen , heb hem nog 3 tandjes armer gezet .
Optoeren ging iets beter , maar moet het nog steeds redelijk vlug omhoog gooien die gas , anders valt hem stil.
Iemand enig idee hoe lang je met een perfect of toch goed afgestelde Thunder Tiger size 50 motor kan vliegen ?
We hebben deze avond eens getimed en ik kwam uit op 5 minuten en mega veel rook boven het plein.
Hoewel hij wel heel vlot start , bougie blijft voorlopig in leven.
Dus ben ik op de goeie weg , toch ?
Of nog iets armer proberen ?

Hallo ,
weet toevallig iemand welk type swachplate raptor 50 titan heeft.
Moet deze instellen in nieuwe zender en heb de keuze tussen volgende types ;
-H1 , H2 , H3 140° , HR3 120° , HE3 90° , HN3 120° , H4 , H4X

Ik moet nog veel leren ivm instellingen , maar leer continu bij hier op de forum :)

Back