rare servo streken ??

hallo mensen .
ik had net een heel raar probleem , valt in de catogorie ' nou moe ,heb ik dat'
gaat zo ; ik had dus 2.4 g module . na berichten hier besloten om mn synt module terug te plaatsen , en mn 319 ontvanger in mn heli te proppen . alles check , check , dubbelcheck ., prima , naar t veldje . ik had een andere carb eropgezet vanmiddag , en moest die dus afstellen . ik dus hooveren , moter erg vet , maar vliegbaar en liep mooi. opeens kakt motortoerental in richting stationair , ik roterend naar beneden , kijken , kijken , niks te zien . heli bleef gewoon lopen , en was gewoon 'niets 'mee aan de hand en was ook gewoon weer op te toeren . ik gedaan , was nl zonder canopy ivm afstellen carb. ik zag toen ie t weer deed [trouwens alletwee keren na flinke pitchinput direct ] toen zag ik dat de gasservo gewoon dichtdraaide . is dus geen motorprobleem , maar een servo die doet wat ie wil ! . nou , servo eruit , ik had nog 2 9206 servos liggen . die erin , en . . die doet t helemaal niet !! geeneen van 2 en !!! deze komen alletwee uit mn 3dnt als tuimelschijf servo en deden t superbetroubaar dat weet ik 100 % zeker ! ze geven alletwee een kikje met inpluggen [kanaal 3] en thats it !! wtf , heb ik dat ? ja dus . heb de ontvanger output gemeten , en die is gewoon gelijk aan batterijspanning [5.2 v] . t rare is dat ik de servos pakte , inplugde in de ontvanger op een willekeurig kanaal , en ze deden t PRIMA , na t inbouwen en kabels leggen deden ze t niet meer . mn tuimelservos [9252] doen t wel op kanaal 3 .
lang verhaal kort ; kan een fout in ontvanger een servo mollen ?? want het probleem ontstond in de 1e vlucht na ontvangerwissel .
iemand suggesties ?? mvg ferry

Ik denk dat je ontvanger accu bijna leeg was. Was die volgeladen voor je ging vliegen?

Ik heb ook een R319. Bij het inbouwen van de elektronica in een nieuw vliegtuig heb ik ontdekt dat deze ontvanger een ingebouwde battery fail-safe heeft. Als je een bijna lege 4 cellen accu hebt, dan kan onder belasting door de servo's het voltage zakken waarna de gasservo in de stationairstand gaat.

ok , wist ik niet , zou gedeeltelijk iets kunnen verklaren . maarrr , mn pakket , een 2700 sanyo nimh , was vol , heb na dit gebeuren geladen en er ging 700 mah terug in .
iksnapnietzzvan

ik heb 3 maal 9252 [digitaal dus] op tuimel , 401/9254 gyro en een tankindicator erop , en had dus een 9202 op gas , servos worden bij een 3dnt wel belast , maar moet toch kunnen op een sanyo 2700 nimh pakketje ? hoeveel amp zal dit max trekken denk je ?

Over de Sanyo Twicell 2700 zijn veel berichten te vinden dat die cellen onder hoge belasting grote spanningsdips kunnen hebben en niet geschikt zijn als ontvangeraccu voor grotere modellen / digi servo's.

Of dat waar is kan ik niet zeggen. Ik heb zelf Twicells 2500 in gebruik gehad en daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Ik zou eens een ander accupakket proberen, bij voorkeur met hoogstroomcellen, bijv RC2400 of de GP of Intellect NiMH's (geen AA cellen).

En de bekabeling van je accu naar ontvanger en je schakelaar goed nakijken. Een slecht contact kan in een spanningsval resulteren.

EDIT: ik zie nu pas je laatste post. Ik heb geen ervaring met heli's. Heb geen idee wat die servo's die je noemt aan stroom trekken.

Laatst bewerkt:
nou , dat gaat niet passen , want bij een 3dnt kun je niets groters kwijt dan een 4 cellen penlite formaat pakketje , maargoed , verklaart ook maar deels mn probleem .ik snap gewoon niet dat ik 2 servos heb , ze inplug in de ontvanger , ze doen t [logish , deze waren tot vorige week mn tuimelservos] en dan bouw ik ze in , netjes , geen kinken , en op kanaal 3 INEENS niks meer doen ! toen die andere gepakt , en t herhaalt zich !! ze doen t ook niet meer op een ander kanaal of een andere heli !!

Ferry, klinkt inderdaad alsof er een batterij fail save ingrijpt, kan je die evt. uitschakelen?
NiMh AA cellen dippen nou eenmaal wat meer als C-sub cellen, maar op zich kan dat geen kwaad.
Een optie zou ook kunnen zijn om NC AA cellen te gebruiken deze houden de spanning ook wat beter vast, helaas alleen niet hoger te krijgen als 1700mah (dacht ik) en anders toch die ene 9206 repareren, die gebruiken duidelijk minder stroom als digitale servo's.

Gr,

Mario

ps, het zit wel mee he!!

ja , als t moet dan moet t . maar waar vliegen andere nt vliegers mee dan , er zijn toch erg veel nt's die met 9252 vliegen , terwijl die voor een digitale servo nog niet zo heel veel zuipen , toch ?
ps , van t 1 komt t ander , en heb t zelf in gang gezet . gewoon moed houden , als ie t doet zoals t moet , vergeet je t zo weer en krijg je een dikke smile , weet jy toch ook !

Als je die digitale servo's er in laat zitten zal je over moeten stappen op nikkel cad cellen, deze adviseert Henseleit ook.
Of een 149dp ontvanger plaatsen, die doet het bij mijn NT prima met NiMh 2700 AA cellen in combinatie met 3x een 9351 servo's

ok , mn pakketje is dezelfde als jy hebt in jou nt dus . verbruikt jou ontvanger dan minder ofzo ? want jou setup zal ongeveer t zelfde trekken denk ik ??

ok , mn pakketje is dezelfde als jy hebt in jou nt dus . verbruikt jou ontvanger dan minder ofzo ? want jou setup zal ongeveer t zelfde trekken denk ik ??

Mijn vermoeden is dat jouw servo's (9252) meer stroom trekken omdat ze minder sterk zijn, 6.6kg tov 11kg bij 4.8V (9351), en dat je ontvanger een wat scherpere battery fail-save heeft.

zit net even te kijken naar pakketjes , aangezien ik veel stroom nodig heb en de afmeting gelimiteerd is tot max ; 15 mm dik , 60 mm hoog , en 60 mm breed. [dus 4 penlites afmeting]
kan dus net zo goed een lipootje kopen , die zijn er wel in die afmeting en zeker met genoeg capaciteit . ben ik toch in 1 keer van t prob af , of zie ik nadelen over t hoofd ?
mvg ferry

opgelost !
ik was effe naar 4rc.nl gegeaan net , en kwam tot de conclusie dat er zowiso geen lipo met een beetje capaciteit is die klein genoeg is . de enige lipo die er was en paste hed een capaciteit van ik meen 600 mah ofzo . o en nicad mag niet meer ? wtf ? lekker dan! maarrr , ik had gezien dat bij mijn heli de ontvangeraccu boven de tank gemonteerd zit , en bovenop de tank een nippel zit met een soldeerpuntje . naar alle waarschijnlijkheid , heeft dit erin gestoken en mogelijk kortsluiting veroorzaakt . verklaart iig wel waarom ie t alleen op flinke pitch deed . net gevlogen , alles weer toppie ! .kreeg gelijk weer die glimlach waar ik t voor doe :] van t euvel geef ik gewoon de vorige eigenaar de schuld die leest dit toch niet [ huhu /flauw , ik weet t]

Ik zou wel kijken hoeveel je uit een volgeladen accu er uit kunt halen.
Kortsluiting is meestal niet gunstig voor de levensduur.

@mario , ik weet dat nu , had met servos verwisselen hem uit de accu schuimpje gevist en me afgevraagd waar ie vandaan kwam , was ook geintje , ben allang weer blij dat ik vanmiddag effe carb heb afgesteld en dat ie super loopt en t weekend er weer is met droog weer en ik net 20 liter brandstof heb gehaald [ was toch al weer 15 liter doorheen!!]
@w robijns , ja hij heeft dus 2 keer 3 seconde ofzo geraakt , wat te doen , ontladen met lader en weer laden en kijken hoeveel eruitkwam en erin ging ?
mvg ferry

Opladen, een dag wachten.
Dan ontladen en kijken wat er nog uit komt.
Als dit niet voldoende is kun je hem nog cycle'n (3x laden/ontladen)
Maar als je dan er minder uit haalt dan op het label staat.
Vervangen !!!

Ik check dit regelmatig
Één van mijn ontvanger accu's van 3300 mAH kan ik nu nog maar leegtrekken met 3000mAh.
Vervangen dus.
Niet omdat het NU te weinig is. Maar omdat de kwaliteit waarschijnlijk nu snel achteruit gaat. Dit risico neem ik niet in de lucht.

ok ga ik eens even doen .
maar wrobijns , ik lees net ook je andere draadje over ontvanger accu , ik hoor dat nicad niet meer verkocht mag worden . zijn we dus op nimh aangewezen . aangezien mensen bang zijn voor een voltagedip , vroeg ik me af of er nog ontwikkeling in deze soort zit ? zijn ze tegenwoordig beter dan een paar jaar geleden ? want de energyvraag van een rc heli word natuurlijk alleen maar groter , en de pakketten zijn al jaren t zelfde qua formaat en gewicht .
mvg ferry

Back