rare servo streken ??

Dat NiCD niet meer verkocht mag worden is een beetje niet waar, er is sprake van een op handen zijnd verbod maar zover ik weet (En kan vinden op internet) is het er nog niet.
NiMH is flink verbetert, de HR-4/3FAUP cellen die ik volgens mij gebruik zakken bij 10 amp naar 1,2v/cel, en bij 30 amp naar 1,07v/cel wat betekent dat je je vol-digi 90'er rustig aan NiMH celletjes kan hangen... Met de nieuwe brushless-servo's is er trouwens een neergaande trend te zien in het energieverbruik van een heli, deze servo's leveren veel meer koppel bij gelijkblijvende energietoevoer dan borstel-servo's.

Ik gebruik al jaren NiMH op al mijn machines.
Hier hoef je echt niet bang voor te zijn.
Het vermogen van NiMH is dusdanig hoger van de NiCad zodat de nadelen overschduwd worden.

Ik zie dit draadje nu pas, vandaar de wat late mosterd-na-de-maaltijd reaktie.

Elke Futaba pcm-ontvanger heeft een battery failsafe op kanaal 3. Alleen bij de duurdere zenders kun je deze zelf programmeren, bij alle andere zenders werkt deze automatisch en als volgt:
- zodra de spanning onder 3,8 Volt komt gaat de gasservo naar 25%.
- je kunt dit overrulen door kortstondig stationair gas te geven. De gasservo werkt dan weer normaal.
- na 30 sec. gaat de servo opnieuw naar 25% als de spanning nog steeds te laag is.
In de praktijk blijkt, dat deze 3,8 Volt pas bereikt wordt als de accu al tamelijk leeg is of als er wat anders aan de hand is (bijv. slechte stekerverbindingen). Met een NiCd- of NiMH-accu hoef je dus niet bang te zijn, dat bij gebruik van digitale servo's deze battery failsafe spontaan inkomt. De accuspanning moet daarvoor al tot zo'n 4,8 Volt zijn gedaald (dan is er nog circa 20% van de capaciteit aanwezig). Pas op dit moment kun je bij het gelijktijdig bewegen van meerdere servo's een zodanig grote spanningsdip krijgen, dat de 3,8 Volt wordt bereikt.

dank je wel voor je duidelijke uitleg corrien , ik heb in het normale failsafe kanaal 3 idd ook op stationair ingesteld . is het nu zo dat ie daar waarschijnlijk in ging ? of werkt de normale failsafe niet zonder spanning en ging ie in deze andere [maar hetzelfde ingestelde] failsafe mode ?
mvg ferry

Zo te lezen ging 't ie in battery failsafe. Als de gewone failsafe ingrijpt zie je namelijk ook een reaktie op de overige servo's (failsafe of hold mode).

Back