Rascal 110 met DLE 30

Hallo,
In dit draadje wil ik graag laten zien de bouw van mijn nieuwe aanwinst de Rascal 110.
In Februari dit jaar heb ik voor mijn verjaardag een Carbon Z Cub gekregen.
Deze gebouwd, 2 keer gevlogen. Voor het slepen ging alles goed, totdat er een minimoa achter kwam te hangen. Het hield allemaal niet over.
Deze gaat in de verkoop en er moet iets anders komen.
Mijn eerste keuze was een Wilga op brandstof. Dit werd mij al snel door meerdere mensen afgeraden. Koop een rascal 110 die vliegt beter en zul je meer plezier aan hebben.
Rondneuzen, lezen en beslissingen maken.
Uiteindelijk maar de keuze laten vallen op een blauwe rascal.
Deze heb ik besteld bij aerobertics in belgie.
Na 2 weken bericht dat blauw heel moeilijk te verkrijgen is,....grrrrr.
Zelf van alles geprobeerd, maar nee,.... niet te krijgen. Dan maar een rode.
Deze heb ik zelf opgehaald samen met een collega vlieger die een Decathlon gekocht had. Het werd een gezellig dagje belgie !!
In de volgende berichten plaatjes van de bouw.

Met vriendelijke groet,
Harald
 
De blauwe oogt verschrikkelijk mooi... maar de rode is stukken beter zichtbaar.
Had een blauwe 40... en die verdween in de schemering en schitteringen van de late zomerse zondag. Transparantie en de ronde vormen... (wij vliegen met de zon in het gezicht op Odoornerveense OLC)

Veel plezier met in elkaar steken. Veel werk is het niet. Wat dat betreft doordacht opgezet, en een heerlijk vliegbeeld in het verschiet... die 40er had het absoluut...
 
Ik vraag me af of de Rascal wel sterk genoeg is om een trillende benzinestoker te kunnen hanteren.
Het is allemaal best wel licht gebouwd en gemaakt voor electro.
En ik vraag me eigenlijk ook af wie je de Wilga afgeraden heeft.
De Frisch Wilga is zo'n beetje de beste brandstofsleper die je kan kopen.
Oerlelijk, dat wel.
Maar misschien zat je te kijken naar een China Wilga, dan is de Rascal (op elektro) veeeel beter.

Succes met de montage!

GJ
 
Valt dacht ik wel mee, GJVO. Er zijn genoeg voorbeelden van brandstoffers te vinden. Kist ontwerp is immers uit het pre-lipo-tijdperk.
Maar met e-drive kan je natuurlijk wel tot een voortreffelijke sterke en stille aandrijving komen. Geen gerammel en getril. Met brandstof vast een klankkast van jewelste?
 
De auto volgepakt en naar huis voor de eerste uitpak.....

Foto800-JF7834YM.jpg
 
Het folie werk zit vol met kreukels, plooien of hoe je het ook maar wilt noemen.
Dit hele verhaal strak maken duurde wel 2,5 uur.
Ik ben nu helemaal tevreden met het resultaat.
Het eerste moet maar eens worden gemonteerd.

Foto800-N4JWYHET.jpg


Foto800-DTYDRKOS.jpg


Foto800-8Y63YVLX.jpg
 
Wat een lap vleugel.
Het hoogte roer heb ik in 2 stukken gezaagd, een 2e servo erbij geplaatst.
Dit voorkomt problemen mocht de sleeplijn om het hoogte roer slaan, indien je maar 1 roer hebt.
Alle roeren voorzien van koolstof met gelenk-kopjes.
Eerst alles werkend hebben, daarna afwerken met borgmoertjes, locktite etc.
Ook de aansluiting voor latere vleugel stekkers gemaakt.

Foto800-37MHWT6X.jpg


Foto800-WLADB6VK.jpg


Foto800-3BAEFY7A.jpg
 
Powerbox met externe aansluiting voor elkaar gemaakt.
Dan ook maar even de motor eruit.
De DLE 30. Mijn eerste brandstof kist gaat dit worden, ben benieuwd.

Foto800-D66F4MUT.jpg


Foto800-WJZDIYYL.jpg


Foto800-HHECYI36.jpg
 
Om de motor te plaatsen, zodat de motorkap ook nog past moest deze ongeveer 7 mm naar binnen komen.
Een gat in het motorschot gemaakt van 60 mm.
Vervolgens gaten van de motorsteun op papier gezet om te passen.
Het geheel moest iets verdraaien clockwise anders kom je precies in een spant uit. De motorsteunen moeten qua lengte aangepast worden. Hier gelijk maar 4 nieuwe voor gemaakt.
Later wordt het gedeelte onder de tank en gehele motorschot gekwast met lamineer epoxy.
Dit voor de sterkte en eventuele lekkage van brandstof.

Foto800-3GZ7MTVW.jpg


Foto800-PPCBR4QJ.jpg


Foto800-MOHPEB6Q.jpg


Foto800-FHVPAZGB.jpg
 
Uiteindelijk zit de motor er voor. Motorkap past mooi, hier en daar ventilatie ingeschuurd.
De tank, vulopening en gas-servo geplaatst (onder de canopy ruit).
Moest hier een extra plankje maken.

Foto800-QGHP7CJS.jpg


Foto800-P7D3SZJE.jpg


Foto800-IBWXTUAI.jpg


Foto800-FLSPJTCR.jpg


Foto800-T7R4YWFG.jpg
 
Het uitlaat projekt is als volgende aan de beurt.
Met alle gekochte delen naar een plaatselijke ZZP-er.
Deze heeft alles met hard-soldeer pas gemaakt.

Foto800-ENPIIQMJ.jpg


Foto800-Z6FQEWO3.jpg


Foto800-YGQ4BVWN.jpg


Foto800-POKAHCSL.jpg


Foto800-R4PNFIGN.jpg
 
Nog paar kleine dingen en kan hij de lucht in.
Eerst een paar tankjes met peut verstoken alvorens we verder gaan met een sleepkoppeling.

Nadere plaatjes volgen

Harald
 
Goed bezig Harald.

Gaat een mooi kistje worden en ben erg benieuwd hoe die vliegt ...
En die koppeling er maar meteen inbouwen, ik ga er wel achter aan het lijntje :-).

Succes verder met bouwen !
 
Back
Top