Rascal C electric kit over 3 kanalen

Ik ga de Rascal C kit bestellen en bouwen als eerste kit die ik in elkaar ga zetten. Na de vele ARFjes ben ik daar nu wel aan toe denk ik.
(Zet al wel via tekening een EON600 in elkaar samen met een clublid).

Mijn vraag is: voor de setup wordt een speed 400 aanbevolen, maar daar gaat natuurlijk wel brusless in. Welke binnenloper(?) adviseren jullie en welke bijbehorende prop? De rest kan ik er dan wel zelf bij verzinnen.

DSC00487.jpg

Binnenloper, omdat er stock een bij zit?
Komt omdat die het minste kost.
Ik zou denk ik gewoon een simpelle fietsbel nemen.

Specs gelijk aan de multiplex minimag dus, daar zit stock ook deze motor bij+ zelfde grote gewicht zo te zien.

Lees hier eens raak:
algemeen-minimag-topic-deel-2-a-2

Wat opties:

Roxxy 2827-34 met een 10x7 prop

Heb deze op de minimag gehad en vloog goed:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 28-30B 14A 1050Kv Brushless Outrunner $10.79

Borstelloze inrunners zijn meer voor snelheid.
Dus voor een snelle zwever of edf etc.
Dit soort toestelletjes vliegen beter bij wat meer trekkracht en minder snelheid.
Bij veel speed hebben ze de neiging om continu te stijgen door de grote V stelling.

Laatst bewerkt door een moderator:
Okay, ga ik eens de setup van de minimag proberen. Had ook wel het idee dat het niet zo zwaar hoefde, maar aangezien ze Speed 400 voorschreven. Dat is toch zo´n binnenlopertje? Buitenloper is natuurlijk ook prima te gebruiken.

..en een speed 400 weegt ongeveer 73 gram. Als je een buitenloper van ongeveer 45 gram neemt zit je qua vermogen ongeveer gelijk. Een buitenloper van 73 gram is stukken sterker dan een speed 400. Probleem bij een lichter motortje is misschien het zwaartepunt.

Als je op 3 cellen gaat vliegen is een kV van ongeveer 1000 aan te raden, op 2 cellen een kV van 1800 tot 2200.

Leuk project.

Dan kom ik tot deze setup voor de Rascal C. Volgens mijn info weegt het kistje 680 gram. Klopt dat een beetje? Heb het even om moeten rekenen van Engelse gewichten.

A2212/13 KV 1000, op 3S lipo, prop 10X5, regelaar GX 20A Brushless ESC.

yy1SIGRC80c.jpg
of past een typhoon binnenloper hier toch beter in ????? Dat lees ik op een aantal Engelse forums.
Immers kan de prop dan ook veel kleiner dan nu het geval is.

yy1SIGRC80.jpg

Laatst bewerkt:
Dan kom ik tot deze setup voor de Rascal C. Volgens mijn info weegt het kistje 680 gram. Klopt dat een beetje? Heb het even om moeten rekenen van Engelse gewichten.

A2212/13 KV 1000, op 3S lipo, prop 10X5, regelaar GX 20A Brushless ESC.

yy1SIGRC80.jpg

Deze setup slim?

Dat zou qua vermogen moeten gaan. Al zou een Himodel 2217/08 misschien beter zijn. Origineel heeft je vliegtuig een Speed 400 met vertraging, die zal dus ruim meer dan 100 gram gewogen hebben. Denk dat je met een motor van 43 gram het zwaartepunt niet goed krijgt. Een zwaarder motortje met een iets kleinere prop (9x5 of zo) is dan misschien slimmer. Het gewicht wat je opgeeft is denk ijk voor het lege vliegtuig of niet?

Mijn depron Auster heb ik ook met een 2217/08 gevlogen. Die Auster was heel ietsje groter maar ongeveer net zo zwaar.
Zie de database!

bouwdraadje geopend

Thanx voor de tips. Inmiddels heb ik de setup besteld en zal naar verwachting morgen aankomen.
Er is een bouwdraadje geopend in het betreffende forum, dus daar zal ik het verslag vervolgen. Je kunt me altijd volgen natuurlijk.
Morgen het eerste introbericht.

Hallo Olaf

Die motor is zelfs aan de zware kant voor je rascal.
Ik heb ook een ARF kistje die orgineel vloog met een 400 vertraging.
Vervangen door een 36 grams buitenloper:
1100KV HiModel Outrunner Brushless Motors W/ Prop adapter Type A2208/17 | HiModel

EDIT @ arjan : bedoel je niet ook de A2208/17? ik kan geen 2217/08 vinden.

Gaat bijna recht omhoog met een 8x4 prop en trekt het kistje binnen 1 meter los van de grond!
Lees het verslag maar:

gws-tigermoth-400-a

Ik vlieg 20 minuten op een 3S1300 lipo en kan met 2/3 gas loopings en rolls maken.
Je Rascal is een trainer dus een zwaardere motor maakt het eerder lastig (of je moet een prop met minder spoed nemen)

Zwaarder is echt niet nodig, maar ik heb ook de accu helemaal naar voren moeten plaatsen voor het zwaartepunt!

Zelfde motor komt ook in mijn speed 400 balsa kistje

Groeten Willem

EDIT @ arjan : bedoel je niet ook de A2208/17? ik kan geen 2217/08 vinden.
Nee...ik bedoel echt de 2217/08 van Himodel. Een motortje van 73 gram. http://www.rctechnics.eu/221708-brushless-outrunner-1100kv-p-1860.html

Je Rascal is een trainer dus een zwaardere motor maakt het eerder lastig (of je moet een prop met minder spoed nemen)
Zwaarder is echt niet nodig, maar ik heb ook de accu helemaal naar voren moeten plaatsen voor het zwaartepunt!
Precies. Zelf probeer ik het liefst met schuiven van de accu de het zwaartepunt goed te krijgen. Als dat niet gaat lukken is een iets zwaarder motortje vaak slim; de motor zit het aller verst van het zwaartepunt dus een paar gram erbij heeft veel effect. En als je later wat meer power wilt kun je eenvoudig een grotere prop steken, je hoeft dan niet direct de motor te vervangen. Maar daarin maakt iedereen zijn eigen keuzes natuurlijk.

680 gram met of zonder motor ?

dan zul je op een 100w combi uitkomen

via hc dus een turnigy motor :TGY AerodriveXp SK Series 28-22 1200Kv / 150W
met een 9x5 propp er op op 3s en 30 A regelaartje .

dit is dan ruimschoots afdoende aangezien je statisch dan een 150 w hebt (dus meer dan genoeg vermogen )

Een speed 400 gebruikt 50 watt en heeft en laag rendement.
een 2208 gebruikt 100 watt en heeft dus ruim het dubbele vermogen.
Ik vlieg zelf meestal op 1/2 gas waar deze motor een goed rendement heeft.
Een 2217 gebruikt maximaal 150 watt en is dus onnodig zwaar en duur.
Natuurlijk zal een 2217 met een 8x4 prop ook maar 100 watt gebruiken.
Maar dan loopt hij dus meestal op 1/3 van zijn vermogen waar hij een laag rendement heeft (dus korter met een accu doet).

Het is een 3 kanaals trainer, dus hooveren hoeft niet en 100 watt is ruim voldoende (al het dubbele als waarvoor ontworpen!)

Natuurlijk moet je het kistje aanpassen.
Omdat de motor zoveel kleiner is kun je de accu logisch meer naar voren plaatsen.
Zie de foto van een 400 met vertraging naast een 2208.
111534a9645d17931c.jpg
[/IMG]

Het is mij ook gelukt om het COG goed te krijgen met de servo's op de standaard plaats, alleen door de motor, regelaar en accu zoveel mogelijk naar voren te plaatsen.

Groeten Willem

Ook goed hoor. Maar je vergeet volgens mij dat een Speed 400 met vertraging tegen de 100 gram weegt. Een motortje van 36 gram is dus 65 tot 70 gram lichter.
Een 3s1p 800mAh lipo weegt ongeveer 65 gram. Als die van oorsprong óp het zwaartepunt zat moet je hem nu dus bovenop de motor knopen om hetzelfde CG te behouden. Zat de originele accu iets vóór het zwaartepunt dan krijg je het zonder lood dus nooit meer goed, tenzij je de accu op een stang vóór de propeller uit laat vliegen. Een en ander is natuurlijk ook geheel afhankelijk van de afmetingen van de neus. En als ik op het plaatje kijkt lijkt het mij een kort neusje.
Zoals ik eerder al zei, het vermogen is het probleem niet.

Ik ben benieuwd... :-)

Laatst bewerkt:
Ik heb een 3S1300 gebruikt, is 100 gram en ligt onder de motor.

111534a994e092f73f.jpg
[/IMG]

Geen gram lood nodig!

Kan ik 20 minuten vliegen.
Ik heb ook gevlogen met een 3S2000, is na 30 minuten nog lang niet leeg.

Ik heb liever en zware accu als een zware motor die op 1/2 kracht maximaal werkt of lood in de neus.
Een zware lipo is de beste ballast!
En omdat je 65 gram bespaart op de motor en 10 gram op de 12 amp esc heb je 75 gram ruimte voor een zwaardere accu.

Anyway: zoals je ziet in het bouwdraadje alwaar ik verder zal gaan heb ik de motor al binnen, dus alle advies daarover komt nu te laat. Desondanks bedankt voor het meedenken.
Ik ga het dus echt doen met wat ik nu heb. Motor iets zwaarder is nooit een probleem. Kijk maar naar mijn easystar. Ik trok alleen een keertje de vleugels doormidden toen ik even als een raket omhoog wilde, maar zolang je dat niet doet gaat alles goed. Gewicht in de neus extra door zware lipo is natuurlijk altijd beter dan lood.

Laat ik eerst verder gaan bouwen nu verder in het bouwdraadje en ik zorg ervoor dat in de lipo goed kan schuiven tot zo dicht mogelijk bij de neus. Dan heb ik alle speelruimte nog met het gewicht.

Ik mail nu alleen verder op het bouwdraadje, anders gaat het zo door elkaar lopen. Okay?

Willem,
mooie oplossing. Als het zo kan is het prima natuurlijk. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dat blijkt maar weer :-)
Zelf heb ik een (nog kleinere) Graupner Cherokee met Speed 400. Span is 86 cm bij een vlieggewicht van 420 gram. Die heb ik nog niet heb omgebouwd naar brushless omdat ik het zwaartepunt niet goed kan krijgen tenzij ik een motor van hetzelfde gewicht als een Speed 400 monteer, omdat de accu niet naar voren kan. Dat is nogal overdreven (nog veel erger dus dan de Rascal van Olaf). En om een lichtere brushless setup aan te schaffen en lood toe te moeten voegen trekt me niet.

Ik ga eens op zoek naar het bouwdraadje van Olaf.

Ik mail nu alleen verder op het bouwdraadje, anders gaat het zo door elkaar lopen. Okay?

Tja, dat was te verwachten als je twee draadjes over een toestel opent ;)
Ik heb in ieder geval mijn reactie betreffende de motor in jouw bouwdraadje gezet.

Je zou een mod kunnen verzoeken dit draadje te sluiten ...

Grtz,
Menno

Back