RBC Cutlass, edf 90mm model

Enige tijd geleden had ik in het EDF gedeelte een draadje gemaakt. Waar Ton van Munsteren met het, voor mij, verlossende antwoord kwam. Waarom ik vervolgens een cutlass van het merk RBC besteld/gekocht heb.
Een LINK naar het draadje.

Vandaag ging de bel (gelukkig net voor het weekend).
Daar stond DHL, dacht het pakket te ontvangen. Maar er zat een grote deuk/scheur aan de zijkant van de verpakking. Maar ik mocht van DHL niet in de doos kijken. Of zo accepteren of terug. MMMmmmm, dan maar aannemen, het is allemaal hout, moet toch te repareren zijn als er schade is dacht ik. Dus binnen snel de doos geopend. Zit er in de doos de bouwkit van de cutlass, omringt door kranten. En gelukkig, de doos van de bouwkit is niet beschadigd. Was dus een goede beslissing, achteraf.

Doos mee naar de hobbyruimte. Daar open gemaakt. Maar ja, eerste plankje wat ik bovenop zag liggen, zag er niet heel belovend uit. Het was niet kapot, maar de freesonderdelen zaten zo op de rand, dat het leek of het onderdeel een stukje mistte.
Foto van de desbetreffende plank
P1020001-k.jpg

P1020002-k.jpg

Toch al het moois bekeken. Het hout ziet er verder goed uit. Zal zich tijdens de bouw moeten bewijzen of dit ook zo is.
Dus de bouwbeschrijving gaan zoeken. Kreeg geen echte omschrijving gevonden in de doos. Wel een CD en op de tekening stond ook een bouwbeschrijving omvattende alleen maar tekst.
Kon me toch herinneren, dat op de RBC website stond een "photo instruction". Dan maar op de CD kijken, maar ook daar staat geen volledige photo instruction op. Weer een tegenvallertje. Moet zeggen, ik had gekozen voor een houtbouwkit. Daarmee kan ik zelf de kwaliteit van bouwen bepalen, wat bij een ARF niet lukt. Maar gezien de huidige markt, was ik er wel een beetje vanuit gegaan, dat de houtbouwkits een beetje beter van kwaliteit zouden zijn. Zeker die handleiding, de meeste ARF's hebben nog een betere handleiding. En dat zijn ARF's waar je vaak geen handleiding nodig hebt.

Maar niet bij de pakken neer zitten. De onderdelen uitgezocht voor de eerste stap van de bouw. (begin met de romp).
Daar de zijkanten eerst uitgesneden. Of het toeval is, heb ik de plank die bovenop lag ook als eerste nodig. Daar blijkt inderdaad, dat 1 zijkant een stukje mist. Dit omdat de uitlijning tijdens het frezen niet goed was.
Dit maar eerst herstelt, zodat het straks ook allemaal past en aansluit. Had gehoopt dat het eerste onderdeel dat ik ging lijmen, iets anders zou zijn dan het eerste onderdeel herstellen.

beetje wazige foto, maar je ziet dat de zijkanten niet identiek zijn. Eentje mist een stukje
P1020003-k.jpg

en het herstel alvast gelijmd
P1020004-k.jpg

En toen riep de vrouw aan de trap dat het etenstijd was.
Het begin is er. Zal regelmatig een update plaatsen, maar ben geen bouwer die uren op 1 dag en dagen achter elkaar op het kamertje zit. Maar jullie zullen up to date gehouden worden.

Paul

Laatst bewerkt door een moderator:
nog een klein stukje verder gebouwd,
Het gerepareerde stukje is netjes op maat geschuurd. En toen lekker verder

De rompzijkanten in elkaar geplakt
P1020005-k.jpg

En nadat deze klaar en droog waren. Even snel met een schuurklosje erlangs, zodat alles vlak is. En vervolgens de onderkant ertegen.
P1020006-k.jpg

Nu lekker laten drogen. Morgen de voorkant zien uit te lijnen. Moet daar even over nadenken hoe dat te doen. Het voorste spant is namelijk ovaal, maar zitten ook de gaten in voor de cockpit. Moet dus wel goed zijn, anders past de cockpit straks niet

vandaag weer een beetje verder gegaan. Was zeer mooi vliegweer, maar kon helaas niet van huis. Dus dan maar een klein beetje verder bouwen.

De zijkanten waren gisteren gelijmd en nu dus droog.
Omdat de driehoekslaten nog uitstaken deze ingekort. Normaal zou je ook zeggen, dat je de bodemplaat onder een hoek moet schuren. Maar helaas is deze 2mm te kort. Waardoor er niets te schuren valt. Nadeel is ook, dat het hout dus slecht aansluit ten opzichte van het voorste spant.
P1020009-k.jpg

Om de uitlijning van het voorste spant goed te krijgen. Is er eerst de vloer van de cockitkap geplaatst met naaldjes. En is het voorste spantje van de cockpit gelijmd. Deze zorgt dan voor de uitlijning van het eerste rompspant.
Dit heb ik met bruislijm vastgezet. Omdat de bodem iets te kort zou zijn, zou er een spleet ontstaan. Door nu met bruislijm aan de gang te gaan, wordt deze spleet deels opgevuld. Niet de manier, maar wel handig/makkelijk.
Op de foto nog drogende.
P1020011-k.jpg

Volgens de handleiding was dan het binnenwerk voor de ducting aan de beurt. Deze dus maar gemaakt. Hieronder het frame te zien van het binnenwerk
P1020010-k.jpg

En vervolgens de zijkanten beplankt met 0.4mm triplex.
Dit geeft veel stevigheid aan het frame, dat nogal fragiel was. Doch ging bij het op maat schuren van het triplex even fout. Een aantal scheuren in het frame. Maar dit is herstelt, en daarna rustig verder schuren.
P1020013-k.jpg

Om toch een klein idee te krijgen hoe het in elkaar past. Toch even in elkaar geschoven. Moet hier en daar nog wat schuren, om het goed pas te krijgen. Maar het past al zeer goed.
P1020015-k.jpg

dat was het weer voor nu

Vanmiddag was het bij ons slecht weer. Maar goed weer om nog wat te bouwen.
Wilde verder gaan aan de romp. Dus de volgende stap in de handleiding gelezen. Alle onderdelen gezocht. Maar helaas kon ik 1 onderdeel niet vinden. Blijkt dat er iets fout is gegaan met het onderdelen frezen. Want ze zitten gewoonweg niet in het plankje gefreest.
Je ziet op de tekening hoe de plank eruit moet zien, en de bijliggende plank. Rechts mist nog het e.e.a.
Ik heb RBC gemaild, hopelijk komt er snel goed bericht.
P1020016-k.jpg

Tja, de romp dan maar aan de kant. Moet nog 2 vleugels en 2 kielvlakken bouwen.
Omdat de vleugels aardig wat werk met zich mee brengen, en ik op goed snel nieuws wacht van RBC, ben ik maar begonnen met de kielvlakken. Maar deze bouwen zo makkelijk en snel. Dat ze al bijna klaar zijn.
Op foto 1 kielvlak klaar, maar nog niet afgeschuurd. Mochten er deukjes ontstaan, kan ik die mogelijk nog eruit schuren. En daarnaast het frame hoe zo'n kielvlak er van binnen uitziet.
P1020017-k.jpg

Back