RBC delta 400 hulp gevraagd

De Delta 400 is weer vliegklaar. Er zit nu een Permax 400 motor in van Multiplex en een Jeti JES012 regelaar. De Liposaver is nu overbodig geworden want die functie zit nu in de nieuwe regelaar.

Als ik weer tijd heb en het weer goed genoeg is ga ik het weer proberen.

Ik vroeg me trouwens af of die metaalachtige folie die ik gebruikt heb (of het echt metaal is weet ik niet maar ziet er wel uit als een heel dun laagje alufolie of zo) nog gevolgen zou kunnen hebben voor de kwaliteit van de ontvangst. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ben.

Dat metaalachtige folie is Chrome Oracover. Daar zit inderdaad iets van aluminium/metaal in verwerkt. Geeft een mooi effect aan een model maar is iets zwaarder dan het reguliere materiaal. Naast de mooie afwerking heeft dit, zoals je zelf al dacht, inderdaad effect op de ontvangst. Als je de antenne precies aan één kant van de vleugel houdt heb je een schaduwzijde gecreëerd. Hierdoor is de ontvangst in sommige bochten slecht en kan zelfs helemaal wegvallen. Laat de antenne achter het model aan bungelen, daarmee is een groot deel van de problemen al verholpen. Het volledig inwendig verwerken van de antenne is hierdoor onmogelijk geworden, als vanzelfsprekend.

Nu nog de foto's! ;) We zijn erg benieuwd natuurlijk!

bennetje zei:
Vandaag de eerste vlucht gemaakt. nou ja, vlucht....
Zelf te wild gestuurd, storing, windvlaag?

Iemand nog hints?

Windvlaag kan het bijna niet zijn geweest. Ik vlieg met standaard speed 400 met Guenther propje op 2 Kontronik 1100 LiIon cellen zelfs heel vlagerig weer met windvlagen tot 35kmh eigenlijk probleemloos rond en haal daarbij de gekste kapriolen uit met grote en wilde uitslagen. Hij is bepaald weinig windgevoelig.

Enige wat ik zou kunnen bedenken is of een stoorsignaal of verlies van signaal door ongelukkige richting van Tx and Rx antenne's.

Ik hij mijn Rx antenna omhoog lopen langs de vin, en dan in een loshangende lus naar beneden en weer naar boven. Daarbij heb ik zelfs op vrij grote afstand --er is me wel eens gevraagd hoe ik bij dat kleine ding op zulke afstanden mijn orientatie niet verlies-- eigenlijk nooit problemen op ons huidige veld.

Ik heb er een Graupner XP10 4-kanaals ontvangertje inzitten. Met sommige andere merken heb ik minder goede ervaringen, ben tegenwoordig in mijn andere modellen vrijwel volledig over op Schulze of MZK. Overigens waren mijn meeste storingen met de andere merken op een veld tegenover wat doe het zelf markten met er bovenop een GSM mast. Storingen traden op dat veld eigenlijk altijd op onder 10meter en in een straal van 10 meter van twee vaste punten op het veld. Misschien een interferentiesignaal van de GSM mast en weerkaatsing vanaf het grondwater of zo??? Maar bij sommige ontvangers was het beduidend problematischer dan bij anderen en bij MZK of Schulze was het eigenlijk nooit een probleem. En ook deze Graupner lijkt een probleemloos ding.

Nou, vandaag moest het maar weer gebeuren. Ik heb heel wat zaken aan de Delta veranderd, nl.:

-nieuwe motor en regelaar (waren beide stuk na de crash bij de eerste vlucht)
- ontvanger verder naar achteren in de romp zodat de antenne zo snel mogelijk buiten de afschermende metaalfolie is
-ontvanger antenne verlengd
-servo´s toch maar uit de romp gehaald (zaten eerst met dubbelzijdig plakband vast maar na de crash zat in een van de servo´s wel erg veel beweging). Nu zitten ze gewoon ouderwets half buiten de vleugel vastgeschroefd.
-extra balsa blokjes in de romp gelijmd die voorkomen dat ontvanger of accu naar voren kunnen schieten (werden eerst alleen op hun plaats gehouden door schuim).
- Uitslagen roeren verkleind (waren aan de grote kant).

Een collega vlieger wilde de Delta wel gooien (toch handiger dan zelf gooien de eerste (of tweede :) ) keer). Eerste worp ging niet goed (te hard en te schuin omlaag gegooid). De tweede worp was wel goed, gewoon kalmpjes gooien dan is er niets aan de hand.

Nou, het toestel vliegt nu dus prima! Geen storing meer gehad en na een paar rondjes vliegen keurig op ons grasveldje geland. Ik moet zeggen dat ik hem niet echt makkelijk vind vliegen maar dat komt waarschijnlijk door het feit dat ik de afgelopen paar jaar bijna niet gevlogen heb (alleen op de simulator) en ik dus weer even moet wennen. Ik ga wel nog de roeren exponentieel instellen zodat hij wat prettiger te besturen zal zijn.

Al met al ben ik erg tevreden over deze tweede vlucht. Nu weer vliegervaring opdoen!!

Ben.

Leuk om te horen dat het nu wel gelukt was. Het werpen is inderdaad een kwestie van motor op vol vermogen en een rustige horizontale worp. Zeker niet omhoog gooien. Ietsje omlaag mag. Uit horizontaal zakt hij als het goed is maar een half metertje door, is dan op snelheid en kan dan wel steil omhoog.

Bij ons op de club is mijn D400 een van de favorieten van de jeugdige leden aan het worden (ja, ik laat dus wel andere mensen met sommige van mijn vliegtuigjes vliegen).

Als je er eenmaal aan gewend bent dat het gewoon een heel wendbaar 'blaadje' is, vliegt hij prima. En het leuke is dat je weinig rekening met het weer hoeft te houden. Hij is beperkt windgevoelig.

Wat voor prop diameter/spoed gebruiken jullie trouwens op een standaard 400 motor met 2S Lipo?
Ik heb zelf nu een 6x3 gemonteerd, is dit ok?

Ben

dat werkt perfect, maar is niet handig bij de landing. (uitgaande van 6*3 nylon prop)
Deze prop is erg stug, en omdat hij met een meenemer op je as zit, resulteerd elke tik tot een kromme as. Zeker met een delta, welke geen landingsgestel heeft, is een kromme as bij het landen haast niet te voorkomen.

Een gunthertje is prima voor een s400 (6v-7.2v) op 2 cellen lipo.

Tim

Ok, RC Technics vraagt 2.10 dus dat is niet heel onredelijk. Ik bestel er dus wel een paar bij hun. Bedankt voor de info!

Ben.

Back