Rbc f100

Slow monday op het werk, dus even aan het bouwverslagje beginnen, ik ben lang geen expert, dit is denk ik mijn 4e die ik maak, dus ik kleef nog steeds m'n vingers aan elkaar. alle hints zijn zeker welkom

Na de RBC yak 23 gebouwd (en gevlogen) te hebben vorige winter ben ik uiteindelijk weer bezweken voor een andere rbc kist, dit maal de F100.
power zal komen van een 7Het-Fan, 3450Kv motor, 3000 4s lipo en 55amp Esc. Details komen later nog wel.

full

full

nAlles netjes verpakt, en zelfs de pvc voor de duct werd meegeleverd.

full

Nummertjes noteren en het hele zaakje eruithalen. Deze kit is niet lasercut, maar cnc. heb er echter geen klagen over, en het is allemaal prima balsa

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee, leuk nog een RBC bouwverslagje. Ik ben trouwens erg blij met de gefreesde kitjes, dat lijmt veel beter dan laser gesneden. Als het goed gelaserd is valt dat mee, maar soms zijn de randen echt zwart. Op die koollaag hecht de lijm voor geen meter en moet je alles schoon gaan schuren.
Succes met de bouw!

RBC je kunt er niet slecht over spreken . kitjes zijn perfect verzorgd met voldoende hout en materiaal.

zelf heb ik de la5fn gebouwd gehad ,dat was een plezier om inelkaar te steken .

nog enkele fototjes, deze zijn eig. enkele weken terug getrokken, maar ben ze nu pas op t net aan t zetten.

over RBC heb ik voorlopig niets verkeerds te zeggen, de instructies en het hout zijn stukken beter dan de jamara kitsjes die ik deze zomer ineen heb gezet.

eens alles uitgesneden en proper gemaakt vliegt t frame zo in elkaar; net n puzzel :D

full
ah, wel een dingetje; de voorziene nylon schroeven waren niet meegeleverd. heb ze vervangen door metalen. blokje hardhout erachter, en afgeslepen. werkt minstens evengoed, en is een stuk steviger ( maar iets zwaarder )
full
full

sheeting en planking, persoonlijk niet zo'n fan van, maar het resultaat is steeds leuk om te zien. de strips zijn trouwens 2cm breed, dus dat gaat goed vooruit. De bedekking onderaan de romp is zelfs uit 1 deel te doen.

full
full

Hoeveel keer dat voorste schot gebroken is weet ik niet meer... dingetje is frustrerend dun
full

He he eindelijk een F100 bouwverslag, je schiet al lekker op en ziet er goed uit.

Heb je ook nog wat plaatjes van je Yak 23.

Ton

full

Verder afwerken van de romp, is eigenlijk vrij straight forward. Nu heb ik wel een beetje liggen vloeken bij het plaatsen van de intake duct. niets lijkt erop te pakken. hebben jullie enige ideen om die vast te zetten? Eens de neus is afgewerkt zit die echter prima, en ziet het er strak uit :cool:
full

het stukje balsa dat je zou moeten plooien bovenop de romp wilde niet zo goed lukken, dus heb ik het vervangen door een volle versie; makkelijker, steviger (en ja, weer zwaarder)
full

@ Emanuel; duct is pvc denk ik, en de enige lijm die voorhanden was (buiten ca en epoxy ) was transparante GWS lijm. Ik stel me er wel vragen bij, we zullen zien wat t geeft bij de eerste test.

@ Ton; een foto'tje
full

Plaatjes zouden nu zchtbaar moeten zijn, ik was met de instellingen aan het knoeien.

nog een beetje verder gewerkt dit weekend;
de servo's ingebouwd, deze zijn gerecupereerd uit een HET F20, totdat het soldeersel van de BEC loskwam, tijdens de vlucht :nooo:. Het zijn chinese metal gear servo's, maar doen het nog prima.

full

Het is toch wel een beetje een prutswerkje dit, misschien had ik dat eerst moeten doen, en pas nadien de zijkanten bedekken. Daar kom je natuurlijk steeds nadien achter.
full

full

Fan erin gezet, tot hier ging alles goed. Dan heb ik 'm even laten draaien, en daar kwamen de problemen; doordat de intake pvc buis niet goed was vastgelijmd klapte die door de grote negatieve druk helemaal naar binnen.
ik zal die dus opnieuw moeten vastlijmen, met de goede lijm (zal s een mailtje naar Mr RBC sturen).
full

Dus het gevolg; chirurgie; de probere romp mag weer open. wat een vreselkijk werkje :(. T'zal me leren; éérst testen, dan pas afdekken...

full

Mooie Yak23 dank voor het plaatje.

Jammer dat je wat moet hakken en zagen maar zeker een goede les voor de volgende keer en ach is effe wat prutsen maar zit toch ook zo weer dicht geplankt en kun je weer verder.

Ton

Goed, het is weer hoog tijd voor een kleine update. Door de hele duct die inklapte ben ik wel een beetje tijd verloren ( en soms mijn geduld ). Ik heb nu wel een goede lijm gevonden simpelweg Pattex transparante contactlijm. het boeltje zit muurvast nu. Ik vraag me toch af (en dit is geen kritiek op Ton) of de duct niet beetje te lang/smal is. Ik heb zo de indruk dat er behoorlijk wat weerstand is, en een raar geluid. waarschijnlijk lost dit zich met een beetje airflow tijdens de vlucht wel op.
Het weer dichtplanken ging eigenlijk heel vlot en zonder nare gevolgen.

De vleugels waren een straight forward werkje en geen enkele moeilijkheid tegengekomen. nuja, heb wel de onderkant aan mn plan vastgelijmd, zal me leren er geen plastic als bescherming over te leggen. washout zit er ook netjes in. geeft altijd plezier zo'n stel strakke vleugeltjes :)

heb ze er even opgezet als testfit. Nu nog gelijk uitmeten om ze vast te zetten (veronderstel met epoxy?). dan de randjes opvullen.

enkele foto'tjes
full
full
full
full

Back