RBC Kits AT6

Update over de motorkap: ik heb vandaag de glas/epoxy versie passend gemaakt en bedacht hoe ik de overgang van het balsa naar de motorkap ga doen. Deze versie is immers iets kleiner dan de originele en hij kan niet meer over de hele romp. De buitendiameters komen dus overeen, niet echt schaal, maar ach :-)

foto van mijn eerste glasvezel stuk uit de mal:
at6-3.jpg

Er zitten wel wat luchtbellen in hier en daar, de les die ik hiermee heb geleerd is van beter verschillende kleine matjes te gebruiken ipv een grote lap, dat werkt een stuk makkelijker om de bochten. En een pluisje en wat haren van m'n borstel. Maar daar ga je achteraf niets meer van zien... Rond de opening heb ik een stukje glasmat opgerold en dan in de mal gepropt, kwestie van dit stijf genoeg te krijgen. Is zeker gelukt!!
Zo'n gapend gat vraagt natuurlijk wèl om een dummy motor.

Laatst bewerkt:
Na weer een lange tijd niets doen aan de AT6 toch de spuitplamuur erop los gelaten..
Nu worden de imperfecties pijnlijk duidelijk: de randen waar het balsa kops op elkaar is gelijmd (beplanking) staan er goed in!

at6-4.jpg

Maarten,

Ziet er netjes uit hoor, krijg zelf ook zin om te starten met de Harvard.

Ga je nu eerst vliegen of wordt tie eerst helemaal afgewerkt.

Zag vorige week tijdens de Veteranen dag drie Harvard en een Beech 18 overkomen en man wat een mooi gezicht en sound.

Zo'n Harvard heeft toch wel iets waarvan je zegt die moet ik een keer gebouwd hebben.

Misschien volgend jaar op de schaalmeeting Han met de Beech en wij met de Harvard in formatie erbij zou toch super zijn.

Ton

Hey Ton,
ja, het is wel de bedoeling om hem eerst helemaal af te werken en dan pas te vliegen. Ik heb namelijk de gewoonte een vliegtuig in de staat te houden waarin hij eerst gevlogen heeft. Ik vlieg momenteel bvb ook met een elektro zwevertje die net geschuurd is en nog een laklaag nodig heeft. Het 'even proberen' is ondertussen al meer als 30 vluchten :-)

Vandaag heb ik de spuitplamuur er voor het grootste gedeelte weer vanaf gehaald. Hier en daar is nog een beetje PS100 nodig (te ver geschuurd, maar ik ga er geen glasvezel meer op zetten...) en op andere plekken komt er nog wat motip plamuur op. Die plekken nog wat bijschuren en dàn is het eindelijk aan de grondlak en volgende lagen. Ik heb het niet echt op dat schuren...
Mijn volgende kist (2.3m Fox) gaat ook zijn vleugels in glasvezel/epoxy krijgen, maar daar ga ik toch een schuurmachientje voor gebruiken! En dan heel het boeltje misschien naar een professionele spuitlakker.

Ik hoop toch deze zomer nog de eerste vlucht te maken, dan kan de AT6 mischien nog mee op vakantie in september. Maar dat zei ik vorig jaar ook al - met dezelfde kist :eek:

Zijn die AT6jes een beetje dezelfde schaal as de Beech van Han? Lijkt me anders idd leuk om te doen...

Ha,
Een poosje terug heb ik de vrijwel afgebouwde Harvard van een forumlid overgenomen.

full

Ben hem nu aan het afbouwen, dat is niet veel werk meer.
Aangezien er veel lood in de neus zou moeten ga ik het proberen met een Typhoon 29/18/10, een 13x7 klapprop en 3 cellen 3200 mAh Lipo.
Volgens de gegevens zou dat rond de 24A moeten trekken.

Verder eigenlijk enkel nog de ontvanger, regelaar en hoogteroerservo erin en ze kan de lucht in.

De kleur is niet helemaal mijn ding. De hele kist zit in de glasmat en is afgespoten met 2K. De blokjes en lijntjes zijn stickers.
Ik denk dat als ze eenmaal vliegt en bevalt ik haar afschuur en overspuit in de kleuren van de PH-MLM

IMGP0598-lee08-Harvard-IIB-B71-PH-MLM-KLHV.jpg

Het wordt zeker geen schaalkist, een leuk uiterlijk op afstand is voor mij voldoende. Ik hou u op de hoogte.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heee Arjan leuke Harvard ga je volgen.

Zal zeker een verbetering zijn de kleuren van de PH-MLM.

Succes met de maiden, hoewel dat niet nodig is vliegt gewoon super AT6.

Ton

Hee Arjan,

Leuk kistje, heb destijds ook nog even getwijfeld, maar vond idd het kleurenschema op z'n zachtst gezegd niet erg aantrekkelijk ;)

Wat jij laat zien vind ik echter prachtig ... het kistje wordt dan "stand-off scale" zoals men dat zo mooi pleegt te zeggen :)

Wat was ook weer de spanwijdte van deze kist, ik meen dat het een RBC kit was ?

Waarom zet je er eigenlijk een klapprop op ?

Grtz,
Menno

Ja, is een RBC kitje. span is 125 cm. Nu leeg zit ik op 670 gram - dat is wel met 2 servo's in de vleugels en alle stuurkabels er al in.
Ik reken op nog ongeveer 500 gram voor accu, motor, prop, ontvanger, regelaar en 1 servo - dus vliegklaar 1200 gram als het goed is.

Klapprop omdat ik die nog heb liggen. Bij deze motor (kV=880) moet op 3 cellen een grote prop maar een vaste prop van 13" is wel erg kwetsbaar bij de buiklanding. Vandaar.

Even een vraag. Of eigenlijk twee.
Waar moet het zwaartepunt ongeveer liggen?
En twee: zijn er mensen die de Harvard met richtingsroer hebben gebouwd? Is dat een optie in de kit of doet niemand dat....?
Die van mij is één geheel met het kielvlak, ik denk dat ik dat ga modificeren. Mijn favoriete manoeuvre is de stall turn en dat wil niet goed zonder richtingsroer.

Hey, leuk, nog een AT6 erbij! De mijne is ondertussen nog niet zo veel verder, wel al afgeplamuurd en geschuurd, klaar voor de primer en dan een laagje verf. Ik heb weer even andere prioriteiten...
Ik heb - voor ik begon aan de bouw - ook lang gedacht om er een richtingsroer in te bouwen. Mijn vorige AT6 (geen RBC) had dat ook en ik moet ook toegeven dat het wel leuk was met stall turns e.d. Helaas voorziet deze kit hierin niet (kijk maar hoe de romp overgaat in het richtingsroer). Ik kon me ook geen goede manier inbeelden om hier een 'echt' richtingsroer aan te maken, dus heb ik het maar gelaten...

Veel plezier, ik ben benieuwd naar de volgende update!

Ton, dank. Het laatste wat ik nodig had. 1227 gram schoon aan de haak, alles werkt naar behoren en de motor lijkt er aardig aan te trekken. Zwaartepunt is geen probleem, met de accu krijg ik het helemaal goed. Morgen hoogstwaarschijnlijk de lucht in.

Maarten, ja ik heb het gezien. Ik denk dat het wel te doen- en zelfs nog mooi te krijgen is. Als ik er mee aan de slag ga zal ik er verslag van doen.

Nou....ik was van plan éérst te vliegen en dán het kleurenschema te veranderen. Mijn Harvard denkt daar anders over :D

081107AT64.jpg

Eérst de romp kaal, repareren en overspuiten. Eerder wordt er niet gevlogen....

Voor alles een eerste keer; dit was mijn allereerste maiden die minder dan 2 seconden duurde. Direct na het gooien dook hij naar beneden, ik corrigeerde en bijna ging het goed. Een vleugel raakte de grond en een radslag was het gevolg.
Shit happens....
Ik moet nog goed naar de schade gaan kijken, ik denk dat het meer is dan het lijkt (binnenzijde romp). De vleugels zijn wel heel gebleven maar er is een servo-armpje afgebroken. Helaas zitten de servo's ingebouwd en onder de glasmat/epoxy dus ook daar kan ik niet zomaar bij. Misschien is een nieuwe bouwen een betere optie, dat weet ik nog niet.

Geen idee, ik denk inderdaad de trim. Ik heb wel eens tijdens een maiden bijna een kist verspeeld doordat die gelijk na de worp klom en overtrok; dat gebeurt me tegenwoordig dus niet meer, nu gaan we de andere kant op :D
De schade valt trouwens mee. Is een avondje werk denk ik. Moet wel een nieuwe motorkap.

081107AT65.jpg

Back