RBC Kits AT6

Dank je wel. Conform de tekening staat ook het motorschot recht, dus ik begin maar eens met alles recht. Kan altijd nog met ringetjes de motor schuin stellen.

En meteen maar de volgende vraag; om het zwaartepunt weer verder naar voren te krijgen, prop ik alle electronica, behalve de accu en de ontvanger, voorin de kap. Pas makkelijk:

Texan%20030.jpg

Maar kan dit wel, qua storing? De servo's komen vrij dicht bij de motor, en de ESC zit er ook in de buurt.

Hugo

Alles voorin behalve de ontvanger, dat is het slimst. Servo's motor en ESC kun je gerust bij elkaar zetten.

Dank je wel. Ik zit ook nog te puzzelen of de ESC niet boven de motor kan (dat kan), en de accu door het motorschot heen, zo ver mogelijk naar voren. Als het ding dan totaal te zwaar zou worden van voren, komt er misschien nog een kleinere motor op. Die van mijn 1,5kg Telemaster. Die trekt keurig 320 Watt op z'n lage timing setting, en dan hoop ik in de buurt van 1,1 kg vlieggewicht te komen.

Weer wat vorderingen. Eerst luikjes voor de servo's in de vleugel:

Texan%20031.jpg

Texan%20032.jpg

Texan%20033.jpg

Texan%20034.jpg

De servo wordt op het luikje gelijmd met dikke ZAP. Als er servo armpjes sneuvelen kan ik er dus makkelijk bij, mocht er een servo de geest geven, dan moet ik ook een nieuw luikje maken. Daar is nog overheen te komen. Er zit overigens inmiddels ook nog wat balsa (driehoekige latjes) tussen de ribben en het ingelijmte triplex. Voor de stevigheid.

Dan begonnen met de LEDjes die in de vleugel gaan komen. Ze krijgen allemaal hun eigen voorschakelweerstand:

Texan%20035.jpg

Texan%20036.jpg

Er komt op iedere vleugeltip een LED (1x groen, 1x rood), in de neuslijst 2 heldere witte als schijnwerpers en midden onder de vleugel een knipperende als landingslicht. Moet nog even kijken hoe ik die vanaf de zender aan en uit kan schakelen, maar daar is vast wel wat voor.

Dan heb ik de Decalls gemaakt en op de romp geplakt (en je kan zien dat ik de servo's inderdaad in de neus heb gemaakt):

Texan%20041.jpg

Texan%20042.jpg

Over het maken van de decals heb ik een kleine tutorial geschreven.

Hugo

Laatst bewerkt:
Hugo,

Je gaat als een speer wordt een leuk kistje zo, de decals maakt het helemaal af netjes hoor.

Moet ik toch ook eens mee aan de slag met die decals, ziet er zo eenvoudig uit en maakt het zover leuker.

Verstandig die servo luikjes deed dat voorheen nooit en heb al een paar keer moeten snijden in de vleugel en daar wordt je niet vrolijk van.

Ton

Hugo,
Grappig. Ik ben met mijn Salto bezig en heb voor de vleugelservo's exact dezelfde constructie gemaakt :-) (maar dan ook écht exact hetzelfde. Kijk maar naar de hoekjes en randjes....griezelig gewoon)
Enige verschil is dat ik de servo niet op het luikje lijm. Als je twee triplex blokjes op het dekseltje lijmt kun je ze er zo op vastschroeven en hoef je nooit een nieuw dekseltje te maken. Als je het dekseltje losschroeft komt je servo gewoon mee naar buiten.

Voor de foto heb ik even twee stukjes balsa neergelegd maar je snapt het idee wel neem ik aan.

090107Salto2.jpg

Laatst bewerkt:
Het gaat wat langzamer omdat ik met een ander project bezig ben maar er gebeurt af en toe nog wel wat.

De vleugels zijn helemaal geschuurd, de dummy-wielkasten zitten er op ze en hebben hun eerste laagje geel gekregen.

090119Harvard2.jpg

Ik heb een nieuwe motorkap maar wil eigenlijk proberen mijn gebarsten exemplaar te gebruiken. aangezien er toch fors wat lood in de neus moest heb ik de kap voorzien van balsa rondom, gevolgd door glasmat en epoxy. Dat heeft twee voordelen.
Ten eerste wordt het veel sterker dan het dunne plastic motorkapje en ten tweede wordt het een kap die dikker is dan de neus, zoals dat hoort bij een Harvard.

090119Harvard1.jpg

Naast de motorkap liggen de dummy wielen, voorzien van glas en epoxy.
Na de eerste schuurronde en een laagje spuitplamuur ziet de kap er zo uit.

090119Harvard3.jpg

Ziet er goed uit!
Welke verf heb je gebruikt? Ik sta op het punt mijn AT6 te decoreren maar ben er nog niet uit hoe ik dit dan wel ga doen... Ik heb al wat getest met hobby acryl verf van de Brico maar die dekt niet echt.

Flexa hoogglans van de Gamma. Ik gebruik dat vaker (bij al mijn zwevers heb ik de rompen er mee gedaan). Het is geen acryl, dus niet geschikt voor schuimmateriaal en de droogtijd is wat langer. Ben er wel erg tevreden over. De spuitbus nevelt goed , de lak dekt mooi en is erg sterk, niet te duur.
Ik spuit het wel altijd af met blanke lak, ook van Flexa.

We komen er wel.....

090123Harvard.jpg

De kleuren zijn heel aardig.

Volgende stap: stickers op de vleugels, dummy wielen eronder en blanke lak erover.

En dan de romp schuren :nosmile:

Hebben jullie een winterdip of zo...? Bij mij gaat het niet snel maar er gebeurt af en toe wel iets

090201Harvard.jpg

090201Harvard2.jpg

Laatst bewerkt:
En duurt nog steeds voort...? Dat is zorgelijk Maarten :-)

Ik schiet ook niet echt op. Wel de vleugel in de blanke lak en de dummywieltjes eronder gezet.

090206Harvard.jpg

Frame van de cockpitkap heb ik afgeplakt en gespoten, ben erg benieuwd of dat een beetje fatsoenlijk is geworden.

Hugo, Maarten, hoever zijn jullie!
Ik schat nog 4 of 5 dagen, dan gaat die van mij de lucht weer in.

De romp is kaal en glad, cockpitkap heeft zijn frame, dummy-airscoops zitten er op. Beetje verf en stickers en we gaan weer :-)
De airscoops heb ik van massief balsa gemaakt. Die aan de zijkant is voorzien van één laagje glas en epoxy, die aan de onderkant van 4 lagen omdat die bij de landing wat te verduren gaat krijgen.

Op de rug zit het plateautje voor de......(wie het weet mag het zeggen!). Daar komt nog een doorzichtig koepeltje op.

090215Harvard.jpg

090215Harvard2.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb er wel goed naar gekeken in Soesterberg maar ik heb geen idee. En ik ben vergeten het te vragen :hammer:

HPIM0659.jpg

Ik gok ook op een radar.. Weatherradar? Het lijkt me een goede manier om je antenne niet achter het aluminium te moeten steken. Boven op de romp achter de cockpit is blijkbaar een goede plaats om van die add-ons te monteren: ik heb er al meerdere varianten van gezien.

Ik ben me op m'n gemakje eigen aan het maken met de airbrush. Heb er eentje tweedehands gekocht en er ondertussen hetzelfde bedrag in gestoken in nieuwe onderdelen ervoor (spray regulator, dichtingen, volledige kit voor dikkere naald, een hoop potjes,...).
Absoluut noodzakelijk is echter nog een fatsoenlijke compressor. Misschien dat ik volgend weekend de kans heb om naar de winkel te gaan ervoor.
Verf heb ik al in huis, alsook maskeerfolie.

Ik moet echter eerst de vleugel nog wat nabewerken met PS-100 en spuitplamuur, zoals het op vandaag is, ben ik er zeker niet tevreden mee..
De kans dat ik er toch nog een richtingsroer in steek varieert met de dag :-)

Hugo, Maarten, hoever zijn jullie!

De romp ligt al bijna 1.5 maanden klaar, de vleugel ligt er al net zo lang half af bij. Is nogal veel tussendoor gekomen. Maar, andere toestellen zijn eindelijk af, huis is af, dus wie weet kom ik er binnenkort weer aan toe.

Maar jij schiet goed op, mooi hoor!

Hugo

Nog de nummers op de motorkap en dan kan de romp in de blanke lak.

Persoonlijk vind ik het wel mooi worden...

090217Harvard.jpg

Morgen de motor erin, servo's afstellen en wachten op mooi weer!

090217Harvard3.jpg

090217Harvard2.jpg

Laatst bewerkt:
Helemaal gereed. Piloot en cockpit komt nog.

Hij weegt nu vliegklaar 1347 gram, dus net 50 gram zwaarder dan voor de overhaul. Daar zijn dan wel wielen, wielkasten, 2 airscoops en het raadselachtige plateautje bij gekomen dus niet gek.

090218Harvard2.jpg

090218Harvard1.jpg

Back