Rbc la5-fn

serge pot

Forum veteraan
vorige week de kit besteld bij RBC. en vandaag ontvangen .
bij openen van de doos ,een zeer netjes gefreesde onderdelen set en genoeg beplanking . een goede en duidelijke tekening met beschrijving . er zat ook een dvd in met daarop heel veel bouwfoto's die het bouwen vergemakkelijken .al met al een zeer verzorgde kit .

en natuurlijk direct begonnen met de vleugel , waarvan je eerst de beplanking klaar moet maken .aangezien ik er ook een retract in ga bouwen ,heb ik 2 ribben uit 2mm vliegtuig triplex gehaald en van 2 ribben de neuzen waartussen het dragende gedeelte komt .

104_2492.jpg

natuurlijk eerst alles uitsnijden en nummeren

104_2493.jpg

linker onderzijde van de beplanking

104_2495.jpg

rechts volgde dus niet veel later
104_2496.jpg

daarna puzzel je de ribben op de dragers ,welke je vervolgens uitlijnt op de beplanking waar je eerst het ribbenpatroon op het uitgetekend .

alles past als gegoten ,kan voorlopig niks anders zeggen dan dat het goede kwaliteit is .

landingsgestel is een mechanische versie met 60mm lichte foamwielen
motor heb ik een 2820/12 voor genomen met een 12x6 apc/e op een 35a regelaar ,deze leverde in een proefstand met een 3s 2500 396w met 33 a max , zou genoeg moeten zijn om dit kistje leuk te laten vliegen met een 1050 gram volgens de doos waar ze nog uit gaan van 10 cellen nmh .

Zo je gaat lekker van start, prima keuze de LA5.

Maar retracts is dat verstandig wordt meestal erg klein met dit formaat en
met de landing op gras is dat erg lastig.

Ton

Zo je gaat lekker van start, prima keuze de LA5.

Maar retracts is dat verstandig wordt meestal erg klein met dit formaat en
met de landing op gras is dat erg lastig.

Ton

daarom de eigenlijk te grote wielen van 60mm. deze zitten ook op mijn sukhoi van 112cm span .

en als je de houders iets gekanteld in de vleugel plaatst komen de wielen uitgeklapt ook nog iet verder naar voren .hierdoor wordt het grond gedrag ook nog vriendelijker is wel niet schaal ,maar soms komt functionaliteit toch voorop.en als het niet wil op wat hoger gras kunnen we nog altijd een buik landing doen .

Helemaal mee eens maakt het ook veel leuke de optie te hebben de wieltjes in en uit te kunnen doen en ja 60 mm is best een redelijk formaat wiel.

Ton

de andere helft van de vleugel ook gedaan .
tevens wat zitten puzzelen op het landingsgestel .

en de dvd in een draagbare dvd speler gestopt zodat je algaande ook op de foto's wat kunt afkijken .

104_2497.jpg

104_2498.jpg

104_2499.jpg

104_2500.jpg

104_2501.jpg

aangezien het vandaag echt weer was om niet te gaan vliegen ,fijn verder bouwen .

104_2563.jpg

de rolroeren gemarkeerd om ze straks uit te kunnen snijden

104_2560.jpg

servo houdermet luchtventiel voor het landingsgestel.

104_2561.jpg

servo houder voor het rolroer,origineel zouden de servo's in de vleugel komen te liggen ,maar ik wil er nog bij kunnen ,zonder iets te hoeven slopen .

104_2562.jpg

totaal plaatje hoe het komt te zitten

104_2564.jpg

en de boven dekking ligt te drogen met witte houtlijm

dat gaat net niet lukken :D

maar zit wel te denken om hem te glassen met het spul wat ze ook bij rbc verkopen .
alleen heb ik wel een vraahg ;zijn er ook snelkoppelingen voor 4mm luchtleiding(uitwendig).zodat ik tenminste makkelijk de vleugel van de romp kan halen ,en waar zijn deze te verkrijgen ?

104_2565.jpg

zelf maar een snel koppeling gemaakt ,aangezien degene die ik gezien heb allemaal de slang afklemmen of te lomp zijn .
nu nog alleen een borg klipje maken .

na een lekker druk weekje ,toch nog wat kunnen plakken . dank zij mijn vrouw aan goede folie kunnen komen voor over de bouwtekening ,te halen bij Blokker

104_2568.jpg

ziet er uit als zilver folie ,maar is echt goed doorzichtig ,niet zelf terugrollend ,goede dikte en niet duur .

de vleugel ligt te drogen .
104_2566.jpg

dus dan is het tijd om aan de romp te beginnen

104_2567.jpg

is wel even puzzelen ,maar dan kom je er wel aangezien niet alles beschreven of gefotografeerd is .

blijft saai ,maar we hebben weer vorderingen ,mochten er tips zijn dan zijn deze altijd welkom .

104_2578.jpg

de romp iets verder gevordert.

104_2579.jpg

spanten hol gemaakt om een pull-pull systeem te zetten voor richtingsroer ,tevens scheelt het iets gewicht (en dan plaats je een retract hoor ik jullie denken )

104_2577.jpg

de plaats voor de luchtcylinder waar hij goed met een klempassing zit .

104_2580.jpg

het torretje ,best een lel van een prop in vergelijk met het model .

wat een straf zeg :D .zegt mijn vrouw na het eten ,ga jij je hok maar in ,ik moet een taart maken voor aanstaande zaterdag voor het vliegfeest (is traditie bij ons op de club )
dus met ernstige tegenzin zat ik binnen 1 tel op mijn hok :D

104_2582.jpg

bovenspanten geplaatst .

104_2581.jpg

servo plaatje geplaatst ,niet de originele ,maar een zelf gemaakte ivm 2 servo's.

104_2584.jpg

accu bak gemaakt met aansluiting voor vulventiel luchttank en een gaatje waar de aansluit stekker van de regelaar doorkomt . zo is alles starks via 1 deksel te doen ;accu wissel en lucht bij pompen .geen onnodig geschroef van een vleugel loshalen om een accu te wisselen .

104_2583.jpg

accu past dus perfect .

104_2585.jpg

snelkoppeling is ook geplaatst met grendel mechaniek .

104_2586.jpg

het bovendek ligt nu ook te drogen .
was wel genoeg gedaan voor vandaag , straks nog even de vrouw bedanken voor deze heerlijk straf :D

100_2587.jpg

na het stabilo proef gepast te hebben .de plaatsen uitgemeten waar de uiteinden van het pushrod moesten komen en een pushrod gemaakt mbv koolstof staafje .
1 kant van de romp is al ingedekt . en de andere ligt nu te drogen .

de vleugel en romp afgeschuurd en pas gemaakt op elkaar .
dan is het dus tijd voor de wingfairings .
100_2590.jpg

100_2591.jpg

2 stukken van 0,4 ply op elkaar gezet met papiertape de afbeelding van de fairing met pritstift er op gezet zodat je dus 2x dezelfde fairing maakt in 1 handeling .

100_2592.jpg

simpel te knippen met een goede schaar .
even het tape er af plukken en ook de afbeelding

100_2593.jpg

en dan heb je dus 2 fairings identiek aan elkaar .

nu plaats je deze dus eerst op de romp hoe diep ze moeten komen en teken dit af .

100_2595.jpg

daarna de vleugel geplaatst en niet helemaal vast gezet , fairings plaatsen en vleugel aandraaien . fairings met papiertape vast zetten op de vleugel .

100_2596.jpg

aangezien ik ze eerst gehecht had met een paar drupjes cyano dun en er toch een kiertje bleef deze dus afgelijmd met witte houtlijm .
dit mag nu blijven drogen .

de fairings moeten nog afgewerkt worden ,maar na 2 uurtjes prutsen is ook de motorkap klaar .en deze wordt demontabel gemonteerd aangezien ik wel nog bij demotor en regelaar wil kunnen.

100_2597.jpg

dat is cockpitkap lijm welke transparant opdroogt (wel eerst gehecht met wat cyano)deze is aan de binnenzijde aangebracht .op de foto is de lijm dus nog niet droog .

100_2608.jpg

en de toeter er boven is een lucht opening welke er wel ophoort .en deze geeft via een aantal gaten ook koellucht naar de regelaar

Back