RBC Micro FW190

• Topicstarter Topicstarter klaver3
  • Startdatum Startdatum
K

klaver3

Guest
Beste elektro vliegers,

Vandaag ook begonnen aan mijn eerste elektro toestel de RBC FW190. Een erg leuk bouwpakket, en zeker eens wat anders dan brandstof vliegtuigen. Nu heb ik alleen wat vraagjes die jullie hopelijk kunnen beantwoorden.
1: Wat voor prop heb ik voor dit toestel nodig?
2: Is het voldoende om alleen de vleugel te folieen? en de romp te lakken?
3. Hoe zetten jullie over het algemeen een accupakket vast?

Verder zijn alle tips welkom en kan ik niet wachten op mijn eerste elektro vlucht

Gr Wouter

Is er niemand die mij al leek op dit gebied een paar kleine tips kan geven??

Gr Wouter

Als het die kleine microwarbird is dan alles netjes bespannen en niets lakken. Als prop een Guntherprop. Als motor een speed 300 7,2 volt. Het accupakketje gaat achter het klepje in de rompzijkant. 8 cellen NIMH type AAA potlood cel of 2 0f 3 lipos in serie.

Ik zou bij "klasieke" accu's zelfs kiezen voor 8 stuks 2/3AAA NiMH (350mAh KAN of 400mAh GP)..scheelt 30 gram aan gewicht... en vliegt daar nog ruim 10 minuten mee....(althans mijn RBC Micro Mustang deed het, met een SP300 7,2V en Günthertje)

Later omgebouwd met CD motortje van 20 gram + Güntertje en 2S1P 1200mAh E-Tec of KoKam LiPo's ... (kleinere accu's hadden niet veel zin i.v.m. zwaartepunt) ...

Wouter,

FW190%20%2807%29.jpg

Welke accu wil jij gaan gebruiken, zelf gebruik ik Lipo en dat is super voor dit model.

Heb wat foto's van de Micro Warbird in mijn galerij gezet misschien leuk om even te kijken.

Met bespannen heel voorzichtig zijn want sommige bespanmaterialen krimpen te sterk en kunnen het vleugeltje verpletteren, op mijn FW zit Oracover.

Neem bijv Oracover light dat gaat wat gemakkelijker en het spannen is goed onder controle te Houden.

Ton

Als accu wilde ik een 5cellen HR1/2A 1000mah gebruiken. Het motortje speed 300 loopt daar erg goed op.

Bespannen ga ik doen met Oracover Light. Blijft er nog 1vraagje over, een Gunther propje, hebben die ook bematingen op de prop? De spoed en diameter e.d? En zo jah, welke heb ik nodig?

Dank voor de reacties,

Wouter

een 5 cellen paket is absoluut onvoldoende voor de combinatie SP300 7.2V met Günthertje ... 7-8 cellen (en zo licht mogelijk !! dus AAAtjes of 2/3 AAAtjes) ... of 3S1P Lip0 paketje van 350-1000 mAh .... niet meer dan 100 gram accu en liefst nog (veel) minder ....

Het veel geroemde Günthertje is de versie 125x110 (5"x4.3" in de meer gebruikelijkere inch aanduiding ....)

Dirk zei:
een 5 cellen paket is absoluut onvoldoende voor de combinatie SP300 7.2V met Günthertje ... 7-8 cellen (en zo licht mogelijk !! dus AAAtjes of 2/3 AAAtjes) ... of 3S1P Lip0 paketje van 350-1000 mAh .... niet meer dan 100 gram accu en liefst nog (veel) minder ....

Het veel geroemde Günthertje is de versie 125x110 (5"x4.3" in de meer gebruikelijkere inch aanduiding ....)

De Speed 300 6V (Graupner) loopt hiermee als een bééééést.

Groetjes A.

Tja.. bij welke stroom?? En hoe warm worden de motor en je accu?

Spreed 300 6.0V is niet echt geschikt om props direct rond te slingeren, daar is hij te hoogtoerig voor. EDF's zullen misschien wel direct gaan.

Ton van Munsteren zei:
Wouter,

FW190%20%2807%29.jpg

Welke accu wil jij gaan gebruiken, zelf gebruik ik Lipo en dat is super voor dit model.

Heb wat foto's van de Micro Warbird in mijn galerij gezet misschien leuk om even te kijken.

Met bespannen heel voorzichtig zijn want sommige bespanmaterialen krimpen te sterk en kunnen het vleugeltje verpletteren, op mijn FW zit Oracover.

Neem bijv Oracover light dat gaat wat gemakkelijker en het spannen is goed onder controle te Houden.

Ton

Hoi Ton,
Hoe heb je de camouflage voor elkaar gekrgen, of is oracover zo te koop

Groetjes,
Jaap
(die binnenkort ook aan zijn FW190 begint)

Op 5 cellen en een niet te groot propje (bijv. 5x2) kan een sp300 6V direct, maar het heeft zeker niet de voorkeur. Prestatues met de 7.2V en 8 cellen zullen beter zijn.

Jaap,

Nee helaas geen voorbedrukte Oracover het zijn twee lagen over elkaar.

Het is wel heel lastig om te doen want het is best een lastig vleugeltje om te bespannen.

Een verfspuitje met een potje humbrol verf zou ook een handig alternatief zijn om de tweede kleur op de folie te maken.

Ben je al begonnen.

Ton

Ha Ton,
Nee nog niet begonnen.
Binnenkort wel, misschien dat ik wel een bouwdraadje ervan maak.

Is wel een leuk toestelletje.
Vliegt dit een beetje of is het moeilijk onder controle te houden omdat hij zo klein is?

Groet,
Jaap

Back