RBC Springer Tug

Oke, bedankt voor de tips!
Dus die Conrad motor heeft geen vertraging nodig? Scheelt wel in vergelijking met zo een speed 600, voor dat geld kan ik een motor en een Thor Li kopen :-D

Oke, motor is er, regelaar is er, en ik heb nog 3s lipos van vliegen. Lijkt mij dat de motorisering rond is.

Heb echter nog 1 vraag: past de as die RBC aanraadt (Springertugs - Shaft graupner 410 - RBCkits Online Shop) op deze motor? Er staat dat de motor een as heeft van 3.17 mm, moet ik nog een verloopstuk halen of past ie met de as?

Ow, en er gaat maar 1 standaard servo erin, neem aan dat ik geen ontvangeraccu hoef te gebruiken?

Om de motor en de as te koppelen heb je altijd een verloopstuk nodig, dat noemen we een koppeling. Die zal je ook hierbij nodig hebben.
Ik weet niet of je de schroef die op de RBCKits staat wilde gaan gebruiken, die is een tikje aan de grote kant voor de motor dus die zal je wel moeten koelen ben ik bang. Kijk eens in het bouwverslag van de Witte Zee III van Jandootjes hier, daar staat een idee hoe je waterkoeling kan realiseren bij langzaam varende boten.
Met 1 servo lijkt me een aparte ontvangeraccu inderdaad een beetje overdone.

Hallo Gary,

Ik heb dezelfde vijfpool motor in mijn 60 cm sleper en die drijft op 2S rechtstreeks een 40 mm Raboesch vierblad messing prop aan.
De RBC prop is een drieblad plastic exemplaar, lijkt me geen probleem voor de motor.

Omdat ik met mijn slepertje lange einden vaar, anderhalf uur vol gas is geen uitzondering, heb ik een 40 x 40 computerfan vlak boven de motor gemonteerd en parallel aan de motor aangesloten, loopt de motor, dan loopt de fan ook.

Na drie jaar nog geen temperatuurproblemen.

De RBC as zou ik sowieso inkorten, zo'n lang stuk vrijlopende as geeft alleen maar trillingen en extra slijtage.

Groeten, Jan.

Gary gaat zo te zien op 3S varen, en daarmee dus ook hogere stromen en meer warmte creëren.
Ik ben benieuwd naar hoe dat gaat, want ik heb dezelfde motor klaar liggen voor een ZZ model waar mogelijk ook 3S of een 12V SLA in gaat.

Oke bedankt voor de replys!

Ik hoef niet perse op 3s te varen, als de motor op 2s kan en zo extra warmte voorkom, dan ga ik voor 2s!

Welke koppeling kan ik gaan gebruiken?

En is zo een motorsteun overbodige luxe Boats hardware and controllers - Etti hardware and controllers - Small items - 600 size motor stand - RBCkits Online Shop

En Pompebled, hoeveel mAh is je accu? En hoe voer je de warme lucht verder af? Je sleper is 2x zo groot als die Springer dus ik denk dat ie het ook goed gaat doen op 2s.

Dat van Jandootjes ziet er goed uit maar ik ben niet half zo handig..

Als je je motor 100% strak uitgelijnd krijgt met de schroefas kan je een starre koppeling gebruiken, en anders een cardan van Graupner, Robbe of Raboesh bijvoorbeeld.
Als je de diameters weet van de uitgaande motor-as en je schroefas kan je bijvoorbeeld bij Conrad of bij Quartel (of een willekeurige andere webshop) je koppelingetje bestellen, en anders moet je het hele spulletje oppakken en even bij een zaak langs. Quar*** zit ook in Amsterdam, zoek maar even op op de website van ze.
Overigens hebben beide zaken ook kortere assen in het assortiment zitten, mocht dat nodig zijn, maar dat moet je even bekijken tijdens het bouwen.

Jan zijn sleper is overigens maar de helft langer dan de RBC Springer (60cm vs 46cm) en een stuk gestroomlijnder dan het blok dat een Springer is. Je zal het vermogen echt wel nodig hebben om een beetje leuk door te kunnen varen.

Mbt de Thor regelaar staat dit

ALTIJD een zekering (zweef) ter waarde van het maximum van de regelaar plaatsen in de min- of plusleiding, of in een van de motordraden!

Wat is dat? Waar haal ik dat? Wat doet het? Is het echt nodig?

Jan zijn sleper is overigens maar de helft langer dan de RBC Springer (60cm vs 46cm) en een stuk gestroomlijnder dan het blok dat een Springer is. Je zal het vermogen echt wel nodig hebben om een beetje leuk door te kunnen varen.

Mocht je verwachten te weinig vermogen te hebben ga dan voor een Bühler als deze:
ZonV. 03 Bühler 6-18 VDC Motor
Verkrijgbaar bij o.a.: hobbieplaza.nl Gelijkstroommotoren Wisselstroommotoren Electro artikelen Kogellagers Diverse artikelen Trafo's en voedingen Miniatuurmotoren Kunst producten Stappenmotoren hobbieplaza

Het wattage is drie keer zo hoog als de Iragashi, maar(!) is een stuk groter (langer) en weegt ruim 350 gram, da's fors in een Springer van 45 cm...
Ik vraag je af of je zo'n motor er wel fatsoenlijk in zult krijgen.

Mbt de Thor regelaar staat dit:
ALTIJD een zekering (zweef) ter waarde van het maximum van de regelaar plaatsen in de min- of plusleiding, of in een van de motordraden!
Wat is dat? Waar haal ik dat? Wat doet het? Is het echt nodig?

Ik heb in geen van m'n boten een zekering, als je geconcentreerd vaart en je model in het oog houdt, zie je direct of je wat in de schroef hebt gekregen en kun je het gas dicht doen.
Ik neem bewust het risico, ik heb nog nooit een regelaar of motor kapot gehad...

Groeten, Jan.

Oke ik denk dat ik eruit ben. Ga het volgende halen:

motor
cardan
as
schroef
Heb gelezen dat messing beter is dan kunststof omdat het niet vervormd. Is deze een goede vervanging van de 40mm die RBC aanraadt? En maakt het uit of die links- of rechtsom draait? Is een kwestie van polen veranderen als die niet de goede kant op draait of niet? En waarom topt men schroeven af?
ESC
accu Als ik het goed zie verbruikt de motor gemiddeld 1.6A dus op deze zou ik gemiddeld 2u kunnen varen?
G4 om de boel waterdicht te maken.

Epoxy en houtlijm (Uhu) heb ik al. Gereedschap om hout te bewerken ook. Ziet iemand nog iets wat ik nodig zou kunnen hebben of een reden waarom dit niet zou werken?

Hallo Gary,

De motor is goed.
De Graupner koppeling zal werken, maar persoonlijk heb ik liever de Raboesch versie, die is wat robuuster.
Als je de zaak goed uitlijnt, kun je het middendeel van de Graupner weglaten,

De schroefas zal waarschijnlijk wat ingekort moeten worden, doe dit met een slijpschijfje in de Dremel en klem de as niet(!) in de bankschroef, want dan is 'ie krom.

Als prop zou ik eentje nemen, die vanaf de spiegel gezien linksom draait, dan trekt 'ie zichzelf vast bij het vooruit varen, uiteraard altijd een contramoer tegen de prop aan.

Met 3300mAh zou je inderdaad twee uur moeten kunnen varen, e.e.a. afhankelijk van hoeveel je vol gas vaart en de boot tegen de rompsnelheid aan zit, want dan loopt de stroom behoorlijk op, omdat je probeert de romp over z'n boeggolf heen te duwen...

Groeten, Jan.

Mm ik heb geen dremel en ik ben niet zo handig om het netjes te doen.. Hoe lang zal die schroefas moeten zijn dan? Ik zag dat Conrad ze ook had. Weet je welke ik zou kunnen nemen?

En ik moet dus een linksom draaiende schroef nemen? Weet iemand of de prop in de link de goede kant op draait? Die wat ik aangaf is toch van Raboesch? En moet een messing prop niet kleiner zijn dan een kunststof prop omdat de eerste zwaarder is?

Niet om je planning in de war te gooien, of je budget overgens...

Ik gebruik al jaren brushless motoren ook voor in een schip, deze heb je al vanaf 300 toeren per volt.

Ik gebruik in de Fairmount Alpine twee Robbe Roxxy Bl motoren die 940 tpv draaien hierop zitten 3.3/1 vertragingen (planetair, van Robbe) met 8amp regelaars.
Dit draait op 12 volt.
Dus: 940 x 12 /3.3 dan kom ik op een kleine 3500 (3418,18) toeren op de as met een koppel van 3960 gr/cm op de schroefas.
Op zijn alles langzaamst kun je een blad van de schroef volgen......
Meestal vaar ik maar op een paar tandjes trim zonder dat er iets gesleept wordt, waarbij de regelaar gewoon koud blijft.

Er is dan ook geen enkel probleem dit toe te passen!!!

Wel is het dat je dat niet voor de prijzen waar je nu je spullen voor aan gaat schaffen kunt uitvoeren.

Dit is niet om een discussie uit te lokken of het nu wel of niet kan....

mvg Robert

Hoi Robert,

Bedankt voor je input! Ik heb echter al eea besteld bij Conrad. Vandaag heb ik de ESC binnen en vandaag moet ook de boot komen!

Zal ik aan denken als ik ooit aan een Fairmount ga beginnen!!

Van de week alles besteld. Alles was er na 2 dgn alleen van Conrad moet nog komen :-s

full

Volgens de handleiding (in het Duits :-s) beginnen met de "stand"
full

full

Dan de zijkanten met doublers lijmen
full

full

De bovenste delen zijn niet goed uitgefreesd. Identificatie van de delen is lastig omdat de afkortingen/benamingen in de handleiding niet overeen komen met het identificatieplaatje.
full

Dit zat wel snel in elkaar.
full

full

Hoe kan ik dit draadje in "BOUWVERSLAGEN - SCHEPEN" krijgen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Back