RBCKits Ta-183 'huckebein' EDF Bouwverslag Foto's

Beste forummers,

Ik ben reeds begonnen aan de bouw van een op zo schaal mogelijk gebouwde Ta-183 huckebein van rbckits. Ik heb vorige week de kit zelf opgehaald bij het kantoor van rbckits en de kit is mooi compleet met een vrij duidelijke beschrijving. De kit lijkt me niet bedoeld voor de onervaren modelbouwer, ik heb al het een en ander gebouwd, maar dit wordt mijn eerste echte zo schaal mogelijk gebouwd model.

Aangestoken op de intermodellbau beurs in Dortmund door alle piepschuimen EDF kistjes, ben ik op zoek gegaan naar een houtbouw EDF kist. Al snel kwam ik op dit eigenaardige kistje terecht en was de keus dus snel gemaakt.

Dit is een andere RBCkits Ta-183:
full



Enfin het staartstuk is al gebouwd en hier kom ik meteen tegen mijn eerste probleem aan. Er gaan twee buisjes door de volledig ingedekte constructie waar de stuurstangen doorheen gaan, echter wil er maar een van de twee stangen helemaal doorgaan tot hij er weer aan de andere kant weer uit kan. Wordt dus helaas voorzichtig openbreken en kijken waar het probleem ligt. Ook de bouw van de romp is begonnnen. Ik ben nu bezig met het indekken van de romp, hiervoor gebruik ik echter 1mm balsa ipv de geleverde 2mm balsa omdat ik de kist volledig ga glassen nadat hij gebouwd is. K zal hier tzt nog watvragen stellen daarover.

Nadat hij geglast is wil ik hem gaan spuiten, maar niet in het schema van de Duitsers. Meer een schema gebaseerd op de f-86 sabre van de Amerikanen. Dit ook omdat ik geen ervarig heb met spuiten en de versie van de Amerikanen beduidend makkelijker is om te spuiten, plus ik vind dat grijze meer passen bij een jet. Dit moet hem dus ongeveer worden (kleurenschema), maar dit weet ik nog niet zeker. Dit ook omdat de F-86 sabre van dit vliegtuig (de huckebein) is afgeleid.

full



Ik zal zo snel mogelijk foto's plaatsen van de bouw en verdere vordering ervan.

Tevens zijn suggesties van geschikte motor plus fan en Servos ook welkom. Liefst van hobbyking. Ik heb de lipos al binnen, 4s 2650mah zippys.


Snel meer. Grt Jesse
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals beloofd de eerste foto's. Door het flitseffect zie je helaas de secondelijm die her en der is doorgelekt heel goed. In het echt is dit niet/amper te zien en nadat ik hem geglast en gespoten heb zie je er helemaal niets meer van.

full


De rompopbouw. Je bouwt hem in het begin ondersteboven, hij staat nu rechtopgekanteld (voor de foto)

full


Het staartstuk welke dus helaas weer opengebroken moet worden...

full


Nog een fototje van de romp

full


Zijaanzicht van het geprofileerde staartstuk


Nu heb ik al wat rondgekeken voor de motor en heb op hobbyking de volgende set gevonden. HobbyKing Online R/C Hobby Store : HK EDF70 Brushless Power System 2800kv & 45A ESC Leek mij wel een geschikte setup in combinatie met die 4s lipos. Klopt dit??
Verder wou ik er 9grams Metal Gear servos van turnigy of hobbyking in doen.

Heeft iemand ervaring met deze glasmat? HobbyKing Online R/C Hobby Store : Glass Fiber Cloth 450x1000mm 18g/m2 (Super Thin) Is erg goedkoop en de reacties zijn allemaal positief. Is ook maar 18grams dus das alleen maar goed. Ik heb echter geen idee wat ik zou moeten gebruiken om de glasmat te verlijmen. Ik hoor sommige praten over G4, anderen over epoxy...Wat is nu het beste te gebruiken voor mijn situatie?

MVg Jesse
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer dat er nog geen reacties zijn... Is er intresse in een bouwverslag? Ik zal nu nog wat foto's plaatsen maar zonder reacties hoeft het ook niet (kost toch wat tijd en inspanning) Ik kan de hulp van de ervaren modelbouwers goed gebruiken in ieder geval.

Vandaag weer wat verder gebouwd, de romp is nu van onderaf volledig ingedekt en ik ben op wat kleine spleetjes na tevreden met het resultaat. De spleetjes worden natuurlijk weggeplamuurt zodra alles in elkaar gezet is. Ook ben ik begonnen met wat ze in de beschrijving noemen de canopy opbouw. Dit gedeelte betreft de hele bovensectie van de romp, dus ook waar het staartstuk bevestigd gaat worden. De fotos spreken voor zich denk ik.

full


full


full


full


full


full

Hier zie je dat ik het staartstuk weer opengebroken heb. De rede dat ik de stuurstang niet volledig door het buisje krijg is dat de hoek te scherp is. Nog even kijken hoe ik dit ga oplossen want alles zit vrij goed verlijmt


Verder vraag ik me af of de hierboven genoemde 18grams glasmat niet te licht is. Is 25grams of zelfs 48grams glasmat beter? En iemand nog een idee of de motor met fan hierboven genoemd een beetje genoeg vermogen gaat geven om een snel vliegtuig te krijgen?

Mvg Jesse
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer dat er nog geen reacties zijn... Is er intresse in een bouwverslag? Ik zal nu nog wat foto's plaatsen maar zonder reacties hoeft het ook niet (kost toch wat tijd en inspanning) Ik kan de hulp van de ervaren modelbouwers goed gebruiken in ieder geval.

hallo,
lijkt me een mooi bouwverslag om te volgen
ziet er vande rest ook heel mooi uit, ben benieuwd naar het resultaat:D
Groeten, Niek
 
Hoi Jesse,

Gewoon doorgaan met `t verslag, er zijn altijd wel geinteresseerden die het leuk vinden om alleen te lezen maar niet (of alleen bij bekenden) reageren. Kijk maar hoe vaak je topic al is bekeken t.o.v. de reacties ;)

Ik kan je niet adviseren v.w.b. de motorisering want ik heb alleen ervaring met brandstofmotoren. Wel zou ik de radius van de stuurstang wat ruimer proberen te maken:

Ta-183.jpg


De witte stuurstangen die je gebruikt zijn vrij dun en de mantels vrij stijf. Hoe groter de radius, hoe soepeler de loop. Mocht alles helemaal vast zitten, kan je eventueel ook het onderste stukje wegsnijden (onder de knik) en de stuurstang doortrekken naar beneden (blauwe lijn) en dan een hevel toepassen.

Bijzonder toestel, blijf `t volgen!
Succes met de bouw verder,

Groeten, Ramses

[EDIT] Ik zou persoonlijk wel voor "duitse" kleuren gaan, is toch iets authentieker. Het camouflagepatroon op de vleugels is strak en niet te moeilijk af te plakken. En zo is de romp ook bijna geheel (zilver)grijs en die groene vlekjes gewoon los uit de hand, zijn altijd goed ;):

ta183boxartbg_1.JPG
 
Laatst bewerkt:
voor het glassen ps100 gebruiken .kun je halen bij rbc of de polyshop .
meurt als een otter ,maar werkt wel .
zelf heb ik ook verdunde witte houtlijm gebruikt ,meurt niet ,werkt ook , wel oppassen dat je niet te veel in 1 keer gebruikt ,het water trekt in het hout .

mijn voorkeur geniet ps100 1 of 2 lagen schuren tot de mat 2 uur na opbrengen van het spul ,langer wachten levert meer schuren op aangezien het spul kanonhard wordt.

motorisatie voor een edf kan ik je niet bij helpen aangezien mijn kennis daar te kort voor schiet door gebrek aan interesse daarvoor .

niet voor je bouwwerk ,houtbouw is altijd leuk .
 
@ Niek: leuk dat je mee leest!

@ Ramses: bedankt voor het meedenken, ik ga inderdaad de radius vergroten zodat de bocht wat soepeler loopt. Loskrijgen lukt me niet meer dus denk dat ik die witte buisjes in zijn geheel ga vervangen. Over dat kleurenschema heb je inderdaad wel gelijk dat het er een stuk moeilijker uitziet dan het waarschijnlijk is. Ik zal er toch nog eens over nadenken. Heb alleen nog geen ervaring met het spuiten van modelvliegtuigen (wel diverse scooteronderdelen) en wil dit ook eigenlijk met spuitbussen gaan doen, dan hoef ik ook geen airbushzet aan te schaffen.

@ Serge pot: ps 100 heb ik ook al eens van gehoord inderdaad, denk dat ik deze ter zijner tijd ga aanschaffen. Heb jij nog een idee of 18 grams glasmat genoeg is of zal ik voor zwaarder gaan? Albastine haarscheurvuller is dat een goedkope variant van de speciale modelbouwzaak balsaplamuur?

@marcelair: ja best mooi kistje toch? Kom je niet veel tegen, helemaal niet op gooi en eemland denk ik :p. Als ik er echt niet meer uit kom rij ik wel even langs weesp!
 
Is prima met spuitbussen te doen hoor! Kwestie van afplakken. Als je scooteronderdelen netjes kan spuiten, kan je dit ook.

Ik heb volgens mij ook eens deze witte stuurstangen gebruikt en vond ze vrij stug. Bij een krappe radius vervormde de buitenmantel ook (knakte bijna) en ging `ie merkbaar aanlopen. Ik weet niet of jouw kabels vergelijkbaar zijn, maar als dat zo is kan ik je Sullivan Gold-N-Rod aanraden. Die heb ik in veel kisten gebruikt en heb er nog nooit problemen mee gehad - mits goed om de 5cm vastgezet om doorbuigen onder druk te voorkomen! Ze zijn erg flexibel en kunnen een vrij krappe radius soepel aan. Ze zijn er in verschillende kleuren, rood is het meest flexibel.

Je kan ook met een hevel werken, maar dat zullen velen je denk ik afraden. Er is kans op speling, maar als je `t nauwkeurig maakt kan `t spelingloos. Het grote voorbeeld was immers ook ontworpen met stangen en hevels. ;)

Succes ermee,
groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Hey Jesse, hier nog een stille volger. ben zeer benieuwd naar het eindresultaat, maar heb te weinig ervaring om je echt goed te kunnen helpen. Succes iig.

Freek
 
Dat knakken is ook bij mij gebeurt inderdaad toen ik ze voorzichtig los wou breken. Ga nu dus over op een ander merk. Ik heb ervarig met die sullivan kabels in een watervliegtuig van mij, alleen is dit systeem net even te zwaar en te groot voor mijn doel. Stuurstang die nu alles moet gaan bewegen is maar 0.8mm dik. Ik rij morgen een langs Quartel modelbouw om te kijken of ze daar nog wat leuks hebben liggen wat ik kan gebruiken.

Mvg Jesse
 
Iemand een idee of die 18 grams glasmat voldoende sterkte gaat geven? Of zal ik toch voor zwaarder gaan? Wil namelijk mijn bestelling gaan doen en ze hebben nu alles op voorraad in China;)

Mvg Jesse
 
Iemand een idee of die 18 grams glasmat voldoende sterkte gaat geven? Of zal ik toch voor zwaarder gaan? Wil namelijk mijn bestelling gaan doen en ze hebben nu alles op voorraad in China;)

Mvg Jesse


ik heb er zelf niet zo veel verstandt van, maar ik zou voor zwaarder gaan( een sterkere motor kan altijd nog wel) om beter te stevig dan te slap :cool:

Groet, Niek
 
Het vliegtuig is volgens mij ontworpen voor diverse afwerkmethoden en ontleedt z`n sterkte aan de constructie, niet de afwerklaag. Als je gaat glassen voegt dat wel extra stevigheid toe. De 18 grams mat zal dus ook sterkte toevoegen, alleen iets minder dan de 25 grams mat, hetzelfde geldt voor het gewicht. Ik denk dat `t prima gaat. Ik las op die site dat de 18 grams mat ook veel gebruikt wordt om foamies mee te bekleden.

Hoe het te verwerken is, zal je moeten proberen. Voorzichtig schuren! ;)

Succes,
groeten, Ramses
 
Standaard gebruik ik 25 grams / m2 keperweefsel glasmat. Keperweefsel is zegmaar een glasdoek dat diagonaal is geweven, je kunt dat dan moeiteloos om ronde vormen heen afwerken.

Foto:
full


Ik haal het hier: Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. (onderhoudsbedrijven op EHLE werken er
ook mee).

Het type epoxy is Hars THV500 en Harder 355, wel eerst proberen op iets zodat je er feeling mee krijgt.

Zeg, die Huckebein uit WO2 heeft die wel eens 'echt' gevlogen ? Dit toestel is een Duits idee geweest om de oorlog mee te winnen, maar het is nooit van de tekentafel gekomen dacht ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
A total of 16 prototypes were to be built, allowing the tail unit to be interchanged between the Design II and III variations. Of the Versuchs (experimental test series) aircraft, the Ta 183 V1-V3 were to be powered by the Jumo 004B turbojet, pending delivery of the HeS 011 jet engine. The Ta 183 V4-V14 were 0-series preproduction aircraft and V15-V16 were to be static test aircraft. The first flight of the aircraft was projected for May 1945, but none were completed by 8 April 1945, when British troops captured the Focke-Wulf facilities.

ta183bp2.jpg


Kurt Tank vluchtte naar Argentinie en ontwikkelde op basis van de Ta-183 de IAe Pulqui II. En die heeft wel echt gevlogen! ;)
 
Laatst bewerkt:
Leuk draadje!!
hier een filmpje van mijn (grotere Huck)

95ASWUEr2-s[/media] - ‪stevejets Huckebein 1/2‬‏
UrNCJEE1vQQ[/media] - ‪stevejets Huckebein 2/2‬‏

Voor jouw model glassen met 25gr en de buik eerst met 80gr ivm steentjes bij landen. PS100 is geen aanrader. wel superfijn af te werken, maar een blick is maar erg kort houdbaar na openen. Een 2e model kon ik er niet uit halen... 24hr epoxy heeft een veel betere shelf-life dus in verhouding veel goedkoper.
het beplanken is overigens beter met 2.5mm dan met 2mm. Er blijft erg weinig vlees over om mooi rond te schuren voordat je gaat glassen.
inlaatkanaal beter van 0.4mm triplex maken. is veel sterker als karton en ook waterbestendig wat weer fijn is met nat gras.

Succes!
Erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de reacties!

Ik heb voor het indekken van de romp 2mm balsa sheeting gebruikt ipv de 1mm die ik hiervoor genoemd heb. Denk dat ik hier wel genoeg vlees mee over hou. Dat keperweefsel ziet er mooi uit, maar vind ik wel vrij prijzig. Ik denk dat ik het met de glasmat uit china ga doen. De constructie is op zichzelf al stevig genoeg, maar met die glasmat kan ik het geheel ook beter en strakker spuiten, plus het voegt wat sterkte toe. Denk dat 18 grams glasmat dan wel voldoende sterkte gaat bieden voor mijn doel.

Ik heb thuis epoxy liggen die ik gebruik voor houtverbindingen die extra stevig moeten zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat je dit makkelijk kan gebruiken om te glassn, lijkt me erg dik om te smeren. Ik moet in ieder geval nog epoxy aanschaffen dus ga de genoemde opties eens goed bekijken.


De Huckebein heeft inderdaad nooit gevlogen Marcel, zoals hierboven ook al vermeld. Dit vind ik juist wat hebben, is toch een gaaf idee. Het argentijnse toestel is inderdaad volledig van de Ta-183 afgeleid en men zegt zelfs dat de zeer succesvolle F-86 sabre van de Amerikanen sterk afgeleid is van de Huckebein.

@ erik: Je hebt altijd baas boven baas ;). Maar wat een prachtig vliegbeeld heeft deze kist zeg! Snelheid zit er goed in, mag voor mij nog wel iets harder :D Ik denk dat ik de onderkant dubbel ga glassen, dus 2x 18 grams glasmat, heb je (hoop ik) ongeveer hetzelfde effect mee.

Vandaag helaas niet verder kunnen bouwen ivm met werk. Het is ook niet de bedoeling om deze kist volgende week al af te hebben. Heb genoeg vliegend materieel en wou het bij deze kist nou echt een keer goed gaan afwerken!

Nu snel naar bed,
Mvg jesse
 
Back
Top