RBCKits Ta-183 'huckebein' EDF Bouwverslag Foto's

Jesse,

Ben erg benieuwd hoe je projektje gaat lopen!

Overigens is Mijn Huck zelfs voor 90mm edf vrij groot uitgevallen 1.20m span wat door de pijlstelling flinke vleugels geeft. Denk dat je je hierdoor verkijkt op de snelheid want die zal bijna hetzelfde zijn als jouw model.

Laatst bewerkt:
huckebein toestel

Hallo Jesse,

Ik zelf ben bezig met een oude bouwdoos van RBC de A4 Skijhawk.
De bekleding heb ik gewoon 1,5 mm gelaten,deze beplak ik met
japan papier, welke ik insmeer met lamineer epoxy.De onder kant
krijgt een dun matje voor het landen. Ook zou ik er een binnen
loper in zetten.Ik zet er een fan in met een kontronic 480/33
bl motor. De in/uitlaat ga ik van triplex of balsa maken dit vindt
ik beter als papier. Hoop dat je hier wat aan hebt.

M.V.G Albertmobiel

Hoi Albert,

Ook een mooie kist hoor die skyhawk. Vind dat kliksysteem om bij de fan te komen erg uniek! Ik heb de papieren inlaat al ingelijmd, ik kan hem wel nog eventueel versterken met een laagje balsa of heel dun triplex, maar ik denk dat het voor de inlaat niet zo veel gaat uitmaken. De outlet zal ik wel van een houtconstructie gaan maken omdat die erg bepalend is voor de uiteindelijke voortstuwing.

Tevens heb ik besloten om toch maar voor een betere fan te gaan, ipv het Chinese spul an hobbyking. Ik denk best dat er een geschikte fan is in China, maar deze kist is gebouwd voor een wemotec mini fan 480 welke dan ook probleemloos gaat passen. ook is deze fan gebalanceerd wat onnodige vibraties voorkomt.

Als motor denk ik aan een 2w20, maar een geschikte motor van hobbyking is ook nog te overwegen.

Helaas weinig kunnen bouwen nog, werk vijf à zes dagen in de week, maar ik ben morgen vrij dus dan zal er weer wat gebouwd gaan worden.

Grt Jesse

Hoi Jesse, dit is een handige site, en het is in Nederland ! --> JePe

Die inlaat kun je echt beter maken van dun triplex, dat papier of karton is vragen om problemen, tenminste je bouwt een potentieel probleem in, waar je later nooit meer bij kunt.

De link hierboven is van het bedrijf van Jean-Paul Schlosser, hij weet erg veel van ducted-fans, afwerking van zulke toestellen, en er is een webwinkel met handige starthulp-apparatuur.
De RBC (Rob Bulk heet de fabrikant geloof ik) Huckebein is een lastig toestel, je stapt zegmaar van een paraglider (die ong 30 km/u vliegt) over naar een F-16 (die 2000 km/u kan).

Waar ga je er trouwens mee vliegen ?

Grt

Marcel

Marcel, heb je met een Huckebein gevlogen omdat je gezegd dat het een lastig toestel is.

Trouwens dat dikke papier in de kit van de Huck is prima doe je niets verkeerd aan om te gebruiken werkt voor de RBC modellen al velen jaren erg goed.

Voor afwerking gewoon 25gr mat met PU100 want oomk dat werkt erg goed en is redelijk gemakkelijk op te brengen, tisseu papier is ook prima maar geeft een minder hard oppervlak.

Ton

Laatst bewerkt:
Hallo Marcel,

Ik heb het er persoonlijk over gehad met Rob bulk op zijn kantoor van RBC kits en hij vertelde mij dat ook hij al jaren een dik papieren inlaat (eerder karton met plasticachtig laagje) gebruikt en dat dit geen problemen gaat opleveren. Verder zei hij wel dat ik de uitlaat van pvc moest gaan vormen, ik ga hier dun triplex voor gebruiken.

Ook begrijp ik de vergelijking niet helemaal van paraglider naar f-16vlieger... Tuurlijk begrijp ik wat je er mee bedoelt, maar niet waarom dat voor mij van toepassing is. Ik ben nu aardig wat snelle kistjes gewend. Misschien gaat deze kist behoorlijk tricky zijn met de lage snelheden, maar zolang je dat in je achterhoofd houd en snelheid lekker hoog houd voorzie ik geen problemen.

Ik ga er in het Diemerpark mee vliegen, dat eiland tussen IJburg en Diemen in. Zoek maar eens op op google maps, prachtig groot boomloos terein met flinke grasvelden en een mooie lange strip asfalt voor de landingsgestel vliegtuigen, waar geen auto's en nauwlijks fietsen komen.

Mvg Jesse

Laatst bewerkt:
Hoi Jesse, okee, ik begrijp dat je al wat meer kunt dan toen ik je heel-lang geleden nog zag op Gooi en Eemland Vereniging van Modelvliegers - Home !

De inlaat van papier of karton met plastic-coat lijkt me kwetsbaar, maar als het kan, dan kan het...

Vlieg je eigenlijk nog in de 'TB' ? Ik ben namelijk ook steeds vaker op Lelystad om 1:1 te vliegen, wat natuurlijk onvergelijkbaar mooier is (met het toestel op de pica, ik woon er nu ook in, geinig he, wel krap, dat wel....

Laatst bewerkt:
@ Robert: Thanks voor die link! Erg vergelijkbare opbouw van de romp en van de vleugels (eigenlijk het hele toestel dus) en veel handige foto's omtrent het glassen, ik ga deze zekers nog gebruiken! nogmaals bedankt.

@ Marcel: Jaaaa er is inderdaad niets zo mooi als 1:1 vliegen, alhoewel ik met het bouwen van modelvliegtuigen ook heeel erg veel plezier beleef. Vliegen doen we zo nu en dan, als ik tijd heb (werk soms 6 dagen p/w) en nog belangrijker mijn vader tijd heeft vliegen we een mooie trip. We willen binnenkort een groot deel van west Nederland doen. Even kijken wat het flightplan allemaal toelaat, maar we willen in ieder geval naar Midden-zeeland, uiteraard via Teuge en wat daartussen komt qua velden moeten we nog even bezien!

Leuk dat jij ook weer vliegt, zeker op de cessna blijft een van mijn favorieten! Maar wat bedoel je precies met ''ik woon er nu in''?? Lijkt me idd wel erg krap :P

Nog geen update helaas, ga ook geen beloftes meer maken wanneer er weer een komt, want er komt telkens wat tussen:( Zodra er weer verder gebouwd is zal ik de foto's weer posten!

Mvg Jesse

Gebruik alleen 18 grams wanneer de delen waar de glasmat op komt stevig genoeg zijn.
De reden is dat 18 grams niet symmetrisch is opgebouwd (meer draden in ketting dan in inslag)
Anders gewoon 25 grams nemen. Hert gewichtsverschil is nauwelijks merkbaar en dan heb je niets te maken met al dan niet symmetrisch opgebouwde mat.
Succes

Zo vandaag een klein stukje verder gebouwd vanavond nog even verder bouwen, zal dan ook wat fototjes plaatsen.

Ik heb ondertussen ook de fan en de motor besteld, de wemotec mini fan pro 480 in combinatie met een typhoon 2w18 :8. Moet toch een lekkere snelheid gaan leveren met een 4cell lipo. Ook heb ik de glasmat met ps100 besteld. 2m2 lijkt mij voldoende, ik kan altijd nog meer glasmat bestellen.

Wat is de beste manier om de glasmat aan te brengen? Alle delen los uitsnijden uit glasmat of liever zo veel mogelijk uit een stuk glasmat aanbrengen? Duurt nog even voordat ik ermee begin maar ik heb de glasmat in mijn hoofd al tig keer aangebracht ;)

Mvg Jesse

Hoi Jesse, het staat hier; http://www.jepe.org/finishing foam/finishing foam.htm (met foto's + waarschuwing aan het eind v/d pagina). Het gaat over indekken van een schuimkist, maar het principe is identiek.
Lees ook (aan het einde van de pagina) waarom je beter 25-grams glasmat kunt gebruiken !

In feite is het indekken met 25 grams keperweefsel glasmat het beste, tenminste ik weet geen andere manier. Als ik dat doe ga ik naar die Polyservice in Amsterdam voor m'n spullen.

Nogmaals, met THV 500 hars, harder 355, dat is 24 uur epoxy.

Dat indekken kan heel snel, de hele romp en vleugels moeten dan wel al geschuurd en stofvrij zijn. Aan je foto's te zien ben je daar nog wel even mee bezig.

He je nog wat nieuwe foto's ?

Grtn + succes,

Marcel

Laatst bewerkt:
Hey Marcel,

Ik heb ook 25 grams glasmat besteld, bij rbckits. Ik heb daar ook de fan gekocht en de motor dus meteen maar die glasmat en de PS100 erbij gedaan. Het duurt nog wel even inderdaad voordat ik kan gaan beginnen met glassen, maar moet zeggen dat de romp toch aardig vorm aan het krijgen is nu. Nu nog eventjes verder bouwen, vanavond of morgen komen de foto's.

Mvg jesse

Zo hier de foto's van gisteravond. De romp is nu volledig ingedekt met 2mm balsa. Nu verder afwerken dmv haarscheurvuller en lekker veel schuurwerk. Al met al ben ik redelijk tevreden met het resultaat. Mijn bouwkunsten zijn geen meesterwerken, maar voor mij goed genoeg. Je zal tenslotte weinig meer zien van het houtwerk als alles geschuurd, geplamuurd, geglast en gespoten is.

full

full

full

full

full

Binnenkort ga ik aan de vleugels beginnen.

Mvg Jesse

Laatst bewerkt door een moderator:
Op de foto's ziet het er helemaal niet slecht uit. Lijkt mij ook zeer lastig om zo'n romp met balsa te beplakken.

Wat voor type lipo (aantal cellen?) ga je vliegen.
Volgens mij is het toestel ooit in het verleden voor de gewone cellen ontworpen en niet voor lipo's. Het lijkt me een leuk toestelletje, maar dan moeten er wel een paar lipo's in passen (voorkeur 4S 3200milli-A)

Ik ben via google ook ergens op een site gekomen, waar ze spraken dat als je flink wat power in dit model stopt. Dat je dan niet in eens volgas moet geven. Het model zou dan op zijn staart gaan staan. Weet iemand die dit leest, of dit ook waarheid is?

Jesse, ziet er prima uit gaat helemaal goed komen je bent lekker bezig zo.

barabass, ja klopt dat door het grote stuwdruk van de fan kan het model bij een te lage snelheid
als het ware onderuit wordt geduwd door de fan.
Vandaar ook de bungee start want dan heb je daar geen last van door de hoge aanvang snelheid.
Ga je handstarten dan kun je beter met halfgas weggaan want power weggaan.
Mijn RBC Yak23 heeft daar ook last van doe dan ook de handstart met ongeveer halfgas of minder en
die vliegt nog maar op 3S 3300lipo.

Ton

Hij is ook zeker niet slecht hoor, ben er zelf tevreden mee, maar moet wel af en toe wat aanpassen omdat ik toch niet tevreden ben dan. Maar dat maamt het juist leuk om te streven naar perfectie en niet te snel tevreden te zijn. Ik ga hem met 4cell 2650mah lipos vliegen. Hier heb ik twee packs van liggen, kan in de toekomst eventueel mee capaciteit aanschaffen. Over dat ineens vol gas vliegen weet ik niets van, maar dat zal ik wanneer ie vliegklaar is op grote hoogte gaan testen.

De motorkap zit nu ook gelijmt, dus de romp is nu bijna af op de cockpit en electronica kap na. Dan wordt het dus schuren en plamuren...

Grt jesse

Het plamuren van de romp en daarmee ook het schuren is begonnen. Ik heb de motorkap gelijmd op de romp met UHU hart, moet deze nog een klein beetje afwerken om hem mooi te laten aansluiten op de romp. Ook heb ik de 25grams glasmat en ps100 binnengekregen. De motor en fan zijn ook geleverd maar ik kom hier tegen een probleem aan. Ht is mijn eerste edf. Wanneef ik de prop in de behuizing goed vastdraai met zijn moer draaid de hele fan niet meer. Ik heb geen idee wat het probleem kan zijn, en wil deze toch vrij dure fan niet meteen slopen... Wordt nog even goed naar gekeken.

Heeft iemand een goede tip qua servos? De servos zullen in de vleugel gebouwd worden en na het glassen gaat het onmogelijk worden hier nog bij te komen dus wil wel zeker zijn dat de servos niet direct stuk zijn. Ze moeten qua grootte 9grams servos zijn. Alvast bedank!

Mvg jesse

Hoi Jesse,

Tower Pro's (die doorzichtige blauwe) zijn best gevoelig vwb stukgaan.

Een van de eerste dingen die stukgaan is de potentiometer in de servo, deze meet de middenstand van de servo. Een nieuwe generatie servo's zonder potentiometer komt er aan, deze servo's zijn wat duurder en groter, deze is wel zwaarder dan 9 gram.

Maar hoe dan ook, ook al heb je er totaal niets aan, de veiligheid en duurzaamheid is beter, en daarop wijzen, daar is niets verkeerd aan !

Anyway, kleine platte servo's met metalen tandwielen zijn denk ik wat je zoekt, nylon tandwielen kunnen gemakkelijk breken, en als je er dan al niet meer bijkunt...

Succes.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back