RBCKits Ta-183 'huckebein' EDF Bouwverslag Foto's

Hee marcel,

Veiligheid vind ik zeker wel belangrijk omdat ik toch een soort van wildvlieg (ookal is de plek heel afgelegen), daarom ook niet voor de towerpros of de hxt900 servotjes gegaan maar heb zojuist deze servos besteld:HobbyKing Online R/C Hobby Store : D933MG Digital Metal Gear Servo 2.0kg/ 12g/ 0.10sec

Metal geared servotjes met bijna alleen maar goede reviews. Ik denk er trouwens toch over na om de servo weer uitmde vleugel te kunnen halen na het glassen, ookal kan dit de sterkte van dde vleugel beinvloeden doordat er een gat in komt met een dekseltje erop. Mocht de servo een keer stuk gaan (zal niet de eerste bij mij zijn) scheelt het mij een hoop gekut...

Mvg jesse

servo's zweer ik bij hitec/multiplex.ben wel benieuwd naar de nieuwe derkum servo's (de waardes klinken goed)

maar even terug naar je afwerking , voor je gaat plamuren eerst glassen .dit ivm hechtwerking van de mat aan het hout .

de mat zelf knip ik ruim uit en fixeer deze met wat drupjes ca op de kritieke punten .

het is een kleider werkje ,maar enmaal goed gedaan ,heb je wel eer van je werk .

full

zie ik daar op de achtergrond een siemens schuckert vleugeltje ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hitec of multiplex zijn inderdaad 'gevestigde namen' in de servo wereld, maar over deze outsider die ik besteld heb hoor ik veel goede verhalen, dus ik denk dat ze geen problemen op gaan leveren, zeker niet als je de specs bekijkt.

Ik was dus al begonnen met plamuren ton, dus ik zal nu zoveel mogelijk weer wegschuren en dan alles goed stofvrij maken (waarmee doe ik dat het best?)
Op kritieke punten vast lijmen met CA is een goede tip, ga ik zeker gebruiken! Ik hoop inderdaad op een mooi strak resultaat.
Is het gebruikelijk dat je wanneer je gaat glassen ook de plastic motorkap meeglast? En op punten waar je zegmaar 'dubbel' gaat glassen, waar je net niet uit komt met een stuk glasmat en dus een tweede stuk moet gebruiken om het vlak af te krijgen, glas je dan over elkaar heen of leg je de stukken glasmat zo recht mogelijk tegen elkaar aan?

In ieder geval hier nog fotos van de staat hoe die nu is:

full

full

full

Zo dus wel even genoeg geplamuurd, nu eens beginnen aan de vleugels, en dan istie toch bijna klaar om te glassen!
Het probleem met de minifan is volgens mij ook opgelost. De aluminium spinner gaf veel vibraties waardoor de fan de huls raakte. Je ziet ook wat weggeschuurde delen daardoor op de huls. Toen ik de spinner verwijderd had was de vibratie weg. Het is jammer maar die spinner zie je niet omdat de fan midden in het vliegtuig ligt, dus laat ik het zo.

Enneh, was het maar een schuckert ;). Is gewoon een simpel GWS Slowstick vleugeltje. Vliegt trouwens erg leuk op het grasveldje voor de deur!

Maar voordat ik uberhaupt nog verder ga bouwen eerst mijn bouwkamer opruimen, want het is echt een ongelovelijke chaos geworden :D

Mvg Jesse

Stofvrij maken doe je het beste met de stofzuiger is ook belangrijk want elk stofje of plukje hout zie je oterug als je de mat oplegt.

Doe zelf niet als Serge met wat Ca de mat vastleggen heb deze liever los want dan kun je alle kanten nog op met strak spannen met insmeren met PU.

Begin vanuit het midden van de mat en werk dan met een dunne kwast naar buiten toe zo smeer je de mat in en leg je deze ook direct strak op het hout.

Ton

Een kleefdoekje werkt ook heel erg goed!

Groeten, Ramses

Ik ben via google ook ergens op een site gekomen, waar ze spraken dat als je flink wat power in dit model stopt. Dat je dan niet in eens volgas moet geven. Het model zou dan op zijn staart gaan staan. Weet iemand die dit leest, of dit ook waarheid is?

Het is erg aannemelijk dat dit zal gebeuren als je er wat meer vermogen in stopt als hij ontworpen is. Bij veel RBC modellen staat de thrust angle op 0graden wat goed is als de motoras in lijn ligt met je vleugel. Ligt de motor lager dan zou je downthrust moeten geven om een neutraal vliegbeeld te krijgen. doe je dit niet dan zal hij de neus op willen duwen met een backflip als gevolg. En dat wil je niet. zeker niet met een Huck want met pijlstelling naar achteren verschuift je Cg en wordt hij ineens staartlastig en stort je neer (en je krijgt turbulente luchtstroom over je stabilo dus je kan aleen kijken en je zender vast uitzetten...

Toch zijn dit soort kissies heerlijk te vliegen.Liever een kist met nukken ale zonder ;)

Mooi gezegd, het mag best een beetje uitdagend zijn een kist te vliegen, zolang het maar wel leuk blijft. Gewoon geen gekke plotselinge maneuvres maken, dan zal er weinig aan de hand zijn.

De bouwkamer is opgeruimd (was toch een half uurtje werk) en dus vandaag begonnen aan de bouw van de eerste vleugel. Dit vordert gestaag en ben tevreden over het resultaat. Hier de fototjes met wat uitleg.

full

Eerst de 1,5mm balsa sheeting aan elkaar gelijmd en met behulp van de tekening de juiste maat uitgesneden en de posities van de ribben netjes uitgetekend.

full

Daarna de ribben uitgesneden en netjes geschuurd. Hier zijn ze nog niet allemaal geschuurd. Ook heb ik meteen op elke rib geschreven welke het is, werkt toch wel makkelijk.

full

Dan alles een paar keer checken of het goed past en dat doet het dus kon ik beginnen met lijmen.

full

Dan komt de ligger voor het rolroer op zijn plaats. Deze wordt later door tweeen gezaagd over de lengte met het rolroer mee.

In de bouwbeschrijving wordt niets gezegd over het plaatsen van een servo. Ik ga dus gewoon een luikje maken en rondom de plek van de servo wat verstevigingen aanbrengen zodat ik het luikje erop kan schroeven. Is toch makkelijk om later bij de servo te kunnen.

Nu nog wachten op de servo's uit china met de verlengsnoertjes en dan is toch alles in huis om hem af te maken!

Mvg Jesse

Het heeft geen zin om de servos uitneembaar te maken hoor. Als ze van slechte kwaliteit zijn zal je kist toch niet heel blijven en kan je ze er zo uitbreken. Als je goede servos hebt laat je ze er permanent in zitten todat je model versleten is.

Succes,
Erik

Dan zal ik dat maar aannemen van jou, ik lees ook steeds meer posts (niet alleen op dit forum) van jou en kan niets anders zeggen dan respect voor je werk Erik! Zeer mooie rbc huck en die grotere broer natuurlijk. Ik las dat het schema schaamteloos overgenomen mocht worden... Wie weet ;)

Mvg jesse

De kleine is een Alfa Huckebein en de grote een Stevejets Huckebein.
De alfa is denk ik iets groter als de RBC versie en vloog met 200W (gecrashed door kapotte potmeter op knuppel) De grote met maar 350W.
Kleurtjes komen gewoon uit een Motip spuitbusje. Op Luft46 staan ook nog leuke varianten. De Alfa versie is overigens ook erg geslaagd vind ik.

Mischien dat ik de grote Huck in Effeln voorvoorvlieg volgende week. De Fearey Delta1 is helaas nog niet zo ver...

Lange tijd niets gepost, maar er is wel degelijk voortgang! de twee vleugels zijn nu klaar om dicht te maken. De onderkant is al ingedekt, nu dus de bovenkant. De servo's staan op hun nulpunt en lijken tot zover van goede kwaliteit, ik ga dus geen extra luikje maken om erbij te kunnen.

Ook ga ik de staart nu op de romp verlijmen. Ik denk eraan om dit met epoxy te gaan doen. De bouwbeschrijving gebruikt alleen maar CA, maar dat lijkt me niet echt sterk genoeg.

Ik zit met mijn setup op: 11.1Vx65A = dik 650 watt aan vermogen! Denk dat ik er wel flink hard mee ga :D

Binnenkort fotos!

Gewoon Ca gebruiken is meer dan sterk genoeg en veel lichter dan epoxy waarvan je altijd teveel gebruikt. Gebruik zelf al vele jaren geen epoxy meer doe alles met Ca dikke en dunne versie.

Ton

Back