Rc auto met problemen gekregen...

Beste rc auto specialisten,

Ik heb vrijdag van een kennis een hpi savage X gekregen. Er zat ook een hele set met spullen bij maar ik loop toch tegen een aantal problemen aan. Hij is bijna nooit thuis anders zou ik het hem zelf proberen te vragen.
-Er zat een pro-tech multi-charger 4 bij, ik heb geprobeerd om de Igniter op te laden maar zonder succes, is er een manier om deze door te meten met een multimeter of de accu te controleren?
-Er zaten 2 zenders bij; een van hpi zelf (denk deze er origineel bij zat) en een XG-6i waarvan de ontvanger geplaatst was in de auto. Ook het opladen van deze zender is niet gelukt want na een paar uur aan de lader gebeurt er helemaal niks als ik de schakelaar om zet naar de positie 'on' ook met gewone AA penlites gebeurt er niks. (Evt zekering nakijken als deze er is?)
-de rotostart doet het nog wel zonder deze te moeten opladen maar weet niet hoe vol deze accu is natuurlijk.
-De brandstof die nog in de tank zat is waarschijnlijk verouderd dus deze leeg gemaakt moet ik het hele brandstof systeem schoonmaken of volstaat het om voorzichtig te starten met wat afterrun olie?
Waarschijnlijk heeft de auto enkele jaren niet gereden en was ook nog flink smerig dus ben begonnen met gedeeltelijk demonteren en schoonmaken, welk vet kan ik het beste gebruiken voor de diffs? Ik lees namelijk soms over vet en soms weer over siliconenolie?
De auto is afgegeven onder het mom van; kan je hier wat mee? Misschien leuk voor de jongens.
Deze vinden dit natuurlijk erg gaaf maar voordat ik het ga laten zien wil ik wel dat het allemaal werkt om de teleurstelling te voorkomen als het niet (meer) functioneerd.
Ik vind het niet erg om wat onderdelen te bestellen maar om lukraak spullen te kopen zonder dat ik weet of dat de oorzaak is vind ik nogal zonde.

Als er iemand is in de regio van Zeeuws-Vlaanderen die me evt zou willen helpen om alles weer aan de praat te krijgen zou dat natuurlijk erg fijn zijn.

Alvast bedankt voor alle hulp en input!
 
In ieder geval niet eens proberen de motor te starten maar eerst goed schoonmaken. Ook de tank. eventueel nieuwe brandstofleidingen erop zetten.
Zeker als hij jaren stil heeft gestaan.

Als de motor schoon is meteen een nieuwe plug erin. Ook een nieuwe glow driver zou ik aanraden. Hoe lang heb je deze geprobeerd op te laden?? De lader die je hebt is namelijk eeeerg langzaam....
Tenzij er een andere batterij in kan worden gezet, dan gewoon een nieuwe batterij nemen.

Diffs even schoonmaken en dan siliconen diff olie erin doen. 30000 of 50000 is veelgebruikt in de savage.

Zendersetje is eventueel voor weinig te koop. Ik denk dat dit zonde zou zijn tijd aan te besteden.
 
Laatst bewerkt:
Oké bedankt voor je snelle reactie!
Denk inderdaad dat het jaren heeft stilgestaan dus even het zekere voor het onzekere nemen. Tank heb ik al schoongemaakt en ligt nog te drogen. zit er verschil in de brandstof leidingen of is er maar 1 type, maw kan ik het verkeerde bestellen?
Bedoel je dat ik de motor inwendig moet schoonmaken en zo ja hoe is er ergens een uitleg daarvan te vinden (Engels of Nederlands )
Glowdriver=igniter?
Wat voor zendersetje adviseer je me?
 
Leidingen zij meen ik redelijk universeel. (2.5 x 6mm )
Glowdriver = Igniter.

enderset in ieder geval 2,4Ghz aan te raden en verder ligt het er aan of je een budget stelt ervoor. Ikzelf gebruik een Kyosho set.. Spektrum is ook goed, zoals een DX3.0.
HK heeft goedkope sets en anders eens op marktplaats kijken.


Motor inderdaad ook inwendig schoonmaken en dan vooral de carburateur.
Hier een quote uit een ander topic..
"Als je hem weg hebt gezet met nog wat brandstof in de carb/motor is die in gaan dikken en zit er nu een taaie oliedrap in , die verhinderd het correct functioneren van je carb en laat de motor ook wat moeilijk lopen. Even goed spoelen/weken met verse brandstof en de motor dan legen daarna weer gaan proberen met starten/afstellen

Het mooiste is een klein injectiespuitje waar je de brandstofslang op aan kunt sluiten , daarmee kun je redelijk wat kracht achter de brandstof zetten zodat je de ingedikte olie makkelijker weg spoelt. Het carter even weken in wat verse brandstof kan ook geen kwaad , zowel de krukas als de lagers hebben waarschijnlijk ook last van die ingedikte olie...

Even laten weken en dan (zonder plug) met de hand even rond draaien zodat alles een beetje in beweging is en de boel los kan komen.
Als je de motor dan ondersteboven houdt en leeg laat lopen komt er waarschijnlijk een redelijk donkere drap uit lopen."
 
Graupner heeft een dezelfde laadplug als Futaba met 1 klein verschil (kleintje maar...), dat de polariteit anders is. Heb je net de verkeerde kabel voor de lader zal je de + en de - moeten verdraaien. Heb je een multimeter dan gewoon even de aansluiting doormeten welke kleur draad aan welke aansluiting op de plug zit. En lees dan op de zender hoe de polariteit moet zijn.

Niet zeker over de accu's of de zender, stop er dan even een paar gewone batterijen in.
 
Zoals TS al aangeeft..

-Er zaten 2 zenders bij; een van hpi zelf (denk deze er origineel bij zat) en een XG-6i waarvan de ontvanger geplaatst was in de auto. Ook het opladen van deze zender is niet gelukt want na een paar uur aan de lader gebeurt er helemaal niks als ik de schakelaar om zet naar de positie 'on' ook met gewone AA penlites gebeurt er niks. (Evt zekering nakijken als deze er is?)
 
Dan kan het idd zijn dat de laadkabel iets fouts gedaan heef
t...
 
Roelof, er van uit gaande dat de laadkabel inderdaad iets fout heeft gedaan dan is de zender rijp voor de prullenbak of zit er nog een zekering in die ik kan nakijken?
Als de zender inderdaad is overleden is het het eenvoudigst om dezelfde zender aan te schaffen zodat ik de ontvanger kan blijven gebruiken, of is het sowieso al een waardeloze zender?

Welke gloeiplug is het meest geschikt voor deze hpi savage X, ik dacht zelf aan plug nr. 4
 
Het hoeft niet, vaak zit er idd een diode en/of een zekering in die dan opgeblazen is., gewoon even kijken.
 
Als er een zekering in zit is die niet zodanig herkenbaar als een zekering.
 
ix5r0i.jpg


Hier de foto van de geopende zender, zie je hier iets wat lijkt op een zekering?
 
Ik zie wel de diode naast de power connector en met zekerheid zit aan de onderkant van die print ook coponenten. Als je een voltmeter bij de hand hebt kan je in ieder geval kijken of de spanning op de print aan komt. Zoek anders even contact met Corrien hier op het forum, hij is een officieel reparateur van div merken en kan je hints geven.
 
Ik zal vanavond met de multimeter eens meten. (Zender zal me de kop niet kosten maar het is wel altijd leuk als je iets zelf kan repareren)

Wat is een goede lader voor de accu's en waar moet ik op letten?

Is de Xg-6i zender als deze weer zou werken wel een goede zender of is het beter op zoek te gaan naar een beter type?
 
Die zender van marktplaats is inderdaad wel een goede optie omdat ik de ontvanger natuurlijk nog in de auto heb zitten.
 
Zender is best goed hoor. Ik zou hem zeker een mail sturen..
Wat zijn je eisen zeg ik dan maar.

ik heb zelf altijd met een Spektrum DX3.0 gereden totdat ik alles weg heb gedaan.
Nu weer opnieuw begonnen en gebruik een nette Kyosho RTR zenderset. End ie bevalt me ook prima, goed bereik en ligt lekker in de hand.
 
Prioriteit nu is om alles werkend te krijgen, en als de jongens het leuk vinden kunnen we altijd later nog wat betere spullen aanschaffen. Maar wil ook geen troep aanschaffen om een paar euro's te besparen.
 
Dan zou ik lekker deze zenderset gebruiken. (Met die van marktplaats dan.)
Even de ontvanger binden en klaar.

Wat laders betreft, een Ultramat 14 bijvoorbeeld heb je al heel veel aan.
Maar ook een Robbe 5R of 6 kun je je al goed mee redden.
 
Back
Top