RC auto probleem

  • Topicstarter Topicstarter mentalernie
  • Startdatum Startdatum
M

mentalernie

Guest
Ik heb via ebay (Nitrotek) een Crosstiger / Bonzer besteld. Deze op maandag ontvangen.
Nou heb ik netjes de accu 4,5u geladen (HBX 1800mah, 7.2v), ben daarna gaan uit eten en wou hem net even testen.
In eerste instantie draaiden de wielen enkele seconden.
Daarna stopten ze en hoorde ik alleen nog maar een 'piepend' geluid. Tijdens dit piepend geluid brand het rode ledje.
Heb daarom nog even aan de knopjes gedraaid en toen stopte het.
Bij gas geven (of dit nu voor of achteruit is) draaien de wielen niet en hoor ik alleen het bovengenoemde geluid.
Ondanks dat de motor niet gedraaid heeft, was deze ca. 20 - 25 graden.

De accu een paar keer vast en los gemaakt en natuurlijk aan en uit gezet, maar niks mocht baten.

Dinsdag:
Van de winkel kreeg ik de tip om de accu iets langer te laden.

Ik heb de batterij na het gesprek opnieuw in de lader gehad.
Geen resultaat, hij wordt niet warm en zit toch al bijna 7 uur (totaal) in de lader.
Heb de multimeter erbij gepakt en deze gaf op de accu 8.32 volt aan. Het ampèrage kan ik helaas niet meten.
De multimeter gaf op de lader 12.28 volt aan. Daar zou het dus niet aan mogen liggen denk ik.

Na het volledig opladen heb ik de accu in de auto gedaan, 2 minuten gereden en toen uit gezet (avondeten).
Daarna wou ik verder gaan rijden, maar deed de auto wederom niks, behalve piepen.
Wel viel me op dat de draden van de accu een beetje warm waren na het rijden en tijdens het 'piepen'.

Ook ruik ik de motor een klein beetje, als ik deze enkele seconden laat piepen. Maar dat is misschien omdat hij wel stroom krijgt, maar niet draait (denk ik zelf dan, ben een beetje een n00b op rc gebied).

Zou graag met dit lekkere weer een beetje rondcruisen met de Crosstiger, maar het schiet momenteel dus niet echt op.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Accu langer laden was mijn eerste gedachte tijdens het lezen maar is inmiddels gebeurd.

Loopt de hele transmissie wel soepel? Ken de auto niet maar kun je de motor of het pinion demonteren en dan de auto eens laten rollen en voelen hoeveel weerstand deze heeft? Een schone auto zonder aandrijving moet heel soepel lopen.

Een borstelmotor ruik je in principe altijd wel wat, dat ruikt niet als brandlucht overigens mocht dat bij jou wel het geval zijn dan is er iets toch niet goed.

Lopen de motorlagers zelf wel soepel?

Staan het motortandwiel (pinion) en de spur niet verschrikkelijk strak op elkaar?

Waar rij je op, hoog gras bijv.? Mag niet, geeft te veel weerstand (even voor de zekerheid gevraagd, denk niet dat je daarop rijdt)
 
staat je snelheid regelaar niet op lipo stand?
het wil bij sommige regelaars nog wel eens voorkomen dat er een laag voltage stand voor lipo accu,s opzit
 
de aandrijving bij deze wagen is inderdaad niet echt soepel.
de gear mesh kun je niet instellen. Er zitten een aantal vaste posities in het tandwielhuis waarin de motor op 3 verschillende manieren voor verschillende tandwielen in kan.
ik zou eens proberen de regelaar opnieuw in te stellen. Dit zal waarschijnlijk niet in het boekje staan (was bij mij althans), maar wanneer je het typenummer opzoekt op google kom je er uiteindelijk wel. (waarschijnlijk op een duitse site)
 
Het piepen komt vanuit de motor en laat je weten dat deze gewoon geen toeren kan maken en te weinig spanning/stroom krijgt.

Wat voor een lader zit erbij? Wat voor specificaties staan er op de lader en dan voornamelijk het aantal mA dat hij laad? Stel dat het een 100mA Lader is dan moet je toch al iets van 22 uur laden. Bij 150mA is dat ook al bijna 14 uur om je accu goed vol te krijgen.

Dus kijk eerst is goed met hoeveel mA de lader je accu laad en bereken daar volgens mee hoe lang je moet laden.

Stroomaccu (1800mAh) / Stroomlader(bv. 100mAh) x een factor 1,2 = aantal uur laden
 
@SCRT Pilot:
Zoals ik al zei heb ik er geen verstand van. Heb de auto ook als geheel gekregen, lijkt me, aangezien mijn gebrek aan ervaring geen goed idee deze (in de garantieperiode) te gaan demonteren.

Ik rij vooralsnog gewoon thuis, binnen op tegels, weerstand zou dus goed moeten zijn.

Het is geen echte brandlucht, gewoon een beetje muf… :P

@Mike1969:
Heb geen idee waar die stand dan zou moeten zitten. Voor zover ik zie is het een basic autootje met maar 2 regelaars.

@Robert96:
Heb ik al gedaan, maar is nooit slecht om fanatieke hobbyisten te raadplegen, toch?

@Pasqual:
De lader is 500mA. Dus dan kom ik uit op 1800 / 500 x 1,2 = 4,32u. Dat hebben de accu’s ruim gehad.

Ga vandaag nog maar een keertje bellen om aan te geven dat het nog steeds niet werkt.
Hou jullie op de hoogte…

Iig al hartelijk dank voor jullie reacties!

edit 10.00u
Ik las dit op de Nederlandse Nitrotek website... Zou dat misschien met mijn problemen te maken kunnen hebben?

Calibrating Je ESC (Electronic Speed Control)

De ESC normaal is het altijd al ingesteld. Maar er zijn een paar wegen om te kijken als je net zeker bent: De knop op de switch en dan de auto. Kijk hoe de LED reageerd zo zet de auto zo dat de wielen vrij kunnen spinnen.
Naar voren ( trek de trigger naar je toe dan zullen de wielen spinnen naar voren- De LED zal in de zelfde snelheid knipperen als de motor snelheid.
Remmen ( Trigger in de neutrale positie, de wielen zouden nu niet bewegen- De LED zou knipperen.
Achteruit( Als je de trigger van je weg duwt dan zullen de wielen terug reversen- De LED blijft aan.
Let op: De auto wanneer hij rijdt naar voren dan kan hij nooit onmiddelijk achteruit rijden, Er is een rem tijd die moet je instellen ga in neutraal voor 0.35 seconden voor dat je achteruit rijdt.

Als je auto niet naar voren rijdt ,achter, of beiden, Kijk eerst je trims( Ook op onze help pagina's.). Als dit niet helpt dat betekent dat je auto niet goed ingesteld is dan volg de volgende procedure:

* Handset en auto knoppen aan.

* Met de handset in neutraal, druk en houd de setup knop ingedrukt voor 1 seconde tot dat de LED begint te knipperen/motor knippert 1 keer. Neutraal setup is voltooid.

* Trek de trigger naar je toe, druk en houd de setup knop ingedrukt voor 1 seconde tot de LED begint te knipperen 2 keer/motor kippert 2 keer. de navoren setup is voltooid.
* Trek de trigger weg van je, druk en houd de setup knop ingedrukt voor 1 seconde tot dat de LED 3 keer knippert/motor 3 keer knippert. De naar achteren setup is voltooid
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou zeggen een nieuwe auto vragen, je hebt betaald voor een goed rijdende auto.
Anders geld terug !!
Dan op het topic "gevraagd" vragen of er iemand een stampede xl-5 of iets dergelijks heeft die hij voor een redelijk bedrag wil verkopen.
Is misschien iets duurder maar dan had je nu niet deze vragen gesteld.
ik heb zelf een 2de hands Slash en heb er geen problemen mee! en onderdelen genoeg ook voor upgraden kan ik alle kanten op.

maar dat is mijn mening :D.
succes met het verdere verloop van de auto.

groeten
Gerben
 
De aandrijving van een Cross Tijger valt nou niet bepaald soepel te noemen. Zeg maar gewoon stroef! Toch zou de motor het spulletje moeten laten draaien, zij het langzaam.

Ik denk zelf dat het probleem binnen het laden van de accu zit. Zoals al gezegd. Met welk amperage laad je de accu?

Mischien heb je een vriend/kennis met een goede lader (niet zo'n ding uit de muur) waar je de accu eens kan laden. Zou best eens het verschil kunnen maken.:mrgreen:

Bij veel regelaars gaat er een rood ledje branden bij ondervoltage of oververhitting. Denk dat je regelaar wel ok is.
 
hey, volgens mij heb jij het zelfde probleem als mij het ligt niet aan de motor of accu het is de ontvanger ESC die doet het niet ik heb het zelfde probleem met mijn wagentje je moet kijken of er een reset knopje opzit en die voor 8 seconden inhouden. maar bij mij zit er geen reset knop op dus ik moet denk ik een nieuw kope!?
 
ik denk dat het probleem wel zal verholpen zijn na 2 maanden?
heb je daar speciaal een account voor gemaakt om dit te posten?

alvast welkom!
 
Back
Top