rc bestuurbare motor.

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door subaru, 22 dec 2003.

  1. subaru

    subaru Guest

    hoi mensen ik ben al lang met de rc hobby bezig met de auto,s .maar ik heb gezien dat er ook bestuurbare motors zijn en dan wil ik er een gaan kopen in de electro.maar mijn vraag aan jullie is het leuk zo,n motor zijn er veel mogelijkheden in kwa banden enz sleutelwerk? en hebben jullie leuke site over deze bestuurbare motoren! zo jah plaats het hier en wat kosten ze ook al weer weet iemand dat groetjes van ruud 5#
     
  2. Guest

    Guest Guest

    Hoi Ruud

    Ik heb een motor nagemaakt van Nuova Faor ( Kijk maar eens op
    www.rcteam.nl )
    Het origineel kost geloof ik ong. 400 euro.
    Als je het ding op een gegeven moment goed rijdend hebt valt er
    niet zoveel meer aan te sleutelen, je hebt niet zoveel afstelmogelijkheden als met een auto.
    Die van mij is nog niet klaar, maar ik heb eens gereden met die van Bert
    ( waar ik hem van nagemaakt heb )
    Dat rijden valt nog niet echt mee, maar is wel leuk
    Vooral als er meer zijn met zo'n ding.
    In een van de laatste kwiklinks staat een verlag van Bert.

    Groet van Ingo
     
  3. hilbren

    hilbren Guest

    ik heb er ook wel eens over zitten denken om zo'n motor zelf te maken, maar ik ben toch eerst even met m'n zelfbouw auto bezig (zie het elektro topic)

    maar gelijk even een paar vraagjes ik zag dat je die tekening helemaal in autocad gemaakt had... en aangezien ik ook alles in autocad doe ben ik wel heel erg geintreseerd in die tekeningen van jou 8) zou ik daar misschien een copy van kunnen krijgen??

    ik neem aan dat de motor alleen gestuurd wordt met het gewicht van de rijder?? en dat het stuur gewoon los zit...??
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    in de modelbouw actueel (kwiklink)van deze maand staat een leuk artikel over zon rc motor, de nitro versie.
     
  5. hilbren

    hilbren Guest

    nou scan het effe :p :lol:
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    het blad kost maar 3.95 euro en is iedere cent meer dan waard.

    koop het maar mooi :wink:
     
  7. #Johan#

    #Johan# Guest

    Kijk eens op de volgende site: 6 verschillende modellen

    Verder kun je zoeken (via bijv. google.nl) naar Kyosho NSR 500 pf Kyosho RGV 500, dit zijn Mick Doohan (Honda NSR) en Kevin Schwantz (Suz. RGV500) replica's echt heel mooi! Wel uitsluitend in kit vorm en electro, maar mooi!!!!!!

    groeten,
     
  8. No1Uno

    No1Uno Guest

    Ehhh Sorry.. Welke site bedoel je precies ??

    Marco.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    was mij ook niet duidelijk eigenlijk :D
     
  10. #Johan#

    #Johan# Guest

  11. #Johan#

    #Johan# Guest

    Er is ook nog een 1/5 Yamaha R1 van ThunderTiger, staat o.a. op deze site: http://homepage.ntlworld.com/paul.tidd/gallery3.html

    de Yamaha is reeds 90% voorgemonteerd, in tegenstelling tot de Kyosho motoren die compleet zelf gebouwd moeten worden. Voor ieder wat wils.
     
  12. hilbren

    hilbren Guest

    ik vindt die bike van kyosho alleen een beetje klein :?

    en ik zie op die ene site dat het stuur direct met een servo wordt aangestuurd.... moet je dat ding dan zelf in evenwicht gaan houden ofzo ????

    en als iemand autocad tekeningen tegen komt oid laat het me dan even weten? die wil ik wel graag hebben namelijk 8)
     
  13. #Johan#

    #Johan# Guest

    Inderdaad niet zo'n groot model, maar wel erg gedetailleerd, zo bestaat de coureur uit 20 verschillende delen om een zo natuurgetrouw beeld te creeeren in de bochten. Verder wordt het achterwiel aangedreven door een echte ketting.

    Wat betreft het evenwicht: Er schijnt een vliegwiel in te zitten die ervoor zorgt dat de motor tijdens het rijden stabiel blijft en niet omvalt (S.D.S.S. Systeem). De motor schijnt door dit systeem erg goed rechtuit te kunnen rijden.

    Uit een test in Radio Control van november 2002 las ik dat de servo de voorwielophanging slechts voor 20% aanstuurt en voor 80% de berijder. Net als in het echt zal de berijder door zijn lichaam op de motor te verplaatsen een bocht in kunnen sturen.

    Verder zijn er veel tuning onderdelen te koop. Ik heb zelf nog niet de kans gehad om dit model te bouwen en/of te rijden en kan alleen maar informatie doorgeven die ik via derden heb ontvangen.

    Radio Control (www.radiocontrol.nl) heeft verder in juni 2001 een bouwverslag over deze motor gepubliceerd.

    Ik ben benieuwd of er iemand is die zelf ervaring met deze motor heeft en misschien foto's of nog beter een filmpje beschikbaar kan stellen.
     
  14. subaru

    subaru Guest

    jah kijkt me ook wel leuk wat filmpjes enz maar bij verspaget modelbouw winkel in eindhoven waar ik alles haal staat er ook eentje te koop helemaal neiuw in maar een kelin doosje hoor die dingen zijn echt niet zo geweldig groot maar wel leuk denk ik . filmpjes >en foto,s erg welkom groetjes ruud 5#
     
  15. Guest

    Guest Guest

    Het sturen gaat bij de Nuova Faor direct op het stuur
    alleen de verbinding tussen servo en stuur is heel erg flexibel
    De servohevel is verlengd met een stukje brandstofslang en daaraan
    is de stang naar het stuur gekoppeld.
    Je stuurt als bij een rolroervliegtuig, je moet het stuur dus even aantikken
    en dan weer loslaten, de motor blijft dan de bocht omgaan totdat je hem
    weer tegenstuurd.
    Als je wilt sturen naar links dan gaat het stuur naar rechts
    Probeer het maar op je fiets, als je een ruk naar rechts geeft val je
    naar links weg, hou je het stuur vast in die stand dan val je om.
    De motor blijft in balans door de middelpuntvliedende kracht van de wielen. Mischien wel eens geprobeerd een draaiend fietswiel aan de asjes
    vast te houden en dan te bewegen, dan voel je wat ik bedoel.
    Het wiel wil in dezelfde stand blijven staan.

    Groet van Ingo
     
  16. hilbren

    hilbren Guest

    ow dus eigenlijk stuur je naar eerst naar de "verkeerde" kant :p vaag hoor :D
     
  17. Guest

    Guest Guest

    Ja, je stuurt met je knuppeltje naar links en je motor gaat naar links
    maar het wiel stuurt naar rechts.
    Klinkt vreemd, maar het is wel zo.

    Groet van Ingo
     
  18. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ik heb ook twee van die RC motortjes aangeschaft, eentje voor mijn vriendin, en eentje voor mij. Het zijn Graupner (Royal) Yamaha YZR750 in schaal 1:5, allebeide gekocht @ Ebay Duitsland, voor minder dan 50euro p/s, compleet met zender, ontvanger servo's etc...

    Deze Graupners (Royals) sturen door middel van het verplaatsen van de accu van links naar rechts, door een servo. De accu (een 6cells 7,2V 1.500mA standaard RC accu) is onderin de kuip gemonteerd. Het mannetje zit er 'statisch' op, die beweegt dus niet zoals bij de 1:8 motoren van Kyosho. De modellen zijn voorzien van insteek 'zijwieltjes' om te leren rijden zonder de motor ernstig te beschadigen. Ik ga de winter gebruiken om beide motoren in top conditie te brengen, en van het voorjaar gaan we eens lekker scheuren ermee.

    Natuurlijk heb ik wat foto's, je kan op het plaatje klikken voor meer pics en een beetje meer verhaal:

    [​IMG]
    Klik op het plaatje om meer pics te zien!
     
  19. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    de hoofdsite
    http://www.nuovafaor.it/Inglese/index.htm
    nederlands bij importeur reyne
    http://www.tamiya.nl/nuovafaor/index.html

    nadeel van nuova foar is de prijd toch wel, en de aandrijving moet dus nog los bijgekocht...

    ik heb ook naar deze motor gekeken maar vraag me af hoe het rijden nu gaat,
    het zal vooral anders gaan door het sturende mechanisme zoals beschreven, maar ik vraag me af hoe de snelheid zich verhoudt tot een auto.

    en is met het bochtengedrag nou ook nog mogelijk om circuits te rijden

    misschien wil iemand met motor ervaring hier iets over kwijt...
     
  20. Guest

    Guest Guest

    Het rijden op een circuit valt nog niet mee, maar als je goed oefent
    is het te doen. Je moet dus niet verwachten dat je de eerste keer
    al het hele circuit rond kan rijden.
    De snelheid van de brandstof uitvoering ligt best hoog, maar de bochten moet je rustig nemen anders worden ze te ruim

    groeten van Ingo
     

Deel Deze Pagina